Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Main Forum - Topic #27603 - meer vemogen brommer, (bron telegra...
|
Pagina 4 van 6
|
Dit topic is 15983 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Fievet |
31-3-2005 12:56 |
Posts: 1556 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: theredone51
maar alstie de aerodynamica heeft van Erica Terpstra + haar gewicht haaltie misschien net de 45 ofzo.
|
|
|
|
Baasbas |
31-3-2005 12:56 |
Posts: 2176 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Red Devil6
Daarom voeren ze bij een echte testrun ook je bandenmaat in om het echte vermogen te kunnen verkrijgen
die rollerbanken kunnen niet ingesteld worden dus is het altijd maar de vraag in wiens voordeel of extra nadeel ze zijn
(als die ingesteld staat op 15 inch heb je als scooter rijder dus extra nadeel omdat de meeste maar een 13 inch wiel hebben en dus volgens de rollers afstand afleggen per omwenteling van een 15 inch wiel en dat is dus meer dan ze eigenlijk doen, terwijl dan een (schakel)brommer met 17 inch wielen minder afstand aflegt per omwenteling dan dat ie eigenlijk doet)
waarom zouden ze de wielomtrek willen hebben??
ze meten niet hoe vaak je achterwiel ronddraait, ze meten hoevaak de rol waar je achterwiel op staat ronddraait..
Dit bericht is ge-edit door Baasbas op 31-3-2005 12:57
|
|
een walvis is geen Elvis, al is hij nog zo dik |
|
MasterM |
31-3-2005 12:57 |
Posts: 912 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: theredone51
Grootste probleem is nog dat je op die rollen echt 0,0 weerstand hebt, wat in het echt dus wel degelijk het geval is, ook heb je geen last van luchtweerstand enz. daarom klopt er gewoon geen zak van die banken.
Een echte testbank geeft ook wel snelheid weer, maar klopt ook geen zak van, ook geen last van luchtweerstand. Een brommer kan hendig 100 gaan op de rollers, maar alstie de aerodynamica heeft van Erica Terpstra + haar gewicht haaltie misschien net de 45 ofzo.
Bij de meeste rollerbanken zitten de rollen toch direct aangesloten op een ventilator (die dan ook meteen voor je koeling zorgt) Dus hoe harder de rollen draaien hoe meer lucht er verplaatst moet worden, dus dat van die luchtweerstand zit wel ongeveer goed denk ik or. Enjah, voor de rolweerstand: Nogmaals, bij die van ons werd die volgens mij vanzelf verhoogd totdat je brommer het niet meer trok.
|
|
|
|
Baasbas |
31-3-2005 12:58 |
Posts: 2176 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: SuperWarma
[...]
Bij de meeste rollerbanken zitten de rollen toch direct aangesloten op een ventilator (die dan ook meteen voor je koeling zorgt) Dus hoe harder de rollen draaien hoe meer lucht er verplaatst moet worden, dus dat van die luchtweerstand zit wel ongeveer goed denk ik or. Enjah, voor de rolweerstand: Nogmaals, bij die van ons werd die volgens mij vanzelf verhoogd totdat je brommer het niet meer trok.
dan is die luchtweerstand een vast gegeven.. terwijl elke brom/scoot een andere weerstand heeft
|
|
een walvis is geen Elvis, al is hij nog zo dik |
|
MasterM |
31-3-2005 13:00 |
Posts: 912 |
dat is een feit. Dus ik op mn hoge tsx zal in het echt waarschijnlijk meer weerstand hebben dan op de rollerbank, dus is dat in mijn nadeel, terwijl het in zo'n geval bij iemand met een rs50 ofzo in zn voordeel kan werken.
|
|
|
|
Fievet |
31-3-2005 13:01 |
Posts: 1556 |
Oftewel: Van een rollerbank klopt geen zak Ook als is die conclusie zovaak getrokken en blijft iedereen er over doorgaan
|
|
|
|
theredone51 |
31-3-2005 13:03 |
Posts: 2506 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Fievet
Oftewel: Van een rollerbank klopt geen zak Ook als is die conclusie zovaak getrokken en blijft iedereen er over doorgaan
Vertel het aan de politie, doen er toch niets mee.
Beter gewoon iedereen kenteken, alleen nog flitsen, dan weten ze het iig cker.
Ik ben PRO-kenteken
|
|
I'm not a complete idiot!!! , some parts are missing. |
|
MasterM |
31-3-2005 13:04 |
Posts: 912 |
geheel met eens. einde discussie
|
|
|
|
Fievet |
31-3-2005 13:06 |
|
Red Devil6 |
31-3-2005 13:08 |
Posts: 92 |
maar als een brom met 12 inch wielen meer omwentelingen maakt dam een brom met 17 inch wielen draaien die rollers bij een 12 inch wiel ook harder dan bij een 17 inch wiel terwijl dan gewoon op de weg die 2 brommers ongeveer even hard gaan
btw, een snelheidsmeter werkt net als een rollerbank alleen dan aan de as ipv bij de band
daar zitten ook gewoon wieltjes in die ronddraaien en dan bij je teller het wijzertje laten verplaatsen(aandrijven), daarom als je een dikkere voorband zet is je meter ook niet meer zo precies als eerst omdat je meter is afgesteld op de standaard bandenmaat van je brommer en je dan dus opeens zachter gaat op de teller dan eerst (band/wiel hoeft minder omwentelingen te maken voor dezelfde snelheid)
Dit bericht is ge-edit door Red Devil6 op 31-3-2005 13:14
|
|
|
|
MasterM |
31-3-2005 13:11 |
Posts: 912 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Red Devil6
maar als een brom met 12 inch wielen meer omwentelingen maakt dam een brom met 17 inch wielen draaien die rollers bij een 12 inch wiel ook harder dan bij een 17 inch wiel terwijl dan gewoon op de weg die 2 brommers ongeveer even hard gaan
Ga jij ff terug wiskunde volgen in de brugklas man.
Als je er over een uurtje nog niet uit bent wil ik de berekening wel ff volledig opschrijven. maar zo moeilijk lijk me die toch niet or.
|
|
|
|
Baasbas |
31-3-2005 13:11 |
Posts: 2176 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Red Devil6
maar als een brom met 12 inch wielen meer omwentelingen maakt dam een brom met 17 inch wielen draaien die rollers bij een 12 inch wiel ook harder dan bij een 17 inch wiel terwijl dan gewoon op de weg die 2 brommers ongeveer even hard gaan
LEES NOU WAT IK ZEG:
nooit van vertanding gehoord??
|
|
een walvis is geen Elvis, al is hij nog zo dik |
|
MasterM |
31-3-2005 13:15 |
Posts: 912 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Baasbas
[...]
LEES NOU WAT IK ZEG:
nooit van vertanding gehoord??
En ook vertanding heeft hiet totaal niks met te maken.
|
|
|
|
Baasbas |
31-3-2005 13:16 |
Posts: 2176 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: SuperWarma
[...]
En ook vertanding heeft hiet totaal niks met te maken.
Ga jij ff terug wiskunde volgen in de brugklas man.
Als je er over een uurtje nog niet uit bent wil ik de berekening wel ff volledig opschrijven. maar zo moeilijk lijk me die toch niet or.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Red Devil6
btw, een snelheidsmeter werkt net als een rollerbank alleen dan aan de as ipv bij de band
daar zitten ook gewoon wieltjes in die ronddraaien en dan bij je teller het wijzertje laten verplaatsen(aandrijven), daarom als je een dikkere voorband zet is je meter ook niet meer zo precies als eerst omdat je meter is afgesteld op de standaard bandenmaat van je brommer en je dan dus opeens zachter gaat op de teller dan eerst (band/wiel hoeft minder omwentelingen te maken voor dezelfde snelheid)
ah, je snapt het dus toch!
alleen 1 detail, die 'pick-up' van de 'snelheidsmeter' bij een rollenbank zit op de rol.. Dus je zou de problemen die jij schetst pas krijgen als je een rol van een andere diameter in de rollenbank zou zetten
Dit bericht is ge-edit door Baasbas op 31-3-2005 13:21
|
|
een walvis is geen Elvis, al is hij nog zo dik |
|
Red Devil6 |
31-3-2005 13:20 |
Posts: 92 |
ik heb wel van vertanding gehoort maar ik weet cker dat als ik met mijn 2 brommers (zelfde setup, en gaan even hard) maar met verschillende voorbanden(andere diktes) naast elkaar ga rijden dat ze dan 2 verschillende snelheden aangeven
het verschil is dan wel minder dan bij een 13 inch en 17 inch wiel maar er zal cker verschil zijn
(btw ze hebben beide digiteller en heb ze al eens naast elkaar gemeten(gaan even hard op elkaars teller)
er zijn 2 dingen die cker fout zijn aan die rollerbanken
1. de weerstand op de lucht enzo is per brommer verschillend(een blokkige brom gaat trager met zelfde setup als een mooi gestroomlijnde schakel)
2. de wielmaten kunnen niet ingesteld worden wat er cker mee te maken heeft als je via de wielen meet (dat ding meet (OMWENTELINGEN per uur) net als een snelheidsmeter enige verschil is die zijn afgesteld op de betreffende brommer dus ongeveer gelijk en de rollerbanken niet)
Dit bericht is ge-edit door Red Devil6 op 31-3-2005 13:26
|
|
|
|
Dit topic is 15983 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 4 van 6
|
|