Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Reken ik nou scheef?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 982 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #3235 - Reken ik nou scheef?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 701 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Blukaap 17-3-02?18:00 Print topicpost

Posts: 10006
Ik heb dus met behulp van het zelfsleutelen boek de snelheid van m'n MT uitgerekend bij bepaalde toerentallen.
En daar kwam uit dat ik met 8000 toeren 102 digi zou rijden :n.

En dit met een 70imi (untuned), 19mm dell'orto, luhao bocht/proma demper en 4-bak.

M'n achterwiel heeft een diameter van 58cm (opgemeten, kan een cm minder zijn) en dus een wielomtrek van ong 2,8 meter.

De verhoudingen zijn als volgt (4-bak):

Primaire vertanding: 4,117

Versnellingsbak verhoudingen
1e versnelling: 3,083
2e versnelling: 1,882
3e versnelling: 1,400
4e versnelling: 1,130

Tandwielverhouding 14/40=2,857

Na de berekening
( ( (RPM/ (4.65221/TWV ) ) /60 )x2.862 )x3.6=snelheid in km/h kwam daar dus 102 km/h uit...

Lijkt me erg veel eigenlijk, dus waarschijnlijk zal ie de 8000RPM niet halen.




 
Bastila is lief

MBBBBBB 17-3-02?20:21 Print reply
Posts: 2340
huh, moeilijk man
Maarre, 8000 toeren zit je met std 50 al bijna op hoor!!
Zal wel iets fout zitten in je berekeningen, want toeren komt ie ver boven lijkt me.
Maar in de formules wordt er ook reken mee gehouden met wind, gewicht etc? Vast niet.
 
Blukaap 17-3-02?20:15 Print reply

Posts: 10006
Heb 'm al denk ik, had een paar fouten gemaakt.

De wielomtrek is dus niet 2,86 meter, maar 1,82 meter (foutje gemaakt met haakjes).

En het is dus (((RPM/4,117)*1,130)/TWV)/60 = rotaties per seconde van het wiel.
Dat (*1,82)*3,6 = km/h

Dit geeft bij 9000 toeren ongeveer 95 per uur, met TWV 14-40, wat aardig kan kloppen, want Lude reed ook zo hard met 15-42 (ong dezelfde verhouding als 14-40).

Als je dus je toerental op top weet, dan kun je dus je snelheid berekenen, je moet dan wel een 4-bak hebben (of je primaire overbrenging en overbrengingsverhouding in de hoogste versnelling weten) en je wielomtrek meten (of diameter van loopvlak tot loopvlak door de wielas opmeten).

Dit alles is natuurlijk puur theoretisch

[This message is edited by Blukmeester on 17-3-02 20:25]
 
Bastila is lief
Martijn 17-3-02?20:53 Print reply
Posts: 10000
Quote:
Originally posted by: MBBBBBB?

Maar in de formules wordt er ook reken mee gehouden met wind, gewicht etc? Vast niet.


ehhh dat heeft er niets mee te maken...

de overbrenging is vast... dus als je 8000 toeren maakt zonder wind ga je even hard als dat je 8000 maakt MET wind...

alleen je toerental met wind tegen zal uiteraars lager liggen... dus dan ligt je snelheid ook weer lager...

je kunt toch ook zo kijken:

met 5000 toeren rijd ik 40 in zn 5, met 10000 toeren rij je dan 80 in zn 5...

dat klopt toch??


 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
-Michiel RS- 17-3-02?21:55 Print reply
Posts: 2803
sow,

Ik heb even diezelfde wielomtrek gebruikt om voor mijn mb na te rekenen.
Ik heb een 4bak in me mb.

Mijn mb teller gaf 105km/uur aan bij 11000 toeren dacht ik.
twverhouding = 14-45

En met die formule narekenen kom ik op 102km/uur uit. dus dat klopt wel aardig !!

Maarre ik weet dus niet zeker meer of ik nou een 15 tands voortandwiel erop had, maar dat heb ik ook berekend en met die tandwverhouding en hetzelfde toerental (wat int echt wel wat lager zal liggen met dat voortandwiel) kom ik op 123km/uur uit !! :n wow wat een verschil alleen maar door 1 tandje !
 
Blukaap 18-3-02?10:31 Print reply

Posts: 10006
Voor een 6-bak kun je ook rekenen tot in z'n 4, want die is geloof ik hetzelfde.

En ik denk dat die MB een groter achterwiel heeft, want dat is een 18inch velg, terwijl ik een 16inch heb (met nogal stevige band, dat wel).
Dus ga je nog ietsje harder met hetzelfde toerental .

En zo'n groter voortandwiel trekt ie dan gewoon niet (zomaar).

Maar toch, dit is wel leuk, alleen zal de toerenteller ook wel wat afwijken.
 
Bastila is lief
Sneks 18-3-02?10:41 Print reply
Posts: 2499
met 9000 toeren rijd je lijkt mij met 14 -40 (erg lichte twv) geen 95 met vierbak.

Met 16-38 lopen het toerental en de snelheid (in z'n vier) pas een beetje gelijk. Ik rijd nl. met 11000 toeren in z'n vier 110 digi.
Dit is dus met nsr (ook 18" achterwiel bandje 100/90 18" Omtrek heb ik niet opgemeten, maar het lijkt me overdreven als je met een zeer lichte twv als 14-40 al de 95 kunt halen.

Ik reed zelf ooit eens met twv 14-45 maximaal 85 met 12000 toeren.

Met 16" achtervelg moet je natuurlijk meer toeren draaien om dezelfde snelheid te halen

[This message is edited by Hans F. on 18-3-02 10:52]
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Blukaap 18-3-02?10:50 Print reply

Posts: 10006
Neonlampje reed met 15-42 (praktisch dezelfde verhouding) ook 95 met 9000 toeren.
Dus waarschijnlijk klopt het wel ongeveer.

De berekening opzich klopt volgens mij wel.
Want als ik iets anders rekende (delen ipv vermenigvuldigen) kwam ie met 9000 toeren op 66km/h en dat lijkt me belachelijk weinig.
 
Bastila is lief
Sneks 18-3-02?10:56 Print reply
Posts: 2499
monteer nou gewoon een digi teller, dan weet je tenminste echt hoe hard je gaat.

mischien klopt dat wel, want je rijd niet echt met een zware verhouding.

[This message is edited by Hans F. on 18-3-02 10:59]
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Blukaap 18-3-02?11:01 Print reply

Posts: 10006
Naja, ik vind het nogal vreemd dat Neon met praktisch dezelfde verhouding 95 zou gaan en ik dan 66 (met volgens mij ongeveer even grote achterbanden).

En een digiteller had ik wel (blokker ding van 15 piek), maar die is kaduk, misschien kan ik 'm nog repareren als ik de opnemer terugvind.


Beide met 4-bak natuurlijk


[This message is edited by Blukmeester on 18-3-02 11:09]
 
Bastila is lief

Dit topic is 701 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved