Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Elektronica Forum - Topic #29192 - Spanning v geel regelen
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 708 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
TiNo |
13-5-2005 0:48 |
Posts: 195 |
Ok, volgende probleem :
Ik heb een universele spanningsregelaar 12v gekocht voor m'n MT, en die regelt niet de spanning van de gele draad, dus als ik die rechtstreeks aansluit klapt me lamp eruit bij een beetje gas. Nu heb ik geen zin om een spanningsregelaar van een MTX te zoeken, dus wil ik alleen de spanning van de gele draad regelen. Die hoeft dus niet te worden gelijkgericht (mag dat eigenlijk wel, of moet dan de weerstand ook worden veranderd?).
Uit deze faq:
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/75
wordt ik niet heel veel wijzer.
Heb ik bv. genoeg aan alleen onderdeel 3 De Spanningsregelaar? Of zijn er ook nog Elco's oid nodig??
(zoals je ziet, ik ben niet zo heel erg electrotechnisch..)
|
|
|
|
honda_freak |
13-5-2005 18:55 |
Posts: 7650 |
nou wil ik niet heel vervelend zijn.. maar waarom koop je niet gewoon een accu? en ik heb geen flauw idee hoe zo'n ding er uit ziet en welke draden er aan zitten.. heb je mss een foto/schemaatje? dan kan ik je wss wel iets verder helpen (kben zelf ook aan het kutten geweest, maar weet nu wel een beetje wat waarmee moet gebeuren )
|
|
Sig-veranderaars zijn vervelend :| |
|
mulder |
13-5-2005 19:19 |
Posts: 13701 |
heb je je achterlicht erwel bij aangesloten?
|
|
|
|
TiNo |
13-5-2005 19:41 |
Posts: 195 |
accu heb ik, achterlicht ook. Voorlicht is er nog niet uitgeklapt, (blok hangt er nog niet onder) maar dat gebeurt straks wel als ik volg gas geef, en er 60 volt uit komt
Maaar, ik heb nu een gewone spanningsregelaar te pakken gekregen, dus het komt allemaal goed
Alleen weet ik nog niet hoe ik de gele draad daarop aan moet sluiten (ja rechtsboven, maar daarna??) Ik bedoel:
ik knip m'n gele draad ergens tussen blok en schakelaars door, duw de blok kant rechtsboven in de spanningsregelaar en wat doe ik dan met de gele draad naar de schakelaars?
|
|
|
|
Speakerfreak |
13-5-2005 20:02 |
|
honda_freak |
13-5-2005 20:23 |
Posts: 7650 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Speakerfreak
[...]
ja en dan? denk je dat die eeuwig vol blijft
je accu kan dienen als spanningsregelaar.. simpel gezegd, je accu bepaald dat er bijvoorbeeld 12V over de min en de plus pool zijn, als je je licht dan PARALEL schakelt met je accu, dan zal het voltage over je lampjes ook 12V zijn, je licht zal btw ook kunnen branden als je motor uit staat dan. Het zelfde principe werkt met je weerstand, die staat paralel aan je achterlicht als je je parkeerlicht inschakeld
|
|
Sig-veranderaars zijn vervelend :| |
|
Speakerfreak |
13-5-2005 20:28 |
Posts: 4941 |
zonder spanningsregelaar krijgt je 30volt ofzo nouw lekker om dat in je accu te proppe gaat niet lang goed
|
|
Vieze naaiers hier |
|
honda_freak |
13-5-2005 20:29 |
Posts: 7650 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TiNo
accu heb ik, achterlicht ook. Voorlicht is er nog niet uitgeklapt, (blok hangt er nog niet onder) maar dat gebeurt straks wel als ik volg gas geef, en er 60 volt uit komt
Maaar, ik heb nu een gewone spanningsregelaar te pakken gekregen, dus het komt allemaal goed
Alleen weet ik nog niet hoe ik de gele draad daarop aan moet sluiten (ja rechtsboven, maar daarna??) Ik bedoel:
ik knip m'n gele draad ergens tussen blok en schakelaars door, duw de blok kant rechtsboven in de spanningsregelaar en wat doe ik dan met de gele draad naar de schakelaars?
60V uit je blok hooguit 30V geloof ik, bij 60V begin je het wel te merken denk ik
heb je een plaatje van hoe die regelaar er uitziet? ik doe het namelijk zonder, dus weet niet zo goed hoe die er uit ziet. maar zoals ik al zei regelen die dingen de stroom doordat je er paralel een vast voltage aan schakelt, daardoor is het voltage tussen 2 punten vastgelegd, dus ik denk dat je je spanningregelaar dan je gele draad moet splitsen, een deel naar je regelaar en een deel naar je schakelaar, en dan weer vast aan de massa, dan staat hij als het goed is paralel aan je licht (zowel voor als achter) en zou het hooguit 12V moeten zijn die over je licht staat
|
|
Sig-veranderaars zijn vervelend :| |
|
honda_freak |
13-5-2005 20:35 |
|
TiNo |
13-5-2005 21:12 |
Posts: 195 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda_freak
[...]
je witte draad gaat via je gelijkrichter ook direct naar je accu, en hoeveel volt denk je dat daar uit komt?
hoop t niet voor je, want dan is je accu zo naar de klote.
[quote=honda_freak]60V uit je blok hooguit 30V geloof ik, bij 60V begin je het wel te merken denk ik
komt wel 60 v uit, alleen parallel over wit en geel
fototje, t is dit ding:
en die zou zo aangesloten moeten worden (rechts):
http://www.roerbak-g...lektra%20bak%202.gif
dus dan zou de gele idd geplitst moeten worden.
Maar het rare is dat in geen enkel bedradingsschema een spanningsregelaar staat...
enne wat bedoel je hier: Quote: een deel naar je regelaar en een deel naar je schakelaar, en dan weer vast aan de massa, dan staat hij als het goed is paralel aan je licht
met "dan weer vast aan de massa?" t gaat toch via schakelaar VIA licht weer aan de massa??
Dit bericht is ge-edit door TiNo op 13-5-2005 21:15
|
|
|
|
Cebess |
14-5-2005 10:08 |
Posts: 1203 |
Als je die bovenstaande spanningsregelaar aansluit volgens die website dan werkt het perfect.
|
|
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<< |
|
TiNo |
14-5-2005 22:10 |
Posts: 195 |
ja duhuh , ik snapte alleen ff niet dat ik een AFTAKKING moest maken van geel...
maar t probleem is gesolved nu dus...
|
|
|
|
Dit topic is 708 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|