Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Buggy starten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 637 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #31283 - Buggy starten
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 3755 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Luc 11-8-2005 20:59 Print topicpost

Posts: 3590
Allereerst wil ik enkele dingen vermelden;
ik heb géén zin in een langdradigkuttopic, met 3kwart loze antwoorden, dus geen geblaat..(daarvoor heb ik al veelsteveel moeite gedaan voor het typen..)
Daarbij, denk eens goed na over de mogelijkheden die ik heb gegeven, en geef dan pas antwoorden.
ik weet het, het is een hele lap tekst maar toch..



Enkele achterophangen, voorophangen, stuurhuizen, stuurasjes, benzine/olietankjes, slangen, remleidingen, veren later........

Nou, zoals de meesten onderhand alwel weer weten, heb ik dus een buggy gebouwd.
zie profiel voor links naar foto's

Magoed, ik heb dus een Yamaha XT550 blok eronder liggen;
1 cilinder, en enkel kickstart, electrische start zit er niet op
Nou heb ik al verschillende manieren gebouwd, om hem aan te kicken maar dat werkt geen van alle. (blok zit helemaal in de rolkooi, dus directe kickstarter gaat niet)
Op de foto's staat volgens mij nog wel één van de manieren die ik heb geprobeerd, om het je in te kunnen beelden.

Aanlopen gaat wel, maar neit als je ergens in je eente op een zandpad staat...

Oftewel, nu wil ik iets zien te fabriceren, om er een startmotor op te maken. Een startmotor is voor elke optie sterk genoeg, dus dat zit wel goed. (aldus, de autosloperij) Nu had ik zelf enkele opties bedacht;


1
- Tandwiel op de startmotor maken, een bok achterop de buggy. Zodat je de achteras van de grond kunt liften, en dan de startmotor met een scharnierpunt op de ketting kunt zetten, rond laten draaien, en eraf halen(startmotor mag nóóit meedraaien tijdens rijden)


2
- Onder de carterkap, bij de kickstarter enige onderdeeltjes weghalen/bewerken zodat het kickstarterasje volledig rond kan draaien, en daar de startmotor op maken..


3
- Nog wel de meest gewaagde optie. Een oude carterkap nemen (die ik nog heb liggen). Daar bovenin een gat frezen/slijpen/beunen en zodat daar een tandwiel op het koppelingshuis gezet kan worden, en die aan laten drijven door de startmotor.


4
- Startmotor op het vtw asje maken, eigenlijk zelfde principe als de eerste manier; maar dit kan beter gaan omdat de startmotor dan veel minder kracht nodig heeft...



Zo, dit is eigenlijk alles wat ik wel heb kunnen bedenken, en já, ik heb er alláng genoeg over nagedacht. En ben dus ook wel tot enkele nadelen gekomen;
- Een algemeen nadeel is dat je altijd met een accu en startmotor moet werken, extra gewicht; kan alleen maar kapot; en het risico dat je accu leeg raakt is er ook nog..
- Bij manier 2, het kickstarterasje is niet gelagerd, kans op uitlebberen van de gasten..
- Voor manier 3 zal het erg moeilijk zijn om alles goed uit te lijnen en klokken e.d maar dat moet wel te doen zijn..
- Bij 1 en 4 zit je altijd met die optrapbok te leuren, hoewel die ook gewoon vast met een scharnierpunt op de buggy gemaakt kan worden, makkelijk uitklapbaar dus..
Startmotor op vliegwiel gaat trouwens ook niet, vliegwiel is oliegekoeld, en de spoelen zitten in het carterdeksel, en het vliegwiel draait daaromheen..

Ik wil ook nog ff vermelden, dat ik voorlopigGEEN ander blok ga kopen, dus daar wil ik aub niets over horen

edit; 1 manier bijgegeven..


Dit bericht is gewijzigd door Luc op 11-8-2005 om 21:04 uur.
 

bereheer 11-8-2005 21:04 Print reply

Posts: 1901
ik zou toch voor het eenvoudigste gaan. De startmotor in het blok bouwen gaat erg lastig en zal waarschijnlijk niet eens lukken.

Daarom zou ik zeggen ga voor dat eerste das het makkelijkst te maken en ook het betrouwbaarste. het ziet er dan natuurlijk niet zo er indrukwekkend uit.

Kun je de kickstarter niet zo maken dat je hem wel goed kunt aankicken? dat zou helemaal mooi zijn natuurlijk...
 
bloaze manne, meej diene woage!
yudb 11-8-2005 21:05 Print reply

Posts: 709
Heb je wel eens over een dynostart gedacht? die mag nl. WEL meedraien omdat het tegelijk een dynamo is... misschien een oplossing?
 
Luc 11-8-2005 21:06 Print reply

Posts: 3590
Heb er de afgelopen 3 dagen weer op gewerkt, maar ik kan het n??it z? maken, dat je evenveel kracht kan zetten als met een normale kickstarter ben ik bang..

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yudb
Heb je wel eens over een dynostart gedacht? die mag nl. WEL meedraien omdat het tegelijk een dynamo is... misschien een oplossing?


Eeeuuuhjs, nu word het interessant

vertell, waar te halen?

Dit bericht is gewijzigd door Luc op 11-8-2005 om 21:07 uur.

Ofja, dan n?g het lastige, w??r plaats ik hem?



btw, hoe weet ik welke kant het vliegwiel indraait?
Ik zit ff te practiseren, mss lukt het wel om een startmotor op het vliegwiel te maken, maar dan moet alles wel de goede richting op draaien. Want bijv. een startmotor op het vliegwiel maken zou wel gaan, maar dan iig niet simpel met een dop op de krukasmoer, die verneuk je dan t?ch wel..

Dit bericht is gewijzigd door Luc op 11-8-2005 om 21:09 uur.
 
Joostvdw 11-8-2005 21:14 Print reply

Posts: 4789
ik zou voor optie 3 gaan, dat is de meest solide oplossing

maak idd een gat in de carterkap zodat het tandwiel op de startmotor daaronder kan grijpen, denk er wel aan, zo'n startmotortandwieltje komt altijd naar buiten als je start en schiet weer naar binnen als je startmotor uit gaat, dus je startmotor, moet weg van je blok zitten, dat word wel enigzins moeilijk, want zo'n carterkap is denk ik niet sterk genoeg om de motor op de monteren...

edit: ik krijg opeens een goed idee

maak op je startmotor ipv dat tandwiel een passende dop, als je dan je startmotor start, komt de dop naar buiten, op je vliegwiel, loopt je XT blok, stroom van je startmotor en dop komt terug, enige wat je moet doen is je startmotor op de goeie plek monteren en goeie dop kopen

Dit bericht is gewijzigd door Joostvdw op 11-8-2005 om 21:16 uur.
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
Almer 11-8-2005 21:16 Print reply

Posts: 3325
allereerst wilk zeggen dat hij heel mooi gemaakt is, jij kan mooi werk maken! en verder zou ik voor optie 3 gaan, dat is eigenlijk het principe hoe een auto ook start, alleen die heeft tandwiel op t vliegwiel en jij hebt eigenlijk geen vliegwiel, en denk er wel aan dat je een vrijloopmechanisme moet hebben... kickstarteras heeft die en dat lijkt me opzich ook wel een optie mits het mogelijk is
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
Luc 11-8-2005 21:23 Print reply

Posts: 3590
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joostvdw
ik zou voor optie 3 gaan, dat is de meest solide oplossing

maak idd een gat in de carterkap zodat het tandwiel op de startmotor daaronder kan grijpen, denk er wel aan, zo'n startmotortandwieltje komt altijd naar buiten als je start en schiet weer naar binnen als je startmotor uit gaat, dus je startmotor, moet weg van je blok zitten, dat word wel enigzins moeilijk, want zo'n carterkap is denk ik niet sterk genoeg om de motor op de monteren...

edit: ik krijg opeens een goed idee

maak op je startmotor ipv dat tandwiel een passende dop, als je dan je startmotor start, komt de dop naar buiten, op je vliegwiel, loopt je XT blok, stroom van je startmotor en dop komt terug, enige wat je moet doen is je startmotor op de goeie plek monteren en goeie dop kopen

Dit bericht is gewijzigd door Joostvdw op 11-8-2005 om 21:16 uur.


De startmotor die ik nu heb, is gewoon van een CB750, en daar zit helemaal geen tandwiel op..
Wat ik me dan ook bedenk, is dat hij in dat blok volgens mij ook gewoon meedraaide, maar naaja, das het punt niet..

Iig, ik durf eigenlijk niet echt te doen wat jij bedoelt, een dop op de vliegwiel moer

Dus zou ik de buurman met CNCfreesbank iets leuks kunnen laten frezen
 
Joostvdw 11-8-2005 21:28 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Luc
[...]


De startmotor die ik nu heb, is gewoon van een CB750, en daar zit helemaal geen tandwiel op..
Wat ik me dan ook bedenk, is dat hij in dat blok volgens mij ook gewoon meedraaide, maar naaja, das het punt niet..

Iig, ik durf eigenlijk niet echt te doen wat jij bedoelt, een dop op de vliegwiel moer

Dus zou ik de buurman met CNCfreesbank iets leuks kunnen laten frezen


bij autostartmotoren zit er altijd een tandwiel op wat naar buiten komt zetten (op mijn vespa eigenlijk ook bedenk ik me net)

dus ga daar naar opzoek en maak daar een dop op, als je een goeie dop hebt, moet dat gewoon kunnen

waarom durf je niet met dop op moer?

en denk eens realistisch, tis niet alsof je 20000km per jaar rijd op dat ding, dus het hoeft niet allemaal idiot proof te zijn
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
yudb 11-8-2005 21:30 Print reply

Posts: 709
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Luc
Heb er de afgelopen 3 dagen weer op gewerkt, maar ik kan het n??it z? maken, dat je evenveel kracht kan zetten als met een normale kickstarter ben ik bang..

[...]


Eeeuuuhjs, nu word het interessant

vertell, waar te halen?




Is tot ongeveer 3 jaar terug op albin scheepsmotoren gebruikt, zal weer op meer motoren ook gebruikt zijn, ga eens langs bij een dealer... en je zou een poulie op je vliegwiel kunnen maken, dingen lopen nl. via v-snaar.

-edit- als je de startmotor goed uitlijnt heb je geeneens een poulie op je vliegwiel nodig, dan blijft ie zo wel liggen... -edit-

Dit bericht is gewijzigd door yudb op 11-8-2005 om 21:32 uur.
 
Luc 11-8-2005 21:34 Print reply

Posts: 3590
Nouja, hij moet iig Richard Pijnenburg proof zijn, de lompste lul hier uit de omgeving

Maargoed, ik ben bang, dat die moer dol of kapot (de kantjes eraf, onee, daar heb je ook nog eens van die speciale doppen voor..) draait, aangezien dat wel ineens een lomp harde snuk geeft alsie de startmotor begint te draaien. en dan kan ik men blokje wegflikkeren (revisatie is even duur als een goed blok met elec start..)

maar het schuifmechanisme is helemaal geen probleem, dat kan ik zo maken, gewoon 2 railsjes maken, waar de gehele startmotor op kan schuiven..
 
bereheer 11-8-2005 21:37 Print reply

Posts: 1901
volgens mij is dat niks met zo'n dop op je vliegwiel moer, ik denk dat je dan heel je moer vernachelt als ie er niet goed opvalt, ga dan toch maar voor die speciale startmotor die ook als dynamo fungeert.

trouwens een startmotor kun je niet aansluiten doormiddel van een v-snaar, dan slipt ie zeker, het zal echt met een tandwiel of eventueel met een tandriem moeten...
 
bloaze manne, meej diene woage!
yudb 11-8-2005 21:41 Print reply

Posts: 709
voorbeeld dynastart
 
fordescortracing 11-8-2005 21:41 Print reply

Posts: 620
kun je geen as maken die je op de kickstart as (kickstartpedaal of hoe dat heet er af halen dan) kan zetten en dan met een startmotor erachter op met een verlengstuk vanwege die rolkooi ?
 
Oldskool Escorts never die !!!! Officieel straatrace gangster worden inbox me !!!!
Luc 11-8-2005 21:50 Print reply

Posts: 3590
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bereheer
volgens mij is dat niks met zo'n dop op je vliegwiel moer, ik denk dat je dan heel je moer vernachelt als ie er niet goed opvalt, ga dan toch maar voor die speciale startmotor die ook als dynamo fungeert.

trouwens een startmotor kun je niet aansluiten doormiddel van een v-snaar, dan slipt ie zeker, het zal echt met een tandwiel of eventueel met een tandriem moeten...


Startmotoren worden in tractoren ook gewoon met v snaar gespannen hoor, gewoon een kwestie van goed aanspannen, en de juiste poulies..

maar dan nog, al heb ik een dynostart, hoe wil je het d?n maken?
 
Joostvdw 11-8-2005 21:55 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Luc
Nouja, hij moet iig Richard Pijnenburg proof zijn, de lompste lul hier uit de omgeving

Maargoed, ik ben bang, dat die moer dol of kapot (de kantjes eraf, onee, daar heb je ook nog eens van die speciale doppen voor..) draait, aangezien dat wel ineens een lomp harde snuk geeft alsie de startmotor begint te draaien. en dan kan ik men blokje wegflikkeren (revisatie is even duur als een goed blok met elec start..)

maar het schuifmechanisme is helemaal geen probleem, dat kan ik zo maken, gewoon 2 railsjes maken, waar de gehele startmotor op kan schuiven..


mja, ik denk dat je best kunt starten met een dop op je vliegwiel

anders, zitten er geen gaten in je vliegwiel? maak je daar een adapter voor, schuift je startmotor + adapter op je vliegwiel, start en trekt em eraf, klaar
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
richard3 11-8-2005 22:01 Print reply

Posts: 5198
ik heb een idee zal het ff uitwerken via paint of zo heb je msn dan praat het wat makkelijker en dan kan ik het altijd nog hier posten voor mensen met een zelfde idee of die ook een startmotor op een blok willen en de ruimte hebben op bijv. een buggy zoals in jou geval

voeg mij op msn maar toe *richardstruike@hotmail.com


Dit bericht is gewijzigd door richard3 op 11-8-2005 om 22:03 uur.
 
op naar de grote brommers

Dit topic is 3755 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved