Quote: Oorspronkelijk gepost door: M.O.
[...]
volgens mij heeft het meer te maken dat bij sneller omwentelingen de kracht niet lang op het zelfde punt blijft
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Speakerfreak
bij hogere snelheid zal het lager minder klappen naar buiten krijgen zeg maar en daardoor zelf meer in het midden blijven, bij lage toeren niet
Combinatie van bovenstaande punten eigenlijk, laag in toeren blijft je zuiger wat langer op zn dode punt hangen (vliegwielwerking is minder) en als dan de ontbranding komt ramt die de bovenkant van het big-endlager/drijfstang tegen de big-endpen (bij krukassen met lagerschalen kun je het simpel zien als de bovenste lagerschaal vh bigend kapot is, onderste lagerschaal krijg je kapot door m veel te veel toeren te laten draaien).
Precieze uitleg heb ik hier nog ergens in een boek staan, maar iets in die trend is het.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mikkel
[...]
da heb ik nou noch nooit gehoord wel raar dat dat niet goed is
Ik denk dat je wel meer nog nooit gehoord hebt, betekent niet automatisch dat het onzin is ?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: puch_master
[...]
ik heb gehoord dat dat bij 2 takt ook niet goed is voor koppeling oid
Nergens voor eigenlijk, zowel bij 2-takt als 4-takt.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]
niet goed voor big-end enzo, op een of andere manier is te laag in toeren rijden niet goed voor een 1 cilinder 4-takt.
Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 16-7-2005 om 19:45 uur.
Ook voor 2,3,4,5,enz cilinders.
Maar een 1-cilinder heeft er het meeste last van omdat die gewoon van nature al minder soepel loopt.
Dit bericht is gewijzigd door Blukaap2 op 17-7-2005 om 0:21 uur.
|