Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - wie kan mij helpen met een raad .. of een Honda 50cc cilinder?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 839 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #3028 - wie kan mij helpen met een raad .. ...
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 1752 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

swiss 26-2-02?21:11 Print reply
Posts: 672
volgens mij zit je een beetje in de knoop:
keerringen zitten in het blok (dus onder de cilinder)dat zijn ruberen ringen die olie tegen houden, op de zuiger zitten zuigerveren, die zijn van metaal.de zuiger is natuurlijk dat ding wat in de cilinder ligt. en de zuiger zit aan de krukas vast, de krukas gaat het blok in, waar het met krukaslagers "vast"(dus niet echt vast) vast zit.
 
dae obbe ufm bergli, da staet an schwaze mtx 8, ich has i w
-Michiel RS- 26-2-02?23:28 Print reply
Posts: 2803
Quote:
Originally posted by: $-Bill Gates-$ (barry)?
michiel dan mag jij mij vertellen waar je die kunt halen want er worden geen 50snel cilinder meer gemaakt voor mtx sh

en vdh parts en 50cc.nl heeft ze ook niet meer



Ohw foutje ik was effe in de war met oud type cilinders, voor mtx-sh zijn inderdaad geen snelle 50's meer te vinden.

Maar als ik jou was zou ik eerst eens gaan leren wat waar zit op die brommer van je want als je nu zomaar wat loopt te roepen schiet je ook niet veel op he.

zoek maar ergens op het forum links tussen die knoppen ofzo naar schema's van hoe je blok eruit ziet, kan je leren.

en ik denk niet dat jij zelf zo effe je blok kan reviceren met zo weinig ervaring, dus dat wordt naar brommerwinkel brengen als je blok gemaakt moet wroden.

de cilinder zou ik laten uithonen als dat kan en anders een 2e handse kopen of een nieuwe, maar dat wordt dus dan een 70cc ALS je een MTX-SH hebt zoals jij zegt, maar dat blijkt ineens ook niet zeker meer, dus omschrijf je brommer eerst maar effe.
 
joe01 27-2-02?08:49 Print reply
Posts: 39
Quote:
Originally posted by: Blukmeester?

Quote:
Originally posted by: joe01?patta
ik heb al pakkingen en keerringen (voor op de zuiger, toch) gekocht, maar als ik de cilinder moet uithonen, moet ik waarschijnlijk een grotere zuiger en grotere keerringen hebben, nietwaar?


uhwww, keerringen op een zuiger??
Hmm, geef op het volgende plaatje eens aan wat je als een keerring ziet (gewoon omschrijven ofzo)



ok ok .. ik geef toe.. ik bedoelde zuigerringen, geen keerringen. sorry...
trouwens, hoe kan ik weten wat voor een MTX mijn Honda nou precies is? Hij is uit '89 en voor de rest weet ik niets meer.

bedankt voor 't plaatje btw
 
Hier_ben_ik - Administrator 27-2-02?08:55 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Originally posted by: Blukmeester?

Quote:
Originally posted by: joe01?patta
ik heb al pakkingen en keerringen (voor op de zuiger, toch) gekocht, maar als ik de cilinder moet uithonen, moet ik waarschijnlijk een grotere zuiger en grotere keerringen hebben, nietwaar?


uhwww, keerringen op een zuiger??
Hmm, geef op het volgende plaatje eens aan wat je als een keerring ziet (gewoon omschrijven ofzo)



Hee, dit plaatje komt me wel bekend voor, lijkt precies die ene waar ik de namen van de onderdelen opnieuw langs getypt heb omdat het niet meer te lezen viel.... hehe
 
Members zijn vervelend :-|
joe01 27-2-02?08:52 Print reply
Posts: 39
Quote:
Originally posted by: Michiel Ts70x?

Quote:
Originally posted by: $-Bill Gates-$ (barry)?
michiel dan mag jij mij vertellen waar je die kunt halen want er worden geen 50snel cilinder meer gemaakt voor mtx sh

en vdh parts en 50cc.nl heeft ze ook niet meer



Ohw foutje ik was effe in de war met oud type cilinders, voor mtx-sh zijn inderdaad geen snelle 50's meer te vinden.

Maar als ik jou was zou ik eerst eens gaan leren wat waar zit op die brommer van je want als je nu zomaar wat loopt te roepen schiet je ook niet veel op he.

zoek maar ergens op het forum links tussen die knoppen ofzo naar schema's van hoe je blok eruit ziet, kan je leren.

en ik denk niet dat jij zelf zo effe je blok kan reviceren met zo weinig ervaring, dus dat wordt naar brommerwinkel brengen als je blok gemaakt moet wroden.

de cilinder zou ik laten uithonen als dat kan en anders een 2e handse kopen of een nieuwe, maar dat wordt dus dan een 70cc ALS je een MTX-SH hebt zoals jij zegt, maar dat blijkt ineens ook niet zeker meer, dus omschrijf je brommer eerst maar effe.


ok. Ik zal mijn brommer kort omschrijven:
- honda MTX SH (?)
- bouwjaar '89
- 13mm Keihin carburateur
- 4kleps membraan (zit een beetje schuin op de cilinder)
- standaard 50cc cilinder (staat erop)
- bougie met lange schroef
- reed ~60km/h
- 4-bak

Welnu, de cilinder/zuigerafwijkingen zijn op een rij:
- een kleine oppervlakte aan de zijkant onder van de zuiger lijkt geslepen (waarschijnlijk is die droog komen te staan- geen smering); ik zag ook enkele kleine stukjes metaal in de (aluminium)zuiger, die duiden op contaminatie of geen olie
- bovenaan de zuiger zit verder een best flinke kras, ik schat 0.1mm diep, 5-7mm lang (richting waarin de zuiger beweegt) en 2-3mm breed; hierdoor waren de zuigerringen aan de zuiger vast komen te zitten, ze werken als het ware ter plekke van de kras door de meegenomen materiaal (aluminium) tegen de zuiger geplakt. De zuigerringen konden dus niet meer vrij bewegen. Dit was net genoeg om compressie onmogelijk te maken.
- Voor wat betreft de cilinderkop, als ik in dat plaatje van jou van onder naar boven kijk, lijkt het erop dat op het oppervlak waar de (aluminium)pakking hoort te komen, geslepen/gedraaid is. Er zijn namelijk ronde krassen te zien over de hele omtrek van dit oppervlak. Ik vraag me af of dit zo origineel uit de fabriek komt, of dat het een poging was om de compressie even op te schroeven.
- verder zitten wat lichte krassen in de cilinder zelf (op het chroom) en weet niet of het gehoond moet worden.
- tot slot beweegt de zuiger (zonder zuigerveren)heel makkelijk door de cilindergat; ik heb gehoord dat het eigenlijk langzamer moet bewegen, en niet zomaar als een baksteen vallen.


Ok dit was het. Als het nog niet duidelijk is, zal ik proberen om een paar shots te nemen met mijn webcam. Ik denk dat ik ze morgen even op het net zet als mijn computer thuis geen ruzie zoekt. ;-(

Ciao,
Joe01

[This message is edited by joe01 patta on 27-2-02 09:11]
 
joe01 27-2-02?09:13 Print reply
Posts: 39
Quote:
Originally posted by: Michiel Ts70x?

Quote:
Originally posted by: $-Bill Gates-$ (barry)?
michiel dan mag jij mij vertellen waar je die kunt halen want er worden geen 50snel cilinder meer gemaakt voor mtx sh

en vdh parts en 50cc.nl heeft ze ook niet meer



Ohw foutje ik was effe in de war met oud type cilinders, voor mtx-sh zijn inderdaad geen snelle 50's meer te vinden.

Maar als ik jou was zou ik eerst eens gaan leren wat waar zit op die brommer van je want als je nu zomaar wat loopt te roepen schiet je ook niet veel op he.

zoek maar ergens op het forum links tussen die knoppen ofzo naar schema's van hoe je blok eruit ziet, kan je leren.

en ik denk niet dat jij zelf zo effe je blok kan reviceren met zo weinig ervaring, dus dat wordt naar brommerwinkel brengen als je blok gemaakt moet wroden.

de cilinder zou ik laten uithonen als dat kan en anders een 2e handse kopen of een nieuwe, maar dat wordt dus dan een 70cc ALS je een MTX-SH hebt zoals jij zegt, maar dat blijkt ineens ook niet zeker meer, dus omschrijf je brommer eerst maar effe.


Je hebt gelijk.. ik heb weinig tot geen ervaring met brommers... maar ik ga het NIET opgeven. Anders ga ik het zelf nooit leren, toch? Op dit moment ligt de hele brommer aan flarden in de schuur, ik heb alles bekeken en zo. Allen de cilinder lijkt niet goed te werken. Ik heb best veel info op internet gelezen en ik vind het helemaal niet moeilijk. Ik heb alle mogelijke gereedschap (mijn vader is vakman), bijna een ingenieursdiploma en het belangrijkste: een hoofd op mijn schouders! En de wil om het zelf in elkaar te zetten.

Ik heb al pakkingen gekocht, voor de zuigerringen ga ik even informeren bij vdhparts.nl maar dit nadat ik van de bromfietshandelaar weet of ik de cilinder moet uithonen en zo ja, welke maat zuigerringen ik moet hebben.

Ik hou je op de hoogte met alles.
 
MB50TUNED 27-2-02?10:06 Print reply
Posts: 1054
Ik denk dat je het beste aar een goede bromfietszaak kan gaan, en daar je cilinder laten honen en een nieuwe zuiger(met bijgeleverde veren/ringen) aanschaffen. En controleren of je cilinder smering krijgt, ik zou de olie pomp niet gebruiken, maar emngsmering. En maak je carter goed schoen, wnat er kan troep achterblijven waardoor je cilinder opnieuw vast kan lopen. Kontroleer ook of je krukas speling heeft, want krassen in je kop zuidt erop dat je zuiger tegen je kop kwam, dat is dus niet goed voor je lagers.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Blukaap 27-2-02?10:42 Print reply

Posts: 10006
Blok reviceren is niet makkelijk (ik heb het ook gedaan zonder real-life ervaring, het ging goed, gelukkig).
Maar zorg vooral dat je heel goed weet wat wat is en wat waar zit, dan ben je al heel veel verder.
Zuigerringen (zuigerveren eigenlijk ) kun je in een heleboel maten kopen, de standaard boring (diameter) van een Honda cilinder is 39mm. Als ie uitgehoond moet worden wordt dat dus meer (vaak mag je zelf kiezen wat je wil) en krijg (koop) je er meteen een zuiger met zuigerveren bij.

PS: waar woon je?
 
Bastila is lief
ronaldv56 27-2-02?13:25 Print reply
Posts: 369
kijk anders eens [URL[t]]http://www.juwelierversteeg.nl/ronald/sh.html[/t]HIER[/URL] voor fotows van een MTX SH, als het hem is weet je het zeker, als er dingen anders zijn, dan vertel dat dan, dan weet vast iemand wel wat je hebt.
 
vroem vroem vroem
joe01 27-2-02?14:17 Print reply
Posts: 39
Quote:
Originally posted by: Blukmeester?

Blok reviceren is niet makkelijk (ik heb het ook gedaan zonder real-life ervaring, het ging goed, gelukkig).
Maar zorg vooral dat je heel goed weet wat wat is en wat waar zit, dan ben je al heel veel verder.
Zuigerringen (zuigerveren eigenlijk ) kun je in een heleboel maten kopen, de standaard boring (diameter) van een Honda cilinder is 39mm. Als ie uitgehoond moet worden wordt dat dus meer (vaak mag je zelf kiezen wat je wil) en krijg (koop) je er meteen een zuiger met zuigerveren bij.

PS: waar woon je?


Ik woon in Zwijndrecht. Ik heb al een paar winkels gebeld maar die 'honen niet uit' - of hoe dan ook.
 
Blukaap 27-2-02?14:20 Print reply

Posts: 10006
Je moet ook meestal geen brommerdealers hebben, maar tuningsbedrijfjes of zaken die crossmotoren tunen/prepareren.
En laat daar desnoods even het blok nakijken, die mensen vertrouw ik wat beter dan brommerzaken over het algemeen.


Ik vroeg waar je woonde omdat er iemand bij mij in de buurt woont met een MTX-SH die 'm wel eens (geregeld) vol op toeren laat komen met een koude motor, ook een goeie manier om een vastloper te krijgen .
 
Bastila is lief
joe01 27-2-02?14:18 Print reply
Posts: 39
Quote:
Originally posted by: ronald?

kijk anders eens [URL[t]]http://www.juwelierversteeg.nl/ronald/sh.html[/t]HIER[/URL] voor fotows van een MTX SH, als het hem is weet je het zeker, als er dingen anders zijn, dan vertel dat dan, dan weet vast iemand wel wat je hebt.


Ik heb je site gezien, en je (die) brommer lijkt echt veel op de mijne. Het is eigenlijk identiek, behalve de kleur van de spatborden (hier geel, bij mij zwart) en natuurlijk de cilinderinhoud.

Verder kan het zijn dat mijn voorvork iets langer is, kan dat? Ik heb onlangs een kabel voor de honda mtx sh gekocht en die was echt te kort. Ik heb op vdhparts.nl gezien dat er ook 10cm xtra lange kabels bestaan, die zijn even lang denk ik als mijn oude kabel.

wat zijn nu de belangrijkste verschillen tussen een Honda MTX en MTX-SH?
Bouwjaar van mijn brommer is '89

 
joe01 27-2-02?14:24 Print reply
Posts: 39
weet iemand trouwens of het acterremlicht verplicht is bij de brommers? Mijn mtx heeft slechts een 'dimlicht' achter die gelijk met de koplamp aangaat.


 
joe01 27-2-02?14:26 Print reply
Posts: 39
Quote:
Originally posted by: Blukmeester?

Je moet ook meestal geen brommerdealers hebben, maar tuningsbedrijfjes of zaken die crossmotoren tunen/prepareren.
En laat daar desnoods even het blok nakijken, die mensen vertrouw ik wat beter dan brommerzaken over het algemeen.


Ik vroeg waar je woonde omdat er iemand bij mij in de buurt woont met een MTX-SH die 'm wel eens (geregeld) vol op toeren laat komen met een koude motor, ook een goeie manier om een vastloper te krijgen .


ik ben zelf niet zoeentje die mijm motor mishandel op de bovenstaande manier. Bovendien had ik niet het gevoel dat mijn motor vastliep. Er zijn wel wat sporen van op de zuiger(misschien in het verleden) maar nu is die echt veel te losjes en bovendien tank ik standaard met olie erbij - althans dat was ik van plan. Ik heb namelijk nog geen 50km op mijn 'nieuwe' brommer gereden of hij ging kapot.. Balen, vind je niet?..
 
Blukaap 27-2-02?14:24 Print reply

Posts: 10006
MTX-SH heeft een ander blok, een luchtgekoelde versie van het NSR/MBX blok.
Je kunt er dus ook vrij makkelijk een watergekoeld blok inhangen, als je d'r 1 kan vinden (zal wel duur worden).

De oude MTX (MTX-OT) heeft hetzelfde blok als een MT/MB.

Je kunt het ook wel zien aan de cilinder volgens mij, die van een MTX-SH is aan 1 kant veel breder, die van een MTX-OT is aan beide kanten even breed.


Ik vroeg het me gewoon af, als je nl bij mij in de buurt woonde had ik wel willen helpen , maar Zwijndrecht is te ver vanaf Eindhoven

Hmm, vastloper of niet, het lijkt me niet goed wat je over je zuiger+cilinder zegt.
En ik ken het gevoel heel goed hoor :(.

Dit bedoelde ik met het verschil tussen de MTX-OT en MTX-SH cilinder
MTX-OT (MT/MB blok)

MTX-SH



[This message is edited by Blukmeester on 27-2-02 14:33]
 
Bastila is lief

Dit topic is 1752 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved