Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joscross
[...]
Je kan je grondplaat meer verzetten. Je originele grondplaat een stukje uitveilen bereik je evenveel mee.
[...]
Als je je grondplaat vroeger zet merk je iets meer vermogen in lagere toeren, later zetten kan je meer vermogen bij hoge toeren krijgen. In beperkte mate natuurlijk.
En het scheelt vrij weinig.
Sorry dat ik je tegenspreek maar je verhaal klopt maar het is precies omgekeerd.
Het is namelijk zo dat wanneer je je brommer opvoert, meestal je brommer ook meer toeren gaat maken. Maar wanneer je meer toeren gaat draaien, heb je het probleem dat je ontsteking "het niet bij kan houden". Dit wil zeggen dat je vonk te laat komt op hogere toerentallen en hierdoor loop je vermogen mis. Wat doe je dus? Precies; je ontsteking vervroegen.
Wat is nu het nadeel dus van je ontsteking vervroegen? Dat hij bij lagere toerentallen ervoor zorgt dat je vonk te vroeg komt waardoor hij bijvoorbeeld slecht stationair loopt of slecht start.
Het beste is dus dat hij bij hogere toerentallen dus heel vroeg staat en bij lagere toerentallen laat staat. Helaas is dit bij originele ontsteking niet zo. Maar daarvoor zijn de Race-CDI's uitgevonden; bijvoorbeeld die van Malossi.
Ook leuk om te weten is dat er in een originele CDI van Honda een begrenzing ingebouwd is. Zo wordt het ontstekingstijdstip rond de 7000-7500 extra laat gemaakt om te voorkomen dat de moter niet over zijn toeren kan gaan. Nu wordt dus duidelijk waarom er rond de 7000 toeren altijd een dipje zit.
|