Bullet |
24-7-2005 18:50 |
 Posts: 12150 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: John Huijben
[...]
kheb weleens poortmapje va neen mhr 80 gezien en ik geloof dat de uitlaatpoorttiming rond de 185 lag, bij een scooter ligt die hoger ( scootcilinders zijn hoogtoeriger, vandaar dattie dan meer toeren draait.
de mhr was volgens mij nogal tam getimed.
|
|
**My BungHole Will Speak Now** |
|
bart de scootergek |
24-7-2005 18:50 |
 Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: John Huijben
ik heb de maten van de uitlaat
je hebt er thuis eentje open geslepen of je hebt yasuni gemaild?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Bullet
[...]
de mhr was volgens mij nogal tam getimed.
ja want 185 is nou niet erg laagtoerig.
Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 24-7-2005 om 18:51 uur.
|
|
Honda RC-33 |
|
John Huijben |
24-7-2005 20:22 |
 Posts: 2433 |
waarom zou je in hemelsnaam een uitlaat open moeten slijpen om m op te meten  . enneh nee kheb ook niet naar yasuni gemailt die geven dat niet zomaar weg denkik. gewoon goed zoeken  dan kom je der wel
|
|
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last |
|
bart de scootergek |
24-7-2005 20:28 |
|
Speakerfreak |
24-7-2005 20:32 |
 Posts: 4941 |
had gister een tabelletje op Inet gevonden, waar bij stond waarvoor die scooter pijpjes geschikt waren, die yasuni pijpjes waren iig alle 2 (c16 en 21?) toch te hoogtoerig (van die tabel uitgaand) een bidalot s2 pijpje was een stukje laagtoeriger (voor zover je er zo over kan spreken) en had opzich een leuke waardering.
Had er 1 op internet gezien voor een paar centen dus mischien dat ik dus eens probeer.
En inderdaad, dit moet wel mee vallen (hoop ik) met passend maken. met een complete pijp word het weer zoveel werk voor iets waarvan in niet eens weet of het leuk staat
|
|
Vieze naaiers hier |
|
bart de scootergek |
24-7-2005 20:35 |
 Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Speakerfreak
had gister een tabelletje op Inet gevonden, waar bij stond waarvoor die scooter pijpjes geschikt waren, die yasuni pijpjes waren iig alle 2 (c16 en 21?) toch te hoogtoerig (van die tabel uitgaand) een bidalot s2 pijpje was een stukje laagtoeriger (voor zover je er zo over kan spreken) en had opzich een leuke waardering.
Had er 1 op internet gezien voor een paar centen dus mischien dat ik dus eens probeer.
En inderdaad, dit moet wel mee vallen (hoop ik) met passend maken. met een complete pijp word het weer zoveel werk voor iets waarvan in niet eens weet of het leuk staat
ligt eraan welk merk scooter, voor pia is er geen c21, is er alleen voor mina. maar idd, een c16 en en c20 zijn idd aardig hoogtoerig, bidalot s2 is dezelfde uitlaat als een yasuni r. aardig middeltoerig ding, wil goed lopen op een ori cilinder, maar doet t ook aardig op een middeltoerige 70. is dus een aardig uitlaat dat t op veel verschillende cilinders doet.
maar er was iemand in dit topic die ook een yasuni r eronder had gehad, en die zei dat het totaal niet liep.
|
|
Honda RC-33 |
|
rsruud |
28-7-2005 17:54 |
Posts: 281 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: John Huijben
scooterpijp heeft best nog wel een powerband hoor.
ik zal de powerband van een yasuni c20 ns narekenen, momentje hoor
ik weet zo niet hoeveel graden de uitlaatpoort open staat, maar ik schat dat dat rond de 185 graden is.
Als dan de uitlaat 500 graden word ( wat redelijk normaal is ) dan is de uitlaat volgens frits overmars berekeningen gemaakt voor:
begin powerband: 9800 tpm
eind powerband: 13200 tpm
niet helemaal precies natuurlijk, tis maar een richtlijn
Dit bericht is gewijzigd door John Huijben op 24-7-2005 om 17:40 uur.
al die formules zelfs van blair zijn zo uit het boek echt niet goed voor een goede uitlaat hoor, het optijd aankomen van de puls de grote van de puls het exacte moment van verlaten heeft er al zoon grote invloed op. Ook of die temperatuur berekening van blair klopt ben ik nog niet over uit.
|
|
|
|
rsruud |
28-7-2005 17:55 |
Posts: 281 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]
ja daarom, snap ook niet hoe jij eraan komt dan, of jij hebt t zo vanaf de buitenkant gemeten? lekker precies dus .
maten van buiten zijn zelfde als van binnen hoor, alleen ff de plaatdikte eraf trekken. Of denk jij dat er inm de uitlaat nog een uitlaat zit ofzo
|
|
|
|
rsruud |
28-7-2005 18:00 |
Posts: 281 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: herman103
begin er maar niet aan want dat komt nooit goed aan het lopen,
ik had een yasuni R onder mijn 70cc malossi met 20mm carb gebakken, dit was bij mijn mt. maar het was niet voorruit te branden. je kan dan denk ik beter een opmaat pijp maken in die vorm als dat mogenlijk is. het probleem is de powerband. dat licht bij een scooter heel anders.
je mag het proberen maar het blijft kut lopen
hoe maak jij hem dan op maat? dor een halve meter bij de voorbocht te lassen? een scooter en een mt is allebei 2 takt hoor, je powerband zal als het goed is alleen wat korter worden en ergens anders liggen. Als je gewoon de originele lengtes aanhoud gaat het echt wel goed lopen hoor.
|
|
|
|
bart de scootergek |
28-7-2005 18:31 |
 Posts: 8916 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rsruud
[...]
maten van buiten zijn zelfde als van binnen hoor, alleen ff de plaatdikte eraf trekken. Of denk jij dat er inm de uitlaat nog een uitlaat zit ofzo
uuuhm die plaatdikte bedoel ik toch  ?
|
|
Honda RC-33 |
|
rsruud |
28-7-2005 19:23 |
Posts: 281 |
waarvoor moet jem open slijpen dan? denk je dat het bij dit niveau op een halve mm aankomt?
|
|
|
|
rsruud |
28-7-2005 19:27 |
Posts: 281 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Bullet
[...]
de mhr was volgens mij nogal tam getimed.
ik zie net toevallig dat de timing maar 175 graden is
|
|
|
|
StefanB |
28-7-2005 19:32 |
 Posts: 2591 |
dit poortmapje heb ik destijds nog eens gemaakt  had mijne trouwens opgehoogt en naar een uitlaatpoort timing van 185 gr gezet..
edit: grrr kut forum, als die plaatjes automatisch verkleint worden, zorg dan ook dat ze automische klikbaar zijn... echt weer lekker halfwerk.
Dit bericht is gewijzigd door StefanB op 28-7-2005 om 19:32 uur.
|
|
E24 M30b35@GT3576 |
|