ik heb een vraag, waarom hebben bepaalde motoren v snaar overbrenging en andere motoren weer gewoon ketting? ik zie vooral shoppers met vsnaar overbrenging, geeft dit voordelen of zo?
Vooral vanwege het onderhoud van tandwielen en ketting is een v-snaar (Cardan als je dat bedoeld) veel beter. Een v-snaar gaat veeeeeeeeel langer mee. Daar komt ook nog eens bij dat v-snaar lekkerder optrekt. De motor komt in zijn geheel omhoog in plaats van alleen de voorkant. De wiel basis wordt zeg maar iets korter.
The show must go on, on and on. Does anyone know what we are living for??
Geloof dat er inderdaad ook motoren zijn die een rubberen band als eindoverbrenging hebben, zie je niet vaak. Vaker wel cardan, is ideaal, veel minder onderhoud, maar als er wat kapot gaat. Dan kun je alvast gaan huilen!!
Cardan is dus wel wat anders dan v-snaar he voor de duidelijkheid
Cardan is een as (zoals een auto met achterwielaandrijving ook bijvoorbeeld wordt aangedreven), en functioneert bij sommige motors ook meteen als achterbrug.
Meestal hebben die motoren met veel koppel, choppers en toer modellen enzo cardan. En dingen met vooral veel vermogen (>100 pk ofzo) een ketting als aandrijving.
Maar waarom? Tsja zal idd wel met onderhoud en slijtage te maken hebben.