Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - nsr krukas

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 584 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #30555 - nsr krukas
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 797 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Jonesy 4-7-2005 19:56 Print topicpost
Posts: 86
Hoe lang gaat een NSR krukas mee? Ik ben er eentje aan het reviseren en die NSR heeft 60.000 km op de teller gehad, dus zouden het naaldlager en de drijfstang vervangen moeten worden? Er is geen merkbare schade aan de krukas. Toen ik 'm uitklokte had ie een radiale slag van 0,025mm is dat teveel!?

Dit bericht is gewijzigd door Jonesy op 4-7-2005 om 19:57 uur.
 

derbi_freak 4-7-2005 19:58 Print reply

Posts: 414
verander dat naaldlagertje maar eens, en zeker ook je krukaslagers, en als er geen speling op zit zal ie het nog wel een tijdje volhouden
 
Marthin 4-7-2005 19:59 Print reply

Posts: 6164
zolang het nog goed is, hoef je het niet te vervangen.

sommige originele honda krukassen gaan wel 90.000km mee.
 
mcdronkz 4-7-2005 19:59 Print reply

Posts: 32777
Het is natuurlijk van veel factoren afhankelijk. Met name ontsteking, hoogtoerig/laagtoerig, koppel, etcetera.

Ik denk dat je met jouw setup 50000 zonder al teveel problemen moet halen.
 
KaWaReZ 4-7-2005 20:01 Print reply

Posts: 20582
je kunt een krukas soms na 10km weggooien, na 10.000km, na xxx.xxx km

smallendlager vervangen, krukaslager vervangen,
zolang er maar geen speling zit op je bigendlager...
(kan ook zijn dat je kruk n btje krom is, gewoon goed naar kijken )
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Jonesy 4-7-2005 20:02 Print reply
Posts: 86
Het gaat mij vooral om het big-end lager. Ik zat te twijfelen of dit na 60.000 km aan vervanging toe was, want anders gaat er nieuwe drijfstangsetje in (kost natuurlijk weer $$$).
 
mcdronkz 4-7-2005 20:04 Print reply

Posts: 32777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jonesy
Het gaat mij vooral om het big-end lager. Ik zat te twijfelen of dit na 60.000 km aan vervanging toe was, want anders gaat er nieuwe drijfstangsetje in (kost natuurlijk weer $$$).


Als je teveel speling hebt op de drijfstang is het beter om die te vervangen inderdaad.

Goedkoper is het volgens mij om dan een andere krukas te kopen, aangezien het persen van een nieuwe drijfstang aardig wat geld kost in verhouding tot een nieuwe krukas.
 
KaWaReZ 4-7-2005 20:05 Print reply

Posts: 20582
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jonesy
Het gaat mij vooral om het big-end lager. Ik zat te twijfelen of dit na 60.000 km aan vervanging toe was, want anders gaat er nieuwe drijfstangsetje in (kost natuurlijk weer $$$).


als ie in goeie staat is (niet altijd teveel toeren gemaakt) denk ik wel dattie dat uithoudt , maar je moetem gewoon goed nakijke
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
mcdronkz 4-7-2005 20:08 Print reply

Posts: 32777
Bovendien kunnen we van achter onze monitor niet goed beoordelen of het verstandig is om je drijfstang te vervangen, dit kun je beter laten bekijken door iemand die er ervaring mee heeft.
 
a honda highrider 5-7-2005 8:50 Print reply

Posts: 1818
zijdelingse speling op de big-end lager is 0,85

de radiale speling is 0,05


LET OP DIT IS DE SLIJTAGE GRENS.




jouw brommer heeft 0,025, 3 keer raden of het zo goed is
 
D? Mo(raal)derator
Jozeff - Forum en Sales Moderator 5-7-2005 9:29 Print reply

Posts: 10835
dat wat hij heeft gemeten is de radiale slag op de krukas, niet de speling op het bigend.

tenminste zoals ik het begrijp.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
wipe-out 5-7-2005 10:00 Print reply

Posts: 7672
Wanneer er geen voelbare speling op het big-end zit, zou ik met dat big-end gewoon doorrijden. Nieuwe krukaslagers, keerringen small-end lager en rijden weer.

Die slag van 0,025mm, is dat de onrechtheid van de krukas? Dat is wel zo klein, ik zou er gewoon mee doorrijden.
 
Jonesy 5-7-2005 11:19 Print reply
Posts: 86


de radiale slag is dus gemeten op de lagerzitting [varieert van 0,015 tot 0,025]

dit is dus nog net binnen de grenzen. ik zag echter dat de koper smeerringen aan weerskanten bij het bigend zeer ingesleten zijn er is dus zijdelingse speling [0,72 mm gemeten].

ik ga dus proberen om zelf het drijfstangsetje te persen, heeft iemand hier nog tips voor? een 10t pers + richttafel kan ik over beschikken.
moet je de krukas eerst verwarmen om de bigend pen eruit/erin te persen?



Dit bericht is gewijzigd door Jonesy op 5-7-2005 om 11:19 uur.
 
Almer 5-7-2005 13:09 Print reply

Posts: 3325
10t? niet zoveel...
maar goed ik zou gewoon de krukas verwarmen en persen, maar je moet wel zorgen dat je hem precies goed richt met de richtbank anders kan je er niks meer mee
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)

Dit topic is 797 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved