Nou hier een update van mijn dubbele demper projectje.
Als hij af is, kan het dan een faq ofzo worden want ik heb er nog nix meer over gevonden @ BF
---------------------------------------------------------------------
Nou nu ik eindeijk me demper heb gevonden kan ik ermee beginnen. Heel nederland afgezocht, mensen in groningen en overijsel gebeld. Ik was op zoek naar een demper van derbi of rieju, maar dat viel niet mee. Dus dan maar complete uitlaat 2e hands kopen van derbi of rieju. Dat viel ook nog steeds niet mee. Dus dan maar kijken naar een hebo gara scooteruitlaat. Die vond je ook niet veel, alleen hele dure complete en ook geen losse dempers. Dan had je ook nog verschillende versies.
En zit ik toevallig met m'n buurjongen te praten, die had nog wel een demper liggen van hebo, zonder uitlaat. Precies wat ik nodig heb :p Dus voor 5 euro gekocht. Hij was alleen wel van een scooter, en is 5 cm korter maar dat zie je toch niet want t zit achter je kap.
Maar er moeten dus nog hoop dingen gedaan worden:
-Rondje uitzagen op stalen plaat, 3 gaten erin boren die op uiteinde van me uitlaatbuis kan gelast worden, zodat ik me demper met 3 bouts bevestiging op kan vast zetten.
-Terug loop tuutje afzagen, gat groter boren, buis vinden met de juiste dikte, die schuin erop lassen net zoals me andere demper. En dan of me de buis op ??n of andere manier laten omkrullen zoals met me crossdemper gedaan is. Of een ronde ring erop lassen, ( dus ??n die niet plat is maar eigenlijk een klein rond staafje is die in een rondje is gebogen.
- Complete buis vinden, buigen, zagen en vast lassen aan het ronde schijfje met 3 gaten
-Knelkoppeling zoeken met juiste diktes, en die tussen het stuk zetten waar me uitlaat in elkaar geschoven word, zodat ik daar dus met een 90graden hoek een andere uitlaat op kan zetten.
Dus nog een hele klus maar ja dan heb je ook wel wat
------------------------------------------------------------------
Tijdje later:
-------------
Nou hier dan de update met foto's.
Je hebt dus mijn uitlaat, die stopt vlak voor me monoveer. De uitlaatbuis is 22mm (van Hebo).
Dan heb je het 2e deel, de demper plus buis. Aan het einde daarvan zit een verdikking opgelast, waardoor je de 22mm uitlaatbocht erin kan schuiven. Die heb ik er dus af moeten zagen:
Dat was nodig omdat dus zo ik van 2 kanten 22mm buis had, die in een 22mm knelkoppeling paste. Ook was dat nodig om de demper niet te ver naar achteren te laten steken omdat er een stuk (knelkoppeling) tussen kwam.
Toen heb ik een verwarmingsbuis met een pijpenbuiger op maat moeten buigen, op meerde plekken en met pijpensnijder stukken afgehaald.
Maar dan komt het dempergedeelte. De scooterdemper is 4cm korter maar dat maakt niet uit want er zit toch sowieso een gedeelte achter de kap. Het scooterteruploop tuutje eraf gezaagd, en alle lasresten weggeslijptolt. Als hij af is schuur ik al die krassen nog lichtjes op, en polijst ik het allemaal weer mooi glad en glimmend.
Maar dan moet de demper nog vast op de uitlaatbuis. Dus ben ik naar een bedrijf gegaan en wat rest plaatstaal meegenomen. Daaruit een rondje van 6cm gezaagd. Daarin weer een 22mm gaat geboord. En 3 kleinere gaten voor de 3 boutsophanging.
Ook alvast een 28mm buis schuin afgezaagd, voor het 'crosstuutje' Nu alleen nog een ijzeren O-ring.
Dit is de 3 boutsophanging
En zo ziet het er ongeveer uit:
Dus wat nog moet gebeuren:
-28mm buisje op de demper lassen
-schijfje (6cm) op het eind vd buis lassen
-pakking vinden tussen de schijf en demper
-O ring vinden en die erop lassen :x :x :x :x
Reacties?
Ennuh tips over O-ring.......ZEEEER WELKOM!!! Want die kan ik gewoon tot nu toe nog steeds niet krijgen