Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - afstellen lagers??

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 970 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #28125 - afstellen lagers??
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 935 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

marco16 17-4-2005 0:18 Print topicpost
Posts: 74
Is er geen enkel werk aan mijn honda blok voor het afstellen van bijvoorbeeld de krukas dit doormiddel van *shims oftewel ringen?

Bij mijn zundapp kan ik mij de vrije uurtjes nog wel herinneren die er in gingen voor dit klusje.

Ik heb de technische database uitgepluist.. echer zonder enig succes

Wie weet het antwoord?

Alvast bedankt,
 

mt80 17-4-2005 11:30 Print reply

Posts: 2071
Hmm.. ik weet niet precies wat je bedoeld, maar honda krukaslagers kan je niet echt afstellen, wel kan je de krukas centreren in het carter.
 
herman103 17-4-2005 11:37 Print reply

Posts: 1352
krukas lagers om je krukas doen. krukas in je carter. blok in elkaar drukken. dan je krukasmoeren er op. ff een paar keer op de linkerkant van je krukas meppen en dan op de rechterkant (VERGEET DE MOEREN NIET ANDERS MOL JE HET SCHROEFDRAAT!) en dan is het in orde en kan je rijen als je de rest ook ff in elkaar zet
 
honda-mbx 17-4-2005 11:39 Print reply

Posts: 1688
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: herman103

krukas lagers om je krukas doen. krukas in je carter. blok in elkaar drukken. dan je krukasmoeren er op. ff een paar keer op de linkerkant van je krukas meppen en dan op de rechterkant (VERGEET DE MOEREN NIET ANDERS MOL JE HET SCHROEFDRAAT!) en dan is het in orde en kan je rijen als je de rest ook ff in elkaar zet


wel even de carters verwarmen, dan gaat het makkelijker
 
ik vlam je..
bart de scootergek 17-4-2005 11:51 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: herman103

krukas lagers om je krukas doen. krukas in je carter. blok in elkaar drukken. dan je krukasmoeren er op. ff een paar keer op de linkerkant van je krukas meppen en dan op de rechterkant (VERGEET DE MOEREN NIET ANDERS MOL JE HET SCHROEFDRAAT!) en dan is het in orde en kan je rijen als je de rest ook ff in elkaar zet


niet zo slim doen, hij vraagt niet hoe hij een blok moet reviseren.
als hij zich bezig gaat houden met shims dan weet ik wel zeker dat hij dat kan.

mja ik zou het niet weten of dat kan. ik ben het nog nooit tegen gekomen, misschien nog even evrder afwachten op een serieuze reactie.


 
Honda RC-33
Saknet 17-4-2005 11:57 Print reply

Posts: 10355
in de nu 7 jaar dak met ac hondas pruts hek daar nog nooit van gehoord en heb al vaker als 10x blokje gesplitst :$
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
marco16 17-4-2005 13:23 Print reply
Posts: 74
Opzich wel raar. Elk carter/blok heeft zo zijn afwijking. Geen enkel carter/blok is gelijk. Het is juist logisch om je krukas af te stellen.. dus ja centreren met ringen oftwel shims. Bij zundapp blokken is dit juis een must anders vern**k je je blok om het zo maar te zeggen.
 
Blukaap2 17-4-2005 13:33 Print reply

Posts: 9953
Kan ook iets te maken hebben met de kwaliteit van de productiemachines.
Ben het iig nog nooit tegengekomen bij Honda (ook niet in het werkplaatshandboek).
En de meeste lopen toch behoorlijk lang zonder hun krukaslagers te mollen (mits het vervangen zelf goed gedaan is).
 
Stoere brommers
zundappchefke 17-4-2005 13:35 Print reply

Posts: 1715
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: marco16

Opzich wel raar. Elk carter/blok heeft zo zijn afwijking. Geen enkel carter/blok is gelijk. Het is juist logisch om je krukas af te stellen.. dus ja centreren met ringen oftwel shims. Bij zundapp blokken is dit juis een must anders vern**k je je blok om het zo maar te zeggen.

nooit geen probleme mee gehad weet wat je bedoelt heb er zelf aan iedere kant 2 zitte
maar ze hoeve er niet tusse want als je je blok goed in elkaar zet word de krukas geborgt op het middel karter links
en op het linkse carter nog keer in de krukas geleider en daardoor kan der geen onbalans zijn
en die carters zijn dus wel zo gemaakt om alemaal hetzelfde zijn er zit in iedregeval niet veel afwijking op

 
verhuist maar blijft het zelfde
marco16 17-4-2005 13:38 Print reply
Posts: 74
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

Kan ook iets te maken hebben met de kwaliteit van de productiemachines.
Ben het iig nog nooit tegengekomen bij Honda (ook niet in het werkplaatshandboek).
En de meeste lopen toch behoorlijk lang zonder hun krukaslagers te mollen (mits het vervangen zelf goed gedaan is).


Dat komt dan erg mooi uit dast scheelt behoorlijk wat werk. Maar zundapp maakt wel goede blokken. Daar zal het hem absoluut niet aan liggen. Maar ik vind het alsnog niet logisch. Als jij je carter verwarmt zet hij uit..... en als je hem afkoelt krimpt hij weer wat.. handig om je lagers te plaatsen ja. Maar je blok krimpt nooit weer precies naar de zelfde vorm. Er is altijd een zeer kleine afwijking. Dit zou een funest kunnen betekenen voor je krukas en eventueel je cilinder. Daarom is zundapp dus op het idee gekomen om met behulp van shims/ringen deze afwijking te corrigeren. In hoeverre ik weet is gebeurt hetzelfde bij de kreidler blokken. En dat zijn ook zeker niet slechte blokken.
 
zundappchefke 17-4-2005 13:43 Print reply

Posts: 1715
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: marco16

[...]


Dat komt dan erg mooi uit dast scheelt behoorlijk wat werk. Maar zundapp maakt wel goede blokken. Daar zal het hem absoluut niet aan liggen. Maar ik vind het alsnog niet logisch. Als jij je carter verwarmt zet hij uit..... en als je hem afkoelt krimpt hij weer wat.. handig om je lagers te plaatsen ja. Maar je blok krimpt nooit weer precies naar de zelfde vorm. Er is altijd een zeer kleine afwijking. Dit zou een funest kunnen betekenen voor je krukas en eventueel je cilinder. Daarom is zundapp dus op het idee gekomen om met behulp van shims/ringen deze afwijking te corrigeren. In hoeverre ik weet is gebeurt hetzelfde bij de kreidler blokken. En dat zijn ook zeker niet slechte blokken.


nog nooit geen probleme me gehad als ik ze er niet tusse doe
aleen heb ze er nu wel tusse zitte
en ik ken zoiets als een pons bank
en dan druk je je lagers heel mooi me in je carter
je stelt die pons bank in op
lager druk
trage valsnelheid
300 kbs
en dan zelf beetje op gevoel ponse
en dan heb je geen afweiking
zo ongeveer deden ze dat ook in het begin bij zundapp die ginge niet telkens al die blokke lope verwarme
 
verhuist maar blijft het zelfde
marco16 17-4-2005 15:26 Print reply
Posts: 74
Okej, bedankt voor de info.. word een makkelijk klusje
 

Dit topic is 935 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved