hier even hoe de ontsteking afgesteld dient te worden..
als je op het punt komt om de contactpunten te stellen dan kan je die duss meteen vervangen..
succes
Ontsteking van de brommer afstellen:
Sommige mensen zeggen dat dit heel moeilijk is, en anderen durven het gewoonniet aan..
Ik weet niet waarom want het is toch redelijk goed te doen..
Het kost wel even wat tijd om alles perfect afgesteld te krijgen maar je tomosje kan er een heel stuk beter door lopen en de slijtage kan verminderd worden..
Benodigdheden:
Bougiesleutel
Voelermaatje
Schroevendraaier (kruiskop of platte, ligt eraan wat je erin hebt zitten)
Schuifmaat
alles om je vliegwiel bloot te leggen (dus je kappen eraf te halen)
Pijpje 15 (als ik het goed heb)
Als eerste verwijden je de kap aan de kant van je vliegwieldeksel en het vliegwieldeksel zelf.
Deze bevind zich aan de linkerkant van de brommer als je erop zit. Hieronder zit het vliegwiel met daar onder de ontsteking.
Dan haal je de bougie eruit..
Als je bougie al erg oud is is het ten eerste aan te raden een nieuwe bougie te kopen.
Welke warmtegraad je moet hebben kan je hieronder vinden (slechts een richtlijn!):
Cilinder: Warmtegraad bougie
Standaard 50cc 5
Snelle 50cc 6-7
Standaard 70cc 7-8
Snelle70cc of meer 8-9
Vaak word verondersteld dat als je een nieuwe bougie haalt, dat deze meteen klaar is voor gebruik. Dit is echter niet waar.
Controleer eerst even of de afstand van de elektroden goed is.. dit doe je met een voelermaat.
De afstand moet 0,45 mm zijn.
de bougie mag nog niet terug in het blok want daar moeten we zo nog bij kunnen,.
We gaan nu eerst de contactpunten bekijken.
Deze bevinden zich aan de linker kant onder het vliewiel. Dit kan je zien door de sleuven van het vliegwiel door.
De grootste bout op de contactpunten zit rechtsbovenop. Dit is de bevestigingsbout. Hiermee kun je stellen hoever de contactpunten opengaan. Dit is heel belangrijk voor een goede vonk.
Je draait het vliegwiel net zolang de contactpunten opengaan (dit is maar een klein beetje).
Vervolgens moet je hem zo precies draaien dat ze het verste openstaan.
Deze afstand moet 0,35mm zijn. Dit kun je weer meten met de voelermaat.
Als dit niet het geval is dan draai de de bevestigingsbout zo los dat hij nog net klemt. Dan doe je de voelermaat ertussen met het plaatje van 0,35mm en draai je de contactpunten aan.
Draai dan de bevestigingsbout dicht en haal voorzichtig de voelermaat er tussenuit.
nu draai je het vliegwiel een paar slagen om en probeer dan weer of de afstand dit keer goed is. Zo niet, herhaal dan alles weer.
Nu beginnen we aan het tijdstip van de ontsteking.
Kijk eerst of hij niet toevallig al op tijd staat.
Dit doe je met de schuifmaat.
Je schuift de schuifmaat open en stopt de pen van de schuifmaat in het bougiegat. De schuifmaat moet je tegen de cilinder aan drukken, en de pin die uit de schuifmaat komt, in de cilinder dukken. Nu draai je twee keer rustig! aan het vliegwiel. Dan heb je met je schuifmaat het bovenste dode punt opgemeten ten opzichte van de cilinderkop. Lees de waarde af op de schuifmaat. Stel je vind hier 33mm.
Dan ga je de schuifmaat zo verschuiven dat er 8mm bijop komt. Je hebt dan dus 41mm.
Dit is voor de voorontsteking.
De 0,8 kan verschillen per cilinder:
Cilinder Milimeters voorontsteking
Standaard 50cc 0,8-1,0
Snelle 50cc 1,0-1,2
Standaard 70cc 1,2-1,4
Snelle 70cc of hoger 1,4-maximaal
Dan draai je het vliegwiel tot je zuiger helemaal onderin zit en steek je de schuifmaat weer in het bougiegat. Hierbij kan je de schuifmaat het best vastzetten met zo?n wieletje aan de zijkant van de achuifmaat.
Draai dan heel voorzichtig aan het vliegwiel tot je de schuifmaat voelt bewegen.
Op dit moment moeten de contactpunten open gaan.
Gebeurt dit precies op het goede moment, ben je een gelukkig man.
Gebeurt dit niet op dit moment. Dan ben je nog even bezig..
Haal eerst het vliegwiel eraf. Draai de middelste moet van je vliegwiel met behulp van het pijpje. Het vliegwiel kan je blokkeren aan de rechterkant van het vliegwiel door er een schroevendraaier door te steken.
Draai dan de vliegwieltrekker in het midden van het vliegwiel en haal hem eraf.
Je ziet 3 bevestigingsbouten van de grondplaat. Dit zijn er soms ook wel 2 of soms 4???
Deze kan je ietsje losser draaien tot de grondplaa draaibaar is.
Moet de ontsteking vroeger (dus meer voorontsteking) dan draai je de grondplaat linksom, moet de ontsteking later dan draai je de grondplaat rechtsom. Dit hoeft maar een klein beetje, een millimeter kan soms al verschil betekenen. Het is echt een kwestie van proberen..
Draai dan de grondplaat weer vast en druk het vliegwiel er weer op..
Controleer nu of de ontsteking optijd staat.
Staat hij nu optijd, ben je klaar. Zo niet, dan moet je de grondplaat weer iets draaien.. probeer het niet af te raffelen maar doe het echt goed.. het kost dan wel wat tijd maar straks heb je er plezier van. Dus gewoon net zo vaak proberen tot hij goed staat.
Als hij dan goed staat dan zet je het vliegwieldeksel er weer op, bougie erin en je kappen enz.. en dan kan je weer lekker rijden?
Succes!!!
ps, ben ik iets vergeten of je weet een betere manier, post die dan even hieronder..
|