Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Wiel spaken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 878 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #31749 - Wiel spaken
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 2421 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Harm 2-9-2005 15:30 Print topicpost

Posts: 3032
Ik heb een achterwiel waarvan de spaken vervangen moeten worden. Ik heb nu spaken gekocht en wil proberen het wiel zelf te spaken.

Ik denk dat ik eerst alle oude spaken eruit moet halen en dan helemaal opnieuw moet beginnen, of is er een andere manier zodat ik de spaken 1 voor 1 kan vervangen?
 
http://www.durtikkers.tk

Gary - Forum en Gallery Moderator 2-9-2005 15:32 Print reply

Posts: 12846
Je kan het beter laten doen ipv het zelf te proberen. Spaken is niet iets wat je zelf 'zo maar kan'.
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
De Schout 2-9-2005 15:39 Print reply
Posts: 5327
zelf doen is echt lastig.. maar als je geld wil besparen, zelf alle oude spaken er uit halen en de nieuwe er al in zetten (dit is best wel te doen, je bent er alleen een tijd meej bezig als je het voor de eerste keer doet..) er dan door iemand die het meer gedaan heeft je wiel laten opspannen.

edit: voor dat ik het vergeet, je moet voor je je wiel uit elkaar haalt, van een vast punt tot de velgrand de afstand opmeten, zodat je velgrand strak weer in het midden zit..

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 2-9-2005 om 15:42 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
WiZZ [wesley] 2-9-2005 15:41 Print reply

Posts: 4831
hou ook rekening mee dat als je het zelf doet dat je het moet uitlijnen he
 
Houdoe.FM!! Wij maken je radio pas echt stuk!
John Huijben 2-9-2005 17:01 Print reply

Posts: 2433
na veel gekut is het best zelf te doen hoor,
eerst alle oude spaken eruit knippen. (ff foto maken van hoe de spaken zitten natuurlijk)
vervolgens alle oude spaken er terug in zetten en losjes aandraaien.
daarna iets voor maken dat je kunt zien of je wiel in lijn is (denk aan bankschroef waar verticaal bv een wielas is ingespannen, en horizontaal een houten balkje ofzo. en dan de boven / beneden (Y as ) uitlijnen, vervolgends de links / recht (X as / "slag". en daarna allles nog ff controleren.
controleren of je spaak goed gespannen staat kun je met hamertje doen, als er geen spanning op staat hoor je een ander geluid.

voor op een mt tje ofzo is dat goed zat, niet als je 120 ofzo wilt gaan rijden maareh voor normaal ding kan dat best hoor (als ik zie waar sommige mensen mee rijden )
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
Johnny B 2-9-2005 17:03 Print reply

Posts: 8381
een wiel spaken moet je egt kunnen, en als je het zelf wil proberen zal ik de oude spaak de uithalen en een nieuwe erin 1 voor 1 zeg maar
 
Raps--> R-acende A-chterhoekers P-romoten S-nelheid Jje moet schieten anders kun je niet scoren
mcdronkz 2-9-2005 17:04 Print reply

Posts: 32777
breng gewoon ff bij de fietsenmaker, hun doen het zo voor je
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 2-9-2005 17:04 Print reply

Posts: 10835
als je 1 voor 1 doet dan heb je meer kans dat je naaf ook in het midden blijft zitten.

waarom vervang je niet alleen de kapotte?
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Schrabbekerke 2-9-2005 17:05 Print reply

Posts: 1812
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Johnny B
een wiel spaken moet je egt kunnen, en als je het zelf wil proberen zal ik de oude spaak de uithalen en een nieuwe erin 1 voor 1 zeg maar


1 voor 1? Je moet ze er eerst allemaal inzetten.. anders krijg je hem denk ik nooit uitgelijnd.
 
mcdronkz 2-9-2005 17:05 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
als je 1 voor 1 doet dan heb je meer kans dat je naaf ook in het midden blijft zitten.

waarom vervang je niet alleen de kapotte?


mss dat ze allemaal verroest zijn? en de naaf en velgrand nog in goede staat zijn ?
 
Johnny B 2-9-2005 17:05 Print reply

Posts: 8381
ik heb er 30 euro voor betaald inclusief spaken, dus denk dat je er zelf niet kunt voor gaan klote
 
Raps--> R-acende A-chterhoekers P-romoten S-nelheid Jje moet schieten anders kun je niet scoren
Johnny B 2-9-2005 17:06 Print reply

Posts: 8381
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Schrabbekerke
[...]


1 voor 1? Je moet ze er eerst allemaal inzetten.. anders krijg je hem denk ik nooit uitgelijnd.

lees het stukje van jozeff


als je 1 voor 1 doet dan heb je meer kans dat je naaf ook in het midden blijft zitten.

 
Raps--> R-acende A-chterhoekers P-romoten S-nelheid Jje moet schieten anders kun je niet scoren
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 2-9-2005 17:07 Print reply

Posts: 13700
of misschien even een 2dehands regelen ben je denk ik het goedkoopste uit
 
Ariej 2-9-2005 17:39 Print reply

Posts: 3685
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob-Peters
of misschien even een 2dehands regelen ben je denk ik het goedkoopste uit



als je velg bedoeld, kan dat nog wel tegenvalleb
 
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken
WiZZ [wesley] 2-9-2005 17:43 Print reply

Posts: 4831
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Johnny B
[...]

lees het stukje van jozeff


als je 1 voor 1 doet dan heb je meer kans dat je naaf ook in het midden blijft zitten.



tenzij die al scheef is
en als er nou een slag in zit heb je ook problemen er mee hoor
 
Houdoe.FM!! Wij maken je radio pas echt stuk!
senda80cc 2-9-2005 18:18 Print reply

Posts: 3434
heb het ok ooit bij een velg gedaan maar is echt een dag werk om ze er goed in te krijgen (duurt even voor je het systeem door hebt)


Dit bericht is gewijzigd door senda80cc op 2-9-2005 om 18:20 uur.
 
Keep on rockin' in a free world

Dit topic is 2421 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved