Quote: Oorspronkelijk gepost door: MT70-nolimit
Ook wel hoor! En die vloeistofkoppeling is ook schijtirritant want je kunt die dingen dan ook niet voor een zware dumper of kilverbak zetten. En als je een vario zwaar trekwerk laat doen brand de bak er ook uit.
Ikzelf rijd vaak genoeg met een 304LSA; (75pk) ploegen, gier rijden, zaaibedcombinatie......nooit geen problemen. Sterker nog, de meeste werktuigen die hij trekt zijn meestal voor meer dan 75pk gemaakt, maar hij trekt bijvoorbeeld MF en John Deere eruit.
De fout van de meeste mensen is om onder de 1400 toeren te rijden, dan gaat de vloeistofkoppeling constant doorslippen en fikken binnen de kortste keren de keerringen eruit. De vloeistofkoppeling heeft als voordeel weer dat de motor niet stilvalt en dat het juist de grootste klappen opvang voordat de versnellingsbak en dergelijken er onder te leiden hebben. Het fabeltje dat de vloeistofkoppeling vermogen vreet, is niet waar. Maar als je altijd een trekker zonder vloeistofkoppeling gewend bent en ineens op een Fendt Turbomatik stapt, dan lijkt het of er iets mis is. Wanneer je boven de 1400 toeren komt zul je merken dat hij net als alle andere trekker reageerd. Een misverstand is ook dat de meeste mensen zeggen dat je dan aan het vermogen onder de 1400 toeren niets hebt. Dat klopt, maar dat is bij trekkers met een gewone koppeling ook, omdat namelijk beneden de 1400 toeren het koppel dermate verlaagd dat je dan gewoon je motor dood laat vallen.
Ikzelf ben altijd de vloeistof koppeling gewend, en vindt juist weer raar om met trekkers met een gewone koppeling te rijden.
Qua de vario betreft, maken ook veel bestuurders een fout; ze schakelen namelijk op het land niet terug naar de veldgroep. Hierdoor werkt de bak teveel in het hydraulisch ipv dat het grotendeels mechanisch zou gebeuren in de veldgroep. hierdoor kan de vario-bak oververhit raken en wordt de bak elektronisch uitgeschakeld (door deze beveiliging kan dus de bak nooit uitfikken) De huidige series zijn allemaal uitgerust met een aantal oliekoelers waardoor de olietemperatuur optimaal is en overhitting wordt tegengegaan.
Dit bericht is ge-edit door MTX-speed op 5-4-2005 18:17
|