Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
[...]
1 op 35
ben je beozdemiederd
dat gaat allemaal maar tegenw erken
hoogstens 1 op 45
Beozdemiederd? Wat is dat? Leer eerst eens de nederlandse taal kennen voordat je gaat vloeken......
Ontopic; Over het algemeen is "teveel" smeren niet slecht. Nadeel hiervan is dat je brommertje ervan dicht gaat koeken. Dit gebeurt meestal in de uitlaat. Wanneer je dus veel smeert moet je hem eens wat vaker open trekken. Vooral bij originele cilinder gebeurd het vaak dat de boel dicht gaat zitten. Een Malossi gaat zo bijvoorbeeld nooit zomaar dichtzitten.
Vergeet ook niet dat olie ervoor zorgt dat je motortemperatuur daalt. Tijdens het inrijden is de boel nog niet helemaal op elkaar "ingesleten" en is een motor dus warmer dan wanneer een motor ingereden is. Je zult dus meer moeten gaan smeren om een warmloper te kunnen voorkomen. (Wat niet wil zeggen dat je motor automatische warmloopt wanneer je te weinig smeert)
Hoeveel moet je smeren?
Wanneer je brommer helemaal standaard is, moet je hem gewoon 1 op 50 smeren. Wanneer je hem al wat op gaat voeren zul je hieraan niet genoeg hebben en zul je hem dus al wat meer moeten gaan smeren; denk aan 1 op 35/40.
Wanneer je hem flink op gaat voeren en veel toeren wilt gaan draaien, dan zul je moeten gaan denk aan 1 op 30/35.
Ikzelf reed met mijn 110-Malossi altijd standaard 1 op 25, met het inrijden zelfs iets rijker. Resultaat; GEEN dichtslibbende uitlaat, GEEN dichtslibbende cilinder, nagenoeg GEEN aanslag op de zuiger, maar wel een heel lang uithoudingsvermogen. Mijn eerste zuiger ging zo al 11000km mee zonder problemen. Ik heb altijd gewoon de goedkoopste 2-takt olie gebruikt en had ook bijna geen startproblemen.
Dus het fabeltje dat veel olie ALTIJD tegenwerkt klopt dus niet.
Maar je kunt het natuurlijk altijd te gek begaajen. Meestal kom je er zelf wel achter of je teveel smeert of niet. Voor sommige setups is 1 op 25 gewoon echt teveel.
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: puch_master
want dan word je cil. enorm lui omdat hij bij hoge toeren dan telkens tegen de stootrand aan klapt,
omdat bij hoge toeren alles een kleinbeetje 'uitrekt' zeg maar..
Een stootrand krijg je nooit zomaar tijdens het inrijden. Dit is namelijk een combinatie van heel lang hetzelfde toerental en te weinig smering. Wanneer je dus genoeg smeert zal de cilinder dus minder snel slijten en je dus niet zo snel een stootrand krijgen.
Hoe rijdt je dan in?
Het best is om de eerste 50km gewoon sowieso niet boven de 6000 toeren uit te komen. Daarna mag je hierboven uitkomen maar beperkt dit door een aantal keer door te trekken tot de 8000-9000 toeren.
Wanneer je de 200km bent gepasseerd mag je best flink door gaan rijden. En wanneer je de 300-400km bent gepasseerd dan mag je zoveel volle bak rijden als je maar wilt.