Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - hoe moet je schakelen?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 867 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #31136 - hoe moet je schakelen?
Pagina 2 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 60243 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ADHD-Kutkind 3-8-2005 22:03 Print reply

Posts: 1049
nog een gratis tip:

Veel oefenen, express in de polder telkens een stukje rijden en stilstaan dan heb je minder kans dat je bij het stoplicht telkens stilvalt.
 
BadMan2005 3-8-2005 22:04 Print reply
Posts: 134
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hondamt8rijder
tip:

print dit uit en lees het als je op de brommer zit

ikea handleiding idee


niet als je 80 rijdt ff het papiertje uit je broekzak halen om te kijken hoe het ook alweer moest..
 
KaWaReZ 3-8-2005 22:05 Print reply

Posts: 20582
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: YAMAHAPOWER
enne ook je koppelding inkrijpen als je remt:P


niet egt noodzakelijk..., pas als je stil gaat staan

btw, wat voor schakel rij je?

am5/6 RV4 bakken moet je wat harder trappen dan bij bijv. honda/kawa

op gegeven moment gaat het soepeler..

beste is een maatje te hebben die het kan en het je kan uitleggen
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
ADHD-Kutkind 3-8-2005 22:09 Print reply

Posts: 1049
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
[...]


niet egt noodzakelijk..., pas als je stil gaat staan

btw, wat voor schakel rij je?

am5/6 RV4 bakken moet je wat harder trappen dan bij bijv. honda/kawa

op gegeven moment gaat het soepeler..

beste is een maatje te hebben die het kan en het je kan uitleggen


Bij mijn am6 moet je alleen tussen de 5de en 6de extra drukken, rest hoeft niet egt maar ligt eigenlijk ook een beetje aan je blok, bij de ene is het erger als de andere.
 
HersenSpinsel 3-8-2005 22:16 Print reply

Posts: 2984
suc6
 
HPT www.derbi-club.com!
MTX-speed 3-8-2005 22:34 Print reply

Posts: 1229
De uitleg die ik heb gehad is lang nie zo uitgebreid als dat je hier zult krijgen

Maar eerst zul je te weten moeten komen wat wat is.

Ga eens op je brommer zitten.
1. nu zul je meteen merken wanneer je het stuur vastpakt dat het rechterhandvat los zit. OEI! JAaaahhh!!!! Je hebt het gas te pakken.
Om het verhaal kort te houden: pols naar beneden bewegen = gas geven
2. Die hendel aan de linkerkant van het stuur is de koppeling. Deze koppelingshendel zorgt ervoor dat je de verbinding tussen de motor en het achterwiel kunt verbreken. Wanneer je hem inknijpt is er dus geen verbinding meer tussen je achterwiel en de motor --> je staat dus stil.
3. Die hendel aan de rechterkant van je stuur is de voorrem. Uitleg lijkt me niet nodig. Als je hiermee niet bekend bent; leer dan eerst een remmen met een fiets.
4. Waar zit dan de achterrem? Ja, die zit bij je rechtervoet. Daaro net voor je voetsteun. De werking is ook vrij logisch.
5. De versnellingsbak: De versnellingsbak is ervoor bedoeld om het hoge toerental van de motor om te zetten naar een lager toerental van het achterwiel. Omdat je snel wilt optrekken maar toch hard wilt kunnen rijden zijn de "versnellingen" uitgevonden.
Schakelen doe je dus met de versnellingspook. Hoe werkt deze? Heel simpel:
De basis is:
- wil je opschakelen? dan moet je hem naar boven bewegen.
- wil je terugschakelen? Dan moet je de pook naar beneden bewegen.
Waar zit dan de neutraalstand?
- Heel simpel, je blijft net zolang terugschakelen totdat hij niet meer verder gaat, en daarna doe je hem een klein stukje omhoog tot je de eerste *klik* hoort/voelt. Kijk uit dat je hem niet TE ver omhoog doet want dan staat hij weer in zijn 2e versnelling. Meestal zit er ergens wel een groen lampje op het dashboardje dat aangeeft dan je versnellingsbak in zijn vrij staat.

Wanneer je al deze dingen weet is het al een stuk simpeler geworden.
Probleem: je wilt wegrijden.
Werkwijze:
- Zorg ervoor dat je brombrom gestart is en in zijn vrij/neutraal staat.
- Knijp de koppeling in.
- Trap de versnellingspook omlaag --> hij staat nu in zijn 1
- Geef nu langzaam gas totdat je ziet/merkt dat het toerental omhoog gaat --> je motortje gaat harder draaien.
- Nu is het moment gekomen dat er beweging in gaat komen; laat nu heeeeel langzaam de koppeling los.
- Terwijl je de koppeling langzaamaan loslaat zul je merken dat het toerental omlaag gaat; dit compenseer je door iets meer gas te geven.

Doe dit allemaal heel rustig aan en hou tijdens het wegrijden beide benen aan de grond. Alleen bij het "in zijn 1 zetten" zul je even op je rechtervoet moeten gaan leunen.

Je zult merken dat je gaat rijden
Oefen dit een paar keer om de het wegrijden onder de knie te krijgen.

Wanneer dit allemaal goed lukt gaan we door naar de volgende stap: Opschakelen
Je gaat als volgt te werk:
- Wanneer je steeds harder gaat rijden zul je merken dat het toerental heel hoog word en dat je brommer niet harder meer gaat. Op dit moment knijp je je koppelingshendel in(die linkerhendel aan het stuur) en tegelijkertijd doe je je gas terug (pols omhoog bewegen).
- Hierna beweeg je je schakelpook omhoog totdat je 2 *klikken* hoort/voelt. Hij staat nu in zijn 2e versnelling.
-Wanneer je de bovengenoemde stappen herhaalt zul je zien dat hij eerst naar 3 gaat, daarna naar z'n 4 enz enz. Licht eraan hoeveel versnellingen je hebt (Dit staat meestal op het kapje boven de schakelpook)

Maar op gegeven moment is het welletjes geweest en je komt op een bocht af en je wil langzamer gaan rijden. Remmen zal geen probleem zijn maar er moet "teruggeschakeld" worden.
Eigenlijk gaat dit hetzelfde als het opschakelen maar dan omgekeerd en gebruik je de gas niet meer. Huh??? Hoe bedoel je???
- Je remt.
- Je merkt dat je motortoerental omlaag gaat en moet dus terug schakelen. Je knijp dus de koppeling om te voorkomen dat je motortje stilvalt.
- Hierna beweeg je de versnellingspook omlaag.
- Daarna laat je de koppeling weer los.
Deze stappen kun je net zovaak herhalen als je versnellingen hebt.

Ik neem aan dat je hiermee wel verderkomt.
Volgende week leg ik uit hoe je een gekookt ei rauw maakt.
De Groeten!!
 
Baasbas 3-8-2005 22:35 Print reply
Posts: 2176
een handige tip om te oefenen met het gevoel van de koppeling las ik laats:

op de straat, voorwiel tegen een stoeprand
koppeling in, schakel naar z'n 1
koppeling langzaam op laten komen en als de toeren zakken voorzichtig gas bijgeven.. en dan proberen te balanceren
 
een walvis is geen Elvis, al is hij nog zo dik
KaWaReZ 3-8-2005 22:37 Print reply

Posts: 20582
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
heel verhaal


maak em wat uitgebreider en stuurt em in als faq

of je hebt ff nix te doen

 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Roedi-Loerbeek 3-8-2005 22:41 Print reply

Posts: 1492
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Baasbas
een handige tip om te oefenen met het gevoel van de koppeling las ik laats:

op de straat, voorwiel tegen een stoeprand
koppeling in, schakel naar z'n 1
koppeling langzaam op laten komen en als de toeren zakken voorzichtig gas bijgeven.. en dan proberen te balanceren


ja maar dat feest gaat dus niet door want je rijdt zo over de stoeprand heen.

 
Wa Motte Ze Dan? ---- 't trilt, 't krast, 't tikt, het stinkt, het dampt, het zuup, oftewel XT
redavac 3-8-2005 22:43 Print reply

Posts: 1716
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: YAMAHAPOWER
enne ook je koppelding inkrijpen als je remt:P


oja? ik rem altijd zonder koppeling hoor, tenzij ik vol in de ankers ga ofzo.. soms laat ik alleen ff gas los om beetje af te remmen
 
Operator?? Give me the number of 911 fast!!
MTX-speed 3-8-2005 22:48 Print reply

Posts: 1229
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
[...]


maak em wat uitgebreider en stuurt em in als faq

of je hebt ff nix te doen


:P

idd ja.............hoe raad je 't
 
jong 3-8-2005 22:51 Print reply

Posts: 1445
ook een goeie beginners tip..oefenen met remmen, en dan wel HARD remmen. te beginnen met 'goed' weer, geen regen is al goed genoeg.

Eerste keer met slecht (lees: nat) weer rijden; heel voorzichtig doen, niet te hard rijden en afstand houden. anders glij je (zoals ik ) de kruising op, zonder brommer tussen je benen.

suc6
 
herman103 3-8-2005 22:51 Print reply

Posts: 1352
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: redavac
[...]


oja? ik rem altijd zonder koppeling hoor, tenzij ik vol in de ankers ga ofzo.. soms laat ik alleen ff gas los om beetje af te remmen



vind je zuiger fijn als je dat doet. dan krijgt ie natuurlijk niet voldoende smering he remmen met koppeling in is volgens mij in alle opzichten beter
 
redavac 3-8-2005 22:57 Print reply

Posts: 1716
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: herman103
[...]



vind je zuiger fijn als je dat doet. dan krijgt ie natuurlijk niet voldoende smering he remmen met koppeling in is volgens mij in alle opzichten beter


jep, vindt ie erg fijn hoor, komop zeg krijgt ie niet voldoende smering? hihi......
 
Operator?? Give me the number of 911 fast!!
Speakerfreak 3-8-2005 23:00 Print reply

Posts: 4941
ding loopt echt niet meteen vast hoor als jij mischien een berg pas van 10km afrijd, remmend op je brommermotortje... tja

en koppeling in is iets wat gewoon altijd gezegd word, als je net op je brommer zit en er gebeurt iets, of je weet t niet, remmen + koppeling! dat is het belangrijkst
 
Vieze naaiers hier

Dit topic is 60243 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved