Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Cilinderkop vlakken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 870 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #32132 - Cilinderkop vlakken
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 5637 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

DrDreez 22-9-2005 18:27 Print topicpost
Posts: 94
Ik zit sinds kort op hogeschool, ik volg autotechnologie. Nu staat er in het motorenlabo natuurlijk enorm veel beuntuig . Nu heb ik een vraagske: tot welke compressieverhouding kan je gaan met een brommer en is het schadelijk? Bij twaalf gaat ie pingelen dat sowieso maar ik wil gaan tot 8 op 1 of kan ik hoger gaan? De compressieverhouding is nu 6.5 op 1.

Ik zet je mijn berekening voor 8 op 1 even (er is geen formuleprogramma dus ik hoop dat de haakjes het toch iets duidelijker maken :
afgeleid uit de formule:

Vc= compressievolume
Vs= slagvolume
C= compressieverhouding
D= boring
s= slag

Vc=Vs/(C-1),
Vcx=Vca-Vcb
en
Vs= ((Pi*D²)/4)*s
komt ge voor x

x[mm]= s/(A - 1)- s/(B-1)
=39,1/(6.5-1) - 39,1/(8-1)
= 1,52 mm edit: dit is dus wat je moet afvlakken, mss overbodig

Wat denken jullie mannen? Doen of niet doen ?

Dit bericht is gewijzigd door DrDreez op 22-9-2005 om 18:30 uur.

Dit bericht is gewijzigd door DrDreez op 22-9-2005 om 18:31 uur.
 

mental_osx 22-9-2005 18:34 Print reply

Posts: 264
bwa ik denk dat het wel te halen is.
btw over wat voor cil. hebben we het hier (cilinder inhoud, merk etc.) en is het de ori cilinder kop?


 
tsxj oran 22-9-2005 18:39 Print reply

Posts: 6498
tsja bij brommers ligt het anders dan bij auto's als je bij een brommer te ver af veilt werkt een brommer net zoals een diesel
 
oud
DrDreez 22-9-2005 18:39 Print reply
Posts: 94
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mental_osx
bwa ik denk dat het wel te halen is.
btw over wat voor cil. hebben we het hier (cilinder inhoud, merk etc.) en is het de ori cilinder kop?




Het is een 50 snel van Airsal maar dat maakt niet uit, het zijn alleen de volumes wat tellen. slagvolume en compresvolume. de spoelpoorten en uitlaatpoort zijn bij de compresslag toch 'gesloten'.
En ie gaat alleen 'werken als een diesel' of pingelen zoals iedereen da kent gebeurt pas bij 12op1.

Dit bericht is gewijzigd door DrDreez op 22-9-2005 om 18:41 uur.
 
tsxj oran 22-9-2005 18:42 Print reply

Posts: 6498
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DrDreez
[...]


Het is een 50 snel van Airsal maar dat maakt niet uit, het zijn alleen de volumes wat tellen. slagvolume en compresvolume. de spoelpoorten en uitlaatpoort zijn bij de compresslag toch 'gesloten'.
En ie gaat alleen 'werken als een diesel' of pingelen zoals iedereen da kent gebeurt pas bij 12op1.

Dit bericht is gewijzigd door DrDreez op 22-9-2005 om 18:41 uur.

maar let op cilinderkop vlakken zorgt wel voor meer slijtage van je zuigerveren omdat die meer te voorduren krijgen!!

 
oud
DrDreez 22-9-2005 18:47 Print reply
Posts: 94
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxj oran
[...]

maar let op cilinderkop vlakken zorgt wel voor meer slijtage van je zuigerveren omdat die meer te voorduren krijgen!!



Ja eigenlijk is het grotendeels de piston wat slijt, die is alu en segmenten zijn staal. Maar ergens heb je gelijk. Daarom iemand wat een sluitend antwoord kan geven. Is dit ok voor je brommer?
edit: meer slijtage denk ik dat je sowieso hebt maar ach. Ik gebruik hem alleen nog in de weekends.

Dit bericht is gewijzigd door DrDreez op 22-9-2005 om 18:48 uur.
 
tsxj oran 22-9-2005 18:50 Print reply

Posts: 6498
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DrDreez
[...]


Ja eigenlijk is het grotendeels de piston wat slijt, die is alu en segmenten zijn staal. Maar ergens heb je gelijk. Daarom iemand wat een sluitend antwoord kan geven. Is dit ok voor je brommer?

het is wel okeej maar je moet niet te ver gaan
je moet eigenlijk je cilinderkop af moeten veilen stukje rijden stukje afveile stukje rijden totdat je het gewenste effect hebt(het heeft niet super veel nut een kop afvlakken) maar totdat je zuiger te dicht bij je cilinderkop komt ken je hem afveile das een behoorlijk eind meestal
ik zal iig de uitsparing in je cilinderkop gaan wegveile oid gewoon totdat je zuiger tot het maximum met je kop zit

 
oud
DrDreez 22-9-2005 18:53 Print reply
Posts: 94
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxj oran
[...]

het is wel okeej maar je moet niet te ver gaan
je moet eigenlijk je cilinderkop af moeten veilen stukje rijden stukje afveile stukje rijden totdat je het gewenste effect hebt(het heeft niet super veel nut een kop afvlakken) maar totdat je zuiger te dicht bij je cilinderkop komt ken je hem afveile das een behoorlijk eind meestal
ik zal iig de uitsparing in je cilinderkop gaan wegveile oid gewoon totdat je zuiger tot het maximum met je kop zit



neeje denk ik niet dat goed is dan gaat ie zeker pingelen.
Materiaal genoeg op school dus piston afvlakken van de piston gaat ook nog.
Ik zit op kot dus het moet van de eerste keer juist zijn.

Dit bericht is gewijzigd door DrDreez op 22-9-2005 om 18:53 uur.
 
tsxj oran 22-9-2005 18:54 Print reply

Posts: 6498
als je eerst je zuiger afveilt totdat hij vlak is dan ken je je kop alweer een stuk verder afveilen dat is voor als je egte serieuze prestatie's wilt dmv compressie
 
oud
-Tom- 22-9-2005 18:56 Print reply

Posts: 4151
1:9 moet te doen zijn, ik ken (nouja, ken, heb gelezen) dat er wat straatbrommers zijn die met compressieverhouding 1:12 rijden, dit zijn wel snelle machines..
 
FTS Member
DrDreez 22-9-2005 18:56 Print reply
Posts: 94
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxj oran
als je eerst je zuiger afveilt totdat hij vlak is dan ken je je kop alweer een stuk verder afveilen dat is voor als je egte serieuze prestatie's wilt dmv compressie


is waar. Eens bekijken als ik thuis ben. Ga hem dan wel gewoon vlakken en mss een fractie van een millimeter afdoen. Wil ook niet te veel druk op mijn segment zetten. Is een 1-segment piston.
 
tsxj oran 22-9-2005 18:57 Print reply

Posts: 6498
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -Tom-
1:9 moet te doen zijn, ik ken (nouja, ken, heb gelezen) dat er wat straatbrommers zijn die met compressieverhouding 1:12 rijden, dit zijn wel snelle machines..

maar die zijn ervoor gemaakt en hebben speciale cilinders/koppen/zuigers/bougies ervoor en dat heeft niet iedereen oftewel hou het op 1:8-max 1:10 maar egt niet verder
 
oud
DrDreez 22-9-2005 18:57 Print reply
Posts: 94
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -Tom-
1:9 moet te doen zijn, ik ken (nouja, ken, heb gelezen) dat er wat straatbrommers zijn die met compressieverhouding 1:12 rijden, dit zijn wel snelle machines..


normaal gaat ie al pingelen of 'detoneren' dan.
 
-Tom- 22-9-2005 18:58 Print reply

Posts: 4151
Ik dacht dat de zuiger ook een bepaalde bolling moest hebben? Net zoals de verbrandings kamer? Zodat je een betere verbranding krijgt?
Ik zou eerst eens kijken of je cilinder wel de goede hoogte is als je hem rigoreus wilt vlakken. Soms wil 't wel eens voorkomen dat je cilinder te hoog is. Als voorbeeld de nieuwere Kreidler cilinders (moderne vierkante cilinders) die zijn 2 soms zelfs 3mm te hoog, dit om het opvoeren in nld tegen te gaan. Als je die afdraait tot de goede hoogte, lopen de originele cilinders een dikke 60/65 km/h
 
FTS Member
DrDreez 22-9-2005 18:58 Print reply
Posts: 94
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxj oran
[...]

maar die zijn ervoor gemaakt en hebben speciale cilinders/koppen/zuigers/bougies ervoor en dat heeft niet iedereen oftewel hou het op 1:8-max 1:10 maar egt niet verder


Ik ga het ook op 8 op 1 houden
 
tsxj oran 22-9-2005 18:59 Print reply

Posts: 6498
ja oook goed':P

 
oud

Dit topic is 5637 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved