Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Tunen na poortmap?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 858 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #28972 - Tunen na poortmap?
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 2749 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

chineesboer 4-5-2005 14:07 Print topicpost

Posts: 3676
Ik heb een beetje de faQs doorgelezen en wilde wel eens beginnen met het tunen van een goedkoop cilindertje. Dus ik dacht, laat ik mijn 50 cc imi (MT) eens wat bewerken.

Ik heb dus poortmap gemaakt en timingen berekend.

Kwam op het volgende uit:
Uitlaatpoorttiming: 180
Spoelpoorttiming: 128
Blowdown: 26

Nu wist ik dit, maar hoe verder te gaan???
Wat voor zin heeft het als ik mn uitlaatpoort groter maak, en hoeveel groter? In de breedte of in de lengte?

Misschien kunnen jullie me wat bijbrengen met wat weetjes.

Mvg,
Jan-Willem
 

Bullet 4-5-2005 15:00 Print reply

Posts: 12150
nou je bent al aardig ver.

maar lees deze topic eens ff door, daar vind je meer dan zat info over wat je wil weten.

http://www.brommerforum.nl/showtopic/21660
 
**My BungHole Will Speak Now**
chineesboer 4-5-2005 15:05 Print reply

Posts: 3676
ik heb ff zitten te kijken en heb dit gedaan:

68% van je boring MAX

Blowdown van 33 wil ik bijv.

64(spoeltiming)+33=97

97x2=194 moet uitlaatpoorttiming worden.



Uitlaatpoort 3mm omhoog halen (ff nauwkeurig getekend in mn tekening) om blowdown van bijv 33 te krijgen.

0,68x40=27,2 breed max. (is nu 27)

klopt dit een beetje?

 
Kietel Tuning 4-5-2005 15:17 Print reply

Posts: 863
Die breedte ik dacht altijd dat het maximaal 67,5% van de boring mocht zijn dat hij anders gaat happen. Maar lijkt je een blowdown van 33 niet wat hoog krijg je erg korte powerband. Misschien beter 30 pakken ofzo.
 
Rudy 4-5-2005 15:19 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chineesboer

ik heb ff zitten te kijken en heb dit gedaan:

68% van je boring MAX

Blowdown van 33 wil ik bijv.

64(spoeltiming)+33=97

97x2=194 moet uitlaatpoorttiming worden.



Uitlaatpoort 3mm omhoog halen (ff nauwkeurig getekend in mn tekening) om blowdown van bijv 33 te krijgen.

0,68x40=27,2 breed max. (is nu 27)

klopt dit een beetje?



Die blowdown die ja aanhoud is erg hoog (leuk voor een motor in de gp). Ga eerder ergens rond de 28-30 zitten .
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
mt80 4-5-2005 15:20 Print reply

Posts: 2071
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Bullet

nou je bent al aardig ver.

maar lees deze topic eens ff door, daar vind je meer dan zat info over wat je wil weten.



deze topic

Dit bericht is ge-edit door mt80 op 4-5-2005 15:20
 
chineesboer 4-5-2005 15:22 Print reply

Posts: 3676
KAn ook, ik nam maar een voorbeeld.

Als het 30 zou zijn, zou ik zo uitkomen:

Spoelpoorttiming: 128:2=64

64+30=94

94x2=188 moet uitlaatpoorttiming worden.

Dat betekent in mn tekening:
2 mm omhoog halen..

Met de formules zal het ongetwijfeld nauwkeuriger zijn, maar dat bekijk ik nog wel eens.

Enne 0,675x40,00=27 mm breed de uitlaatpoort. Dat is ie dus dat laat ik zo maar.

edit:
Nu snap ik zowiezo al meer van uitlaatpoort bewerken.
Maar de spoelpoorten kun je ook nog bewerken toch?
Hoe gaat dat dan? Want in deze 50 imi zijn de spoelpoorten heel slecht afgewerkt.

Dit bericht is ge-edit door chineesboer op 4-5-2005 15:24
 
Kietel Tuning 4-5-2005 15:28 Print reply

Posts: 863

Enne 0,675x40,00=27 mm breed de uitlaatpoort. Dat is ie dus dat laat ik zo maar.


is dat de poortmapbreedte of is die al omgerekendt naar de echte breedte van de poort.
 
chineesboer 4-5-2005 15:29 Print reply

Posts: 3676
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kietel Tuning


Enne 0,675x40,00=27 mm breed de uitlaatpoort. Dat is ie dus dat laat ik zo maar.


is dat de poortmapbreedte of is die al omgerekendt naar de echte breedte van de poort.


poortmapbreedte.. hoe reken ik het dan om?
 
Bullet 4-5-2005 15:29 Print reply

Posts: 12150
wel aardig hoge uitlaatpoorttiming.
 
**My BungHole Will Speak Now**
Kietel Tuning 4-5-2005 15:40 Print reply

Posts: 863
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chineesboer

[...]


is dat de poortmapbreedte of is die al omgerekendt naar de echte breedte van de poort.


poortmapbreedte.. hoe reken ik het dan om?



klik

hier staat dat bij tabblad algemeen.
 
chineesboer 4-5-2005 15:51 Print reply

Posts: 3676
ikke niet snappe..
Wat is de formule precies om de echte breedte te meten, ik vind niet dat het daar duidelijk staat.
 
Kietel Tuning 4-5-2005 15:53 Print reply

Posts: 863
is toch niet moeilijk hoeft maar 2 getallen in te vullen. als dat al te moeilijk is kun je beter stoppen.
 
wipe-out 4-5-2005 15:54 Print reply

Posts: 7672
Hij wil weten hoe het berekend wordt, niet hoe hij dat excel sheetje moet invullen.

Dit bericht is ge-edit door wipe-out op 4-5-2005 15:55
 
Kietel Tuning 4-5-2005 15:56 Print reply

Posts: 863
ja dan klik je ff op die vakjes zal ik maar zeggen dan komt daar boven in die balk de berekening te staan.
 
chineesboer 4-5-2005 16:02 Print reply

Posts: 3676
echte breedte is 25,02

Dan is de poortbreedte 62,55

Dit bericht is ge-edit door chineesboer op 4-5-2005 16:03
 

Dit topic is 2749 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved