Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - hoe moet je schakelen?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1245 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #31136 - hoe moet je schakelen?
Pagina 5 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 60233 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Sypie_Honda 1-8-2007 14:30 Print reply

Posts: 13830
sowieso op de weg, want op de bok heeft je brommer bijna geen weerstand. en ben je zo door alle versnellingen heen.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Vehikel 1-8-2007 14:44 Print reply

Posts: 2903
Als je het goed wil doen, moet je weten hoe het werkt.
Als de motor loopt, en je brommer staat stil, kan je conluderen dat er géén verbinding is tussen je wielen en de motor, want anders zou de brommer niet stilstaan.
Met andere woorden: de motor is ontkoppelt, je hebt de koppeling dus ingeknepen.
De koppeling moet je dus loslaten. Maar omdat een brommer veel vermogen heeft, moet dat wel voorzichtig gebeuren, anders slaat de motor af.
Je moet de koppeling langslaam loslaten, totdat de wielen en de motor dezelfde snelheid hebben.
Tijdens het koppelen moet je een klein beetje gas erbij geven, want optrekken eist het meeste vermogen.
Als de brommer eenmaal loopt dan gaat het wel.


Ps: in het echt ligt het iets anders, want er zit natuurlijk ook een versnellinsbak tussen.

Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 1-8-2007 om 14:52 uur.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Scozzisa 1-8-2007 14:47 Print reply

Posts: 2077
Du koppeling moet je dus loslaten, maar omdat een brommer veel vermogen heeft, moet dat wel voorzichtig gebeuren, anders slaat de motor af.

^ niet veel vermogen bedoel je..?

Je moet de koppeling langslaam loslaten, totdat de wielen en de motor dezelfde snelheid hebben.

^ zelfde snelheid hoeft niet, dit ligt aan zowel je bak als je platen, aangrijpingspunt is eerder van belang.
 
Vehikel 1-8-2007 14:49 Print reply

Posts: 2903
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Scozzisa
Du koppeling moet je dus loslaten, maar omdat een brommer veel vermogen heeft, moet dat wel voorzichtig gebeuren, anders slaat de motor af.

^ niet veel vermogen bedoel je..?

Je moet de koppeling langslaam loslaten, totdat de wielen en de motor dezelfde snelheid hebben.

^ zelfde snelheid hoeft niet, dit ligt aan zowel je bak als je platen, aangrijpingspunt is eerder van belang.


Het gaat om het principe, ik zei ook dan het in het echt anders ligt, ik bedoel dus dat de platen dezelfde snelheid moeten krijgen, dus dat de koppeling niet slipt.
Ik bedoel veel vermogen, je moet niet voor niets koppelen.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Scozzisa 1-8-2007 14:55 Print reply

Posts: 2077
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
[...]


Het gaat om het principe, ik zei ook dan het in het echt anders ligt, ik bedoel dus dat de platen dezelfde snelheid moeten krijgen, dus dat de koppeling niet slipt.
Ik bedoel veel vermogen, je moet niet voor niets koppelen.


wat dat vermogen betreft zie je het fout; ten eerste gaat het niet direct om vermogen maar koppel. ten tweede heeft een brommer juist zo weinig koppel dat hij ontkoppelen nodig heeft om te blijven lopen.
zie het maar bij een motor en een auto vs brommer, de motor en de auto hebben juist veel koppel (+ indirect vermogen) en deze zullen ook blijven lopen bij een bepaald toerental, bij een brommer moet er óf gas bij, óf ontkoppeld worden.

voor de rest klopt je verhaal wel aardig

Dit bericht is gewijzigd door Scozzisa op 1-8-2007 om 14:56 uur.
 
Vehikel 1-8-2007 15:00 Print reply

Posts: 2903
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Scozzisa
[...]


wat dat vermogen betreft zie je het fout; ten eerste gaat het niet direct om vermogen maar koppel. ten tweede heeft een brommer juist zo weinig koppel dat hij ontkoppelen nodig heeft om te blijven lopen.
zie het maar bij een motor en een auto vs brommer, de motor en de auto hebben juist veel koppel (+ indirect vermogen) en deze zullen ook blijven lopen bij een bepaald toerental, bij een brommer moet er óf gas bij, óf ontkoppeld worden.

voor de rest klopt je verhaal wel aardig

Dit bericht is gewijzigd door Scozzisa op 1-8-2007 om 14:56 uur.

Ik bedoelde daarmee te zeggen dat je er wel vauit moet gaan, want je moet absoluut voorzichtig te werk gaan. Want als je volgas geeft en je laat de koppeling schieten, dan zullen de gevolgen niet altijd gunstig zijn :P ook niet bij brommers met weinig koppel.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Scozzisa 1-8-2007 15:04 Print reply

Posts: 2077
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
[...]

Ik bedoelde daarmee te zeggen dat je er wel vauit moet gaan, want je moet absoluut voorzichtig te werk gaan. Want als je volgas geeft en je laat de koppeling schieten, dan zullen de gevolgen niet altijd gunstig zijn :P ook niet bij brommers met weinig koppel.


dan krijgt ie op zn donder, zeker weten. ligt het er o.a. ook nog aan hoe hij vertand is (lichter is erger), hoeveel platen je hebt (minder is erger) en hoe je bakverhoudingen zijn (4 bak ipv 6 bak is erger)
maar een keertje laten schieten voor de gein moet kunnen
 
b e r t 1-8-2007 15:19 Print reply

Posts: 1855
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: redavac
[...]


tenzij, meestal op nieuwe brommers: 6, n, 5, 4, 3, 2, n, 1


nee hoor, die zijn 6 n 5 n 4 n 3 n 2 n 1 n

alleen die tussen de "6 en 5" en "1 en 2" zijn makkelijker te vinden. de andere lukken ook wel
 
oenoehoofd 1-8-2007 15:24 Print reply

Posts: 17851
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: b e r t
[...]


nee hoor, die zijn 6 n 5 n 4 n 3 n 2 n 1 n

alleen die tussen de "6 en 5" en "1 en 2" zijn makkelijker te vinden. de andere lukken ook wel





Voor koppeling moet je gewoon even oefenen en feeling krijgen hoesnel je moet loslaten etc.
 
Te koop: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFCJT4GY
Ariej 1-8-2007 18:49 Print reply

Posts: 3685
ja daar heeft die jongen wat aan. met een kwartiertje oefenen heb je het onder de knie, wat wel vaak gebeurd is dat je hem van zijn 1e naar de 2e versnelling vergeet goed door te trappen.

-koppeling langzaam loslaten
-zodra hij weg wil gaan een rustige draaiende beweging aan je gashendel
-zodra je begint te bewegen de koppeling nog rustiger los laten komen

maar denk erom, je moet je brommer niet te veel toeren laten draaien



 
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken
Sander57 14-3-2012 14:46 Print reply
Posts: 9
Wie weet mij een site waar ik het ook kan zien met uitleg hoe ik moet schakelen? Please!! Dank je
 
Arjanus 14-3-2012 15:23 Print reply

Posts: 9073
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sander57
Wie weet mij een site waar ik het ook kan zien met uitleg hoe ik moet schakelen? Please!! Dank je



dit topic doorlezen of googelen is te moeilijk ?
 
lieber nurburgring als ehering
YAMAHA-Power 14-3-2012 15:25 Print reply

Posts: 818
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sander57
Wie weet mij een site waar ik het ook kan zien met uitleg hoe ik moet schakelen? Please!! Dank je

Youtube?
 
TZRBart 14-3-2012 15:53 Print reply
Posts: 946
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Arjanus
[...]



dit topic doorlezen of googelen is te moeilijk ?


Inderdaad, het stelt niks voor, je moet het niet leren zoals uit een boek, maar gewoon doen.
 
Sander57 14-3-2012 19:17 Print reply
Posts: 9
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Arjanus
[...]



dit topic doorlezen of googelen is te moeilijk ?


Ja, dat is best moeilijk :P
Maar wat moet ik invullen bij youtube bij zoeken enzo. Want dan krijg ik niet de filmpjes die goed zijn. Kan je een link doorsturen of iets?
 

Dit topic is 60233 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 5 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved