Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Koelwater kookt?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 945 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #28510 - Koelwater kookt?
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 2624 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MasterM 30-4-2005 16:46 Print topicpost

Posts: 912
Ik heb sinds vandaag EINDELIJK mn 80cc blok onder mn tsx. (mn eerste lc-blok in mn leven ) Maar nu komt er als ik poosje rijd stoom uit het slangetje bij de dop van mn radiator (ontluchtingsslangetje ? )
Ik heb met wat beugels enz de orginele rg80-rad onder mn tsx gekregen (heb homoet uitlaat onderlangs dus plek zat bij mn cilinder) De radiator zit wel voor een deel achter mn frame en mn spatbord. Maar nu lijkt het mij dat als je 80km/h rijdt dat die lucht daar echt wel omheenkrult enz (weet dat wel zeker)
mn vragen zijn dus:

-WAAR is dat slangetje voor?

-is het normaal dat er soort stoom uit dat slangetje komt (lijkt me niet?)

-wat kan ik hier aan doen (eventueel pc-ventilatortje zetten op dat stuk dat achter mn spatbord zit heb ik al aan gedacht?)

(heb trouwens voorlopig nog gewoon kraanwater er in, want vond het nogal zonde om duurder koelvloeistof er in te doen terwijl ik nog niet zeker van was dat ie niet lekte. Maar dit zou toch niet veel uit moeten maken dacht ik?)

edit: Zal proberen zo vlug mogelijk foto van voorkant te maken, maar camera is momenteel niet thuis

Dit bericht is ge-edit door MasterM op 30-4-2005 16:47
 

ploe 30-4-2005 17:02 Print reply

Posts: 635
doe er eers maar een koelvloeistof in
dan word hij minder warm is beter voor je waterpomp en kan hogere tempraturen hebben
probeer ook eens een andre radi-dop

dat slangetje is voor overmatig koelvloeistof te lozen als je blok warm word dan komt er druk in je systeem dat moet ergens heen dat gaat er dus daar uit als je blok afgekoeld is moet je niet steed water bij je systeem doen want dit gaat er toch weer uit

het is niet goed als er lieters tegelijk uitstromen

 
www.placeonearth.nl
fordescortracing 30-4-2005 17:35 Print reply

Posts: 620
Misschien is je waterpomp gaar dat zijn opbrengst niet meer optimaal is of zit er te veel roest in je stysteem of een opstopping in die radiateur van je

En je moet idd koelvloeistof in je systeem doen dan smeert je pomp teminste en dan zal het kookpunt hoger liggen van je vloeistof

Dit bericht is ge-edit door fordescortracing op 30-4-2005 17:37
 
Oldskool Escorts never die !!!! Officieel straatrace gangster worden inbox me !!!!
Almer 30-4-2005 18:00 Print reply

Posts: 3325
koelvloeistof erin doen..

-wss hoger kookpunt
-smeert beter
-bevat geen kalk waardoor je systeem dichtkalkt, water verdampt wel maar de kalk niet! Als die kalk op je waterpomp komt kan het dat zijn rendement niet meer optimaal is, doe er dus geen sowieso geen kraanwater in maar dan noch altijd gedestileerd water!
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
mikkel 30-4-2005 18:08 Print reply

Posts: 1587
er komt altijd wel wat water uit als je je radiateur tot de nok vult komt er altijd weer wat uit dit is gewoon normaal maar dat koken zal waarschijnlijk aan je dop liggen dat deze geen druk hou in het systeem dit verhoogt het kook punt

en koelvloeistof gebreuken wil ook wel helpen
 
glaasje op laat je berijden
Hans F 30-4-2005 18:27 Print reply
Posts: 4326
er zit toch echt iets niet goed als het zo heet wordt. Als het goed is wordt het rond de 60 graden. Dan kookt het dus nog lang niet.
 
Blukaap2 30-4-2005 18:29 Print reply

Posts: 9956
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

er zit toch echt iets niet goed als het zo heet wordt. Als het goed is wordt het rond de 60 graden. Dan kookt het dus nog lang niet.


Idd, thermostaat die dichtzit kan zoiets onder andere veroorzaken.
Gare afstelling ook trouwens.
 
Stoere brommers
Aprillia rijder 30-4-2005 18:33 Print reply

Posts: 71
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MasterM

Ik heb sinds vandaag EINDELIJK mn 80cc blok onder mn tsx. (mn eerste lc-blok in mn leven ) Maar nu komt er als ik poosje rijd stoom uit het slangetje bij de dop van mn radiator (ontluchtingsslangetje ? )
Ik heb met wat beugels enz de orginele rg80-rad onder mn tsx gekregen (heb homoet uitlaat onderlangs dus plek zat bij mn cilinder) De radiator zit wel voor een deel achter mn frame en mn spatbord. Maar nu lijkt het mij dat als je 80km/h rijdt dat die lucht daar echt wel omheenkrult enz (weet dat wel zeker)
mn vragen zijn dus:

-WAAR is dat slangetje voor?

-is het normaal dat er soort stoom uit dat slangetje komt (lijkt me niet?)

-wat kan ik hier aan doen (eventueel pc-ventilatortje zetten op dat stuk dat achter mn spatbord zit heb ik al aan gedacht?)

(heb trouwens voorlopig nog gewoon kraanwater er in, want vond het nogal zonde om duurder koelvloeistof er in te doen terwijl ik nog niet zeker van was dat ie niet lekte. Maar dit zou toch niet veel uit moeten maken dacht ik?)

edit: Zal proberen zo vlug mogelijk foto van voorkant te maken, maar camera is momenteel niet thuis

Dit bericht is ge-edit door MasterM op 30-4-2005 16:47


dat ontluchtingsslangetje is nodig om de te grote overdruk in je koelsysteem af te voeren. en kraanwater is heel slecht voor je koelsysteem omdat er kalk enzo in zit. en het kookt eerder.
 
MasterM 30-4-2005 19:18 Print reply

Posts: 912
Okee. moet dus iig dat water vervangen.
Maar ook kraanwater kookt pas bij 98-100 graden celcius. Dat vind ik nog steeds veel...
Maar zullen eens gaan kijken wat we aan kunnen doen, ga trouwens ff foto's uploaden, maar ik denk zelf dat ie wel genoeg lucht door rad krijgt.
 
suzuki rijder 30-4-2005 20:02 Print reply

Posts: 2322
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MasterM

Okee. moet dus iig dat water vervangen.
Maar ook kraanwater kookt pas bij 98-100 graden celcius. Dat vind ik nog steeds veel...
Maar zullen eens gaan kijken wat we aan kunnen doen, ga trouwens ff foto's uploaden, maar ik denk zelf dat ie wel genoeg lucht door rad krijgt.


-KVS erin doen.
-Staat onsteking niet te vroeg?
-afstelling niet brak??



Dit bericht is ge-edit door suzuki rijder op 30-4-2005 20:10
 
[url=http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=91781&page=2]Projectje:)[/url]
MasterM 30-4-2005 21:31 Print reply

Posts: 912
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: suzuki rijder

[...]


-KVS erin doen.
-Staat onsteking niet te vroeg?
-afstelling niet brak??



Dit bericht is ge-edit door suzuki rijder op 30-4-2005 20:10


ontsteking te vroeg ===> temp te hoog?
Koelvloeistof zal hoger kookpunt hebben mayB, maar 100graden is toch teveel, mag niet hoger dan 90 ofzo d8 ik?
En het water IN mn radiateur kookt, dus de warmte wordt wel van mn cilinder weggevoerd, dus pompje enz werken. Maar warmte wordt niet aan omgeving afgegeven...

En ik had mn radje niet tot nok toe vol hoor Maar weet niet precies hoe vol ie moest, had nog best wat ruimte over, maar kookt nu al kwartier dus het water-teveel zou al op moeten zijn nu. (rijdt steeds ff halve kilomter, dan ff uit laten stomen enz)
Morgen om kvs, hoop dat ie dan niet meer stoomt.

Rijdt trouwens wel supergoed zo'n ori80.
Heb nu een 13-48vertanding met 6bak en 80cc. Trekt als een tierelier...alleen geen top, dus ga wel naar een 14-43 vertanding, dan kan ik harder rijden (meer koeling) en minder toeren (minder warmte) Want rijdt nu met 8000 toeren 73 op teller...
 
Tsxdude AKU MicheL 30-4-2005 21:44 Print reply

Posts: 10676
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MasterM

[...]


ontsteking te vroeg ===> temp te hoogja

Koelvloeistof zal hoger kookpuntrond de 130

hebben mayB, maar 100graden is toch teveelkookpunt van water? , mag niet hoger dan 90 ofzo d8 ik?
En het water IN mn radiateur kookt, dus de warmte wordt wel van mn cilinder weggevoerd, dus pompje enz werkenonzin, als de onder je cilinder water 100graden heeft berijkt zoeken luchtbelletjes altijd de weg naar boven, of de pomp nou aanstaat of niet.
Maar warmte wordt niet aan omgeving afgegeven...

En ik had mn radje niet tot nok toe vol hoor Maar weet niet precies hoe vol ie moest, had nog best wat ruimte over, maar kookt nu al kwartier dus het water-teveel zou al op moeten zijn nu. (rijdt steeds ff halve kilomter, dan ff uit laten stomen enz)lekker slecht?
Morgen om kvs, hoop dat ie dan niet meer stoomt.

Rijdt trouwens wel supergoed zo'n ori80.
Heb nu een 13-48vertanding met 6bak en 80cc. Trekt als een tierelier...alleen geen top, dus ga wel naar een 14-43 vertanding, dan kan ik harder rijden (meer koeling)Ja meer koeling? cilinder heeft het zwaarder dus meer toeren draaien is meer warmte en minder toeren (minder warmte) Want rijdt nu met 8000 toeren 73 op teller...elk blok loopt rond de 90-100 standaard dus dan heb je hem zeeeer brak afgesteld dat hij maar 73haalt






Dit bericht is ge-edit door Tsxdude AKU MicheL op 30-4-2005 21:49
 
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
Hans F 30-4-2005 21:47 Print reply
Posts: 4326
kvs koelt over het algemeen slechter als water, kookpunt ligt wel hoger.
 
MasterM 30-4-2005 21:52 Print reply

Posts: 912
ik zeg niet dat ie maar 73 haalt, hij gaat 73 bij 8000 toeren. Verder ben ik nog niet gegaan.

kwoot:
"onzin, als de onder je cilinder water 100graden heeft berijkt zoeken luchtbelletjes altijd de weg naar boven, of de pomp nou aanstaat of niet."
Das niet, want als het in mn blok kookt, en dan belletjes door mn rad gaan en daar is het geen 100graden dan wordt het terug vloeibaar water,m vloeibaar water wisselt onderling goed warmte uit met watergas.

dan dit nog ff:
Hier zie je dus mn rad zitten, denk dat ie wel genoeg koeling krijgt, ondanks dat ie achter mn frame en spatbord zit, als je door de sleuven van mn spatbord heenkijkt zie je em daar ook nog dus denk dat ie wel genoeg luchtstroom heeft


En zo zet je dus een rg-rad op een tsx. Past voor geen meter, aansluitingen komen totaal niet tegenover mekaar te liggen. (neem toch aan dat de uitgang van mn blok op de onderkant van de rad moet aangesloten en van mn cilinderkop op de bovenkant???)
Vind het er zo wel komisch uitzien, en het zit wel goed dus laat het zo denk ik, ondanks dat ik eerst nog een mtx r2 rad wilde zetten.


En wist trouwens niet dat kvs kookpunt had van 130 zeg :-0, dat scheelt wel veel, ga dat eerst maar eens doen dan morgen dus.


Dit bericht is ge-edit door MasterM op 30-4-2005 21:55

Dit bericht is ge-edit door MasterM op 30-4-2005 21:56

Edit Hans: img_large, en je tweede foto werkend gemaakt.

Dit bericht is ge-edit door wipe-out op 30-4-2005 22:20
 
Frysk 30-4-2005 21:54 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans F

kvs koelt over het algemeen slechter als water, kookpunt ligt wel hoger.
meen je dat nou echt of ben je debiel ? (kan wel zo zijn maar daar heb ik nou nooit van gehoord)
 
giggitybyte
honda-mbx 30-4-2005 22:19 Print reply

Posts: 1688
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: speeder

[...]
meen je dat nou echt of ben je debiel ? (kan wel zo zijn maar daar heb ik nou nooit van gehoord)


klopt wel, omdat je gewoon water hebt waar je anti vries bij mengd.
het kookpunt van anti vries ligt hoger, en dusz gaat de totaale kooktemp. ook omhoog.
 
ik vlam je..

Dit topic is 2624 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved