Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #31110 - mtx wil niet lekker rijden
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 1350 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Stegehuis |
1-8-2005 15:25 |
Posts: 1150 |
heb tijdje geleden mtx sh gekocht die 12 jaar stil heeft gestaan. Blok is gereviseert, heb dezelfde sproeier erin gelaten. (50cc, 12mm, proma) Maar nu rijdt ie alleen een beetje met choke.. bougi is wit/grijs. Dus ik gooi er een 18mm op met 114 sproei, maar ook dan heb ik de choke nodig en is de bougi wit/grijs.
Heb alle pakkingen vervangen. Maar die 12mm met ori sproeier die erin zat moet ie toch goed rijden?
|
|
|
|
christianos |
1-8-2005 15:26 |
Posts: 20445 |
ben zine goed?
uh dan denk ik dat je pakkingen opgedroogd zijn en ie als een gek valse lucht zuigt
edit: op je linkerkrukaskeering
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 1-8-2005 om 15:26 uur.
|
|
|
|
Robster_rieju |
1-8-2005 16:54 |
Posts: 264 |
Gewoon ff alles nalopen en ik zou anders misschien ook eens een nieuwe boegie halen
|
|
Rieju RR te koop 1350 euro |
|
MTX-speed |
1-8-2005 17:48 |
Posts: 1229 |
Belangrijk om erbij te vertellen is wat hij precies "doet". Stottert hij? Of hoor je het bekende "bluhhhh"-geluid bij het gasgeven. Loopt hij stationair goed? Of blijft hij helemaal niet lopen?
Raadzaam is om bij een brommer die zo lang stil heeft gestaan, de bougie te vervangen, carburateur GOED schoon te maken ( in de sproeier kan zit ook vuil gaan afzetten waardoor het gaatje kleiner wordt. De sproeier kun je het best schoonmaken met een heel dun ijzerdraadje van bijvoorbeeld een staalborstel. Gebruik hiervoor nooit een boor want als je niet uitkijkt dan klopt de sproeiermaat niet meer.)
Het lijkt mij sterk dat het aan de pakkingen ligt. Maar het zou natuurlijk altijd kunnen dat er een aantal boutjes niet goed vastzitten waardoor er valse lucht aangezogen wordt.
Tip: Wanneer je pakkingen monteert, smeer deze dan in met olie/vet. Hierdoor krijg je de pakkingen altijd weer gemakkelijk los zonder te scheuren of breken. Bovendien zorgt de olie ervoor dat de pakkingen soepel blijven.
Verder moet je er ook op letten dat een hele oude brommer geen geroeste cilinderwand heeft. Want als je daarmee gaat rijden zou het goed kunnen dat na een minuutje je zuigerveren versleten zijn.
Wanneer dit wel het geval is, zul je de cilinderwand eerst waterproof moeten schuren. Net zolang tot alle roest is verdwenen. Daarbij een nieuwe setje zuigerveren aanschaffen. EN: VEEL olie gebruiken. Smeer alles maar in en geef de lagers ook wat te drinken.
Kortom: leg nog eens uit wat je allemaal opmerkt dan zullen wij hoogstwaarschijnlijk wel kunnen vertellen waar het aan ligt.
|
|
|
|
mulder |
1-8-2005 17:51 |
Posts: 13701 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: christianos
ben zine goed?
uh dan denk ik dat je pakkingen opgedroogd zijn en ie als een gek valse lucht zuigt
edit: op je linkerkrukaskeering
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 1-8-2005 om 15:26 uur.
blok is gereviseerd en alle pakkingen zijn vervangen staat er
|
|
|
|
christianos |
1-8-2005 17:57 |
Posts: 20445 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mulder
[...]
blok is gereviseerd en alle pakkingen zijn vervangen staat er
i know
maar ik ken genoeg mensen die de krukas keerring er zo hard indouwen dat ie gewoon weer net zo hard stuk is
|
|
|
|
Stegehuis |
1-8-2005 18:17 |
Posts: 1150 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
Belangrijk om erbij te vertellen is wat hij precies "doet". Stottert hij? Of hoor je het bekende "bluhhhh"-geluid bij het gasgeven. Loopt hij stationair goed? Of blijft hij helemaal niet lopen?
Raadzaam is om bij een brommer die zo lang stil heeft gestaan, de bougie te vervangen, carburateur GOED schoon te maken ( in de sproeier kan zit ook vuil gaan afzetten waardoor het gaatje kleiner wordt. De sproeier kun je het best schoonmaken met een heel dun ijzerdraadje van bijvoorbeeld een staalborstel. Gebruik hiervoor nooit een boor want als je niet uitkijkt dan klopt de sproeiermaat niet meer.)
Het lijkt mij sterk dat het aan de pakkingen ligt. Maar het zou natuurlijk altijd kunnen dat er een aantal boutjes niet goed vastzitten waardoor er valse lucht aangezogen wordt.
Tip: Wanneer je pakkingen monteert, smeer deze dan in met olie/vet. Hierdoor krijg je de pakkingen altijd weer gemakkelijk los zonder te scheuren of breken. Bovendien zorgt de olie ervoor dat de pakkingen soepel blijven.
Verder moet je er ook op letten dat een hele oude brommer geen geroeste cilinderwand heeft. Want als je daarmee gaat rijden zou het goed kunnen dat na een minuutje je zuigerveren versleten zijn.
Wanneer dit wel het geval is, zul je de cilinderwand eerst waterproof moeten schuren. Net zolang tot alle roest is verdwenen. Daarbij een nieuwe setje zuigerveren aanschaffen. EN: VEEL olie gebruiken. Smeer alles maar in en geef de lagers ook wat te drinken.
Kortom: leg nog eens uit wat je allemaal opmerkt dan zullen wij hoogstwaarschijnlijk wel kunnen vertellen waar het aan ligt.
dat buuuhh geluid had ik, maar hij rijdt nu al stuk beter met ori carb en sproeier. Zit nieuwe zuiger in en cilinderwand was helemaal netjes. Had carb enzo al goed schoon gemaakt. De boutjes van me membraan zaten niet super goed vast en ik was dat rubber van carburateur vergeten.
Hij loopt nu wel redelijk, maar start niet echt goed (10 keer kicken). Morgen nieuwe bougi kopen, want zit een bhe8 in op ori setup.
Maar kan nou niet zeggen dat het echt hard gaat, trekt beetje sloom en haalt de 60-65, wel zonder stotteren ofzo..
Ik rij nu rond met 0.5 liter motorolie, kan dat kwaad? Ook wordt de motor een stuk warmer vergeleken met mijn ori mb80.
Dit bericht is gewijzigd door Stegehuis op 1-8-2005 om 18:20 uur.
|
|
|
|
christianos |
1-8-2005 18:18 |
Posts: 20445 |
oh ff een 6 of 7 erin
en die ori carb erachter
18mm is niet super achter ori sh...
|
|
|
|
MTX-speed |
1-8-2005 18:41 |
Posts: 1229 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Stegehuis
[...]
dat buuuhh geluid had ik, maar hij rijdt nu al stuk beter met ori carb en sproeier. Zit nieuwe zuiger in en cilinderwand was helemaal netjes. Had carb enzo al goed schoon gemaakt. De boutjes van me membraan zaten niet super goed vast en ik was dat rubber van carburateur vergeten.
Hij loopt nu wel redelijk, maar start niet echt goed (10 keer kicken). Morgen nieuwe bougi kopen, want zit een bhe8 in op ori setup.
Maar kan nou niet zeggen dat het echt hard gaat, trekt beetje sloom en haalt de 60-65, wel zonder stotteren ofzo..
Ik rij nu rond met 0.5 liter motorolie, kan dat kwaad? Ook wordt de motor een stuk warmer vergeleken met mijn ori mb80.
Dit bericht is gewijzigd door Stegehuis op 1-8-2005 om 18:20 uur.
Ik mag dus aannemen dat het een originele 50cc is dus. Dan kun je er het beste een B5 of een B6 indoen. Rijdt je met een 50-snel: dan kun je beter een B6 of B7 monteren. Ikzelf zou met deze setup voor de B6 gaan.
In een MTX-blok moet 0,5 liter olie in. Dus qua dat betreft zit je goed. Wanneer je een paar kilometers hebt gereden kun je het de overige olie aflaten. Dit moet je doen door het boutje linksonder je kickstarter eruit te draaien. Daarna een emmertje eronder en de brommer recht houden totdat hij niet meer lekt. Zo zit er precies de goede hoeveelheid olie in.
Dat hij warmer wordt dan een originele 80cc kan ik goed begrijpen. Ik had namelijk altijd van hetzelfde "last". Maar maak je hier niet druk over. (Vergelijking: Mijn 110-malossi op MTX-SH werd lang niet zo warm als mijn originele 50cc. Was watergekoeld en in beide cilinders zat geen thermostaat. Raar maar waar)
|
|
|
|
jww |
1-8-2005 18:58 |
Posts: 1779 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
[...]
Ik mag dus aannemen dat het een originele 50cc is dus. Dan kun je er het beste een B5 of een B6 indoen. Rijdt je met een 50-snel: dan kun je beter een B6 of B7 monteren. Ikzelf zou met deze setup voor de B6 gaan.
In een MTX-blok moet 0,5 liter olie in. Dus qua dat betreft zit je goed. Wanneer je een paar kilometers hebt gereden kun je het de overige olie aflaten. Dit moet je doen door het boutje linksonder je kickstarter eruit te draaien. Daarna een emmertje eronder en de brommer recht houden totdat hij niet meer lekt. Zo zit er precies de goede hoeveelheid olie in.
Dat hij warmer wordt dan een originele 80cc kan ik goed begrijpen. Ik had namelijk altijd van hetzelfde "last". Maar maak je hier niet druk over. (Vergelijking: Mijn 110-malossi op MTX-SH werd lang niet zo warm als mijn originele 50cc. Was watergekoeld en in beide cilinders zat geen thermostaat. Raar maar waar)
Het is toch 0.9 liter, als je hem helemaal laat leeglopen, en dan weer voldoet
|
|
Dus... |
|
Joscross |
1-8-2005 19:18 |
Posts: 12501 |
.9 bij vervangen, 1 liter na revisatie.
En een B5 is wel ?rg warm. Zou het op B7 houden.
|
|
|
|
Stegehuis |
1-8-2005 19:21 |
Posts: 1150 |
ja dat is bij mb wel zo idd, dus d8 sh ook wel.
|
|
|
|
puch_master |
1-8-2005 20:16 |
Posts: 3429 |
mtx blok moet net als bij nsr 0,8 tot 0,9 liter olie in.
|
|
Toyota AE86 Levin coupé |
|
Stegehuis |
2-8-2005 19:01 |
Posts: 1150 |
hij rijdt wel lekker goed, maar bougi is toch beetje wit.
Ik kan alleen niet zien wel maat sproeier erin zit doordat die helemaal aangeslagen is.
Welke sproeier zit er origineel in? Welke moet er ongeveer in? (50 ori, 12mm, proma)
|
|
|
|
Marthin |
2-8-2005 19:16 |
Posts: 6164 |
probeer eens sproeier 65 a 70
|
|
|
|
Stegehuis |
2-8-2005 19:38 |
Posts: 1150 |
ik heb net toch de sproeier kunnen lezen en er zat ori een 95 in
|
|
|
|
Dit topic is 1350 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|