Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - zuiger tunen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1191 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #31964 - zuiger tunen
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2036 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

70cc tsx 13-9-2005 20:52 Print topicpost

Posts: 1015
hey ik ben met me zugier bezig enne nu ga ik dus 2 gaten aan de inlaat kant maken maakt het ook uit waar ze komen en hoe groot ze worden? enz. en nu hoorde ik van het halve maantje groter maken wat word hiermee bedoeld? alvast bedankt
 

Remco RS 13-9-2005 20:54 Print reply

Posts: 11463
dat halve maantje zorgt ervoor dat er sneller mengsmering door de inlaat kan komen.. als je die dieper maakt zal het dus nog eerder kunnen

het zit dus bij de inlaatkant
 
flo 13-9-2005 20:58 Print reply

Posts: 3570
maar je moet wel zorgen dat je aan de ander kant ook wat weg haalt, anders wordtie onstabiel
 
70cc tsx 13-9-2005 20:58 Print reply

Posts: 1015
ok en moet ik ook uitreken waar ie komt of kan ik die gwoon goed in het midden zetten en klaar?
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Remco RS
dat halve maantje zorgt ervoor dat er sneller mengsmering door de inlaat kan komen.. als je die dieper maakt zal het dus nog eerder kunnen

het zit dus bij de inlaatkant


 
70cc tsx 13-9-2005 20:59 Print reply

Posts: 1015
jah doe ik ook heb al stuk van me zuiger hemd afgehaalt en aan de andre kant net zoveel
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: flo
maar je moet wel zorgen dat je aan de ander kant ook wat weg haalt, anders wordtie onstabiel


 
Remco RS 13-9-2005 21:00 Print reply

Posts: 11463
wat flo zegt, het moet wel precies gebeuren
 
Jekko 14-9-2005 16:58 Print reply

Posts: 827
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: flo
maar je moet wel zorgen dat je aan de ander kant ook wat weg haalt, anders wordtie onstabiel



Hoeft niet....


Neem aan dat je het over tsx hebt?
Ik heb uit je profiel dat je charmo cilinder hebt.
Dan heb je aan de inlaatkant een 2tal inlaatpoortjes zitten.

Ga niet bovenop de zuiger kutten en ook niet in het midden ergens bij de inlaat kant kutten.

Ga naar de onderkant van de inlaatkant.

Steek je zuiger zonder zuigerveren in de cilinder en kijk dan onderaan de cilinder tot je je 2inlaatpoortjes ziet.
En ga zo groot als de inlaatpoorten breed zijn dat even zwarttekenen(met stift) onderop de zuiger als die erin zit.

Laat hem dan eruit
en dan zie je aan de inlaatkant uiteraard 2 zwarte streepjes zitten.

ga nu met een dremel die 2 streepjes 3mm naar boven werken en zorg dat je een 2 halve maantjes dus naast elkaar onderop de zuiger krijgt.

Verder niets doen.
 
Waiting for the wor`s to come
70cc tsx 14-9-2005 17:51 Print reply

Posts: 1015
srry dat ik het er niet ij heb gezet het gaat om een tomos met puch monza 50 cilinder
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jekko
[...]



Hoeft niet....


Neem aan dat je het over tsx hebt?
Ik heb uit je profiel dat je charmo cilinder hebt.
Dan heb je aan de inlaatkant een 2tal inlaatpoortjes zitten.

Ga niet bovenop de zuiger kutten en ook niet in het midden ergens bij de inlaat kant kutten.

Ga naar de onderkant van de inlaatkant.

Steek je zuiger zonder zuigerveren in de cilinder en kijk dan onderaan de cilinder tot je je 2inlaatpoortjes ziet.
En ga zo groot als de inlaatpoorten breed zijn dat even zwarttekenen(met stift) onderop de zuiger als die erin zit.

Laat hem dan eruit
en dan zie je aan de inlaatkant uiteraard 2 zwarte streepjes zitten.

ga nu met een dremel die 2 streepjes 3mm naar boven werken en zorg dat je een 2 halve maantjes dus naast elkaar onderop de zuiger krijgt.

Verder niets doen.


 
Jekko 14-9-2005 19:13 Print reply

Posts: 827
laat dan het hele verhaal maar zitten
 
Waiting for the wor`s to come
Henk-88 14-9-2005 19:28 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: 70cc tsx
hey ik ben met me zugier bezig enne nu ga ik dus 2 gaten aan de inlaat kant maken maakt het ook uit waar ze komen en hoe groot ze worden? enz. en nu hoorde ik van het halve maantje groter maken wat word hiermee bedoeld? alvast bedankt


Bedoel je twee gaten bovenin in je zuiger maken, en dan aan de inlaatkant? En dan gleufjes in je cilinder maken? (Boost ports/xtra spoelpoorten of wat voor naam dan ook)

Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 14-9-2005 om 19:57 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Joostvdw 14-9-2005 19:55 Print reply

Posts: 4789
die gaten in je zuiger aan de inlaatkant, zijn om je small end te smeren, daar ga je geen spat harder van

halve maantjes aan de inlaatkant kunnen wel nut hebben als je inlaat niet volledig opent met je zuiger wel op BDP

maar effect is niet zo grandioos
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
Jekko 14-9-2005 19:57 Print reply

Posts: 827
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw
die gaten in je zuiger aan de inlaatkant, zijn om je small end te smeren, daar ga je geen spat harder van

halve maantjes aan de inlaatkant kunnen wel nut hebben als je inlaat niet volledig opent met je zuiger wel op BDP

maar effect is niet zo grandioos



Wel als je half zuigergestuurd half membraangestuurde cilinder hebt zoals tsx...
 
Waiting for the wor`s to come
Johnny B 14-9-2005 20:04 Print reply

Posts: 8381
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw
die gaten in je zuiger aan de inlaatkant, zijn om je small end te smeren, daar ga je geen spat harder van

halve maantjes aan de inlaatkant kunnen wel nut hebben als je inlaat niet volledig opent met je zuiger wel op BDP

maar effect is niet zo grandioos

in theorie ga je wel sneller met die gaten aan de inlaat kant hoor
 
Raps--> R-acende A-chterhoekers P-romoten S-nelheid Jje moet schieten anders kun je niet scoren
Joostvdw 14-9-2005 20:08 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Johnny B
[...]

in theorie ga je wel sneller met die gaten aan de inlaat kant hoor


jaja, in theorie, maar 9/10 zal je er vrij weinig van merken, mss iets rustiger toerenverloop ofzo, maar verwacht geen drastische vermogenstoenamen

dan kan je beter je cilinder zelf aanpassen

Dit bericht is gewijzigd door Joostvdw op 14-9-2005 om 20:26 uur.
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
tsxj oran 14-9-2005 20:48 Print reply

Posts: 6498
je kan gewoon een halve cm van de onderkant van je zuiger weghalen maar laat wel de hoekjes over en zorge dat hij gelijk loopt!!
 
oud
Johnny B 14-9-2005 20:53 Print reply

Posts: 8381
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw
[...]


jaja, in theorie, maar 9/10 zal je er vrij weinig van merken, mss iets rustiger toerenverloop ofzo, maar verwacht geen drastische vermogenstoenamen

dan kan je beter je cilinder zelf aanpassen

Dit bericht is gewijzigd door Joostvdw op 14-9-2005 om 20:26 uur.

in praktijk had je gelijk ma theorie niet ma ik heb wel bewondering voor je theorie
 
Raps--> R-acende A-chterhoekers P-romoten S-nelheid Jje moet schieten anders kun je niet scoren

Dit topic is 2036 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved