Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - meer vemogen brommer, (bron telegraaf)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 976 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #27603 - meer vemogen brommer, (bron telegra...
Pagina 1 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >
Dit topic is 15977 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Vatos Locos 30-3-2005 23:27 Print topicpost

Posts: 149
Vrij baan voor opgevoerde brommer
11 jan 1997
Weinigen weten het nog en onze overheid wíl het liever niet weten, maar: sinds 1 augustus is het vermogen van bromfietsen en -scooters niet langer beperkt. Waren tot voor kort bromfietsen in Nederland wettelijk beperkt met een maximum vermogen van anderhalf kilowatt (ruim twee pk), thans kunnen zij over 4,5 kW (plusminus 6 pk) beschikken. Een gevolg van nieuwe Europese wetgeving. De Nederlandse overheid moet tandenknarsend brommers en scooters, met één, twee of zelfs drie maal groter vermogen, toelaten. Alleen de maximum snelheid blijft van kracht. Buiten de bebouwde kom mogen brommers vijfenveertig kilometer per uur, daarbinnen dertig km/u. Maar wie moet de nieuwe generatie snelle brommers gaan controleren? De politie kwam in het verleden al nauwelijks toe aan gericht toezicht. Kortom, de beer is los in brommerland!

door BERRY ZAND SCHOLTEN - ZOETERMEER, zaterdag


Ook al geeft de rollentestbank straks zes pk aan, de bromfiets is toch volledig legaal. Slechts bij daadwerkelijk vaststellen van een snelheidsovertreding kan de politie nog iets doen.


Maar op fietspaden wordt zelden gecontroleerd. De brommer, door de jaren heen een groot zorgenkind van de overheid en ooit met dwaze bepalingen als trapperplicht en vele andere voorschriften aan banden gelegd, is weer zo vrij als een vogeltje...


De nieuwe Europese regels die bepalen dat brommers met een 'on-Nederlands' groot vermogen hier nu volledig legaal zijn, werden aanvankelijk angstvallig geheim gehouden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en met name de Rijksdienst voor het Wegverkeer probeerden op de valreep nog allerlei beperkende voorschriften op te stellen, maar toen Peugeot-importeur Vanderhulst uit Veenendaal met een kort geding dreigde, ging de overheid overstag.


Twee weken geleden is er, in onderling overleg tussen importeurs en rijksdienst, alleen een gentleman's agreement gesloten. Daarin werd besloten "dat het de consument moeilijk gemaakt moet worden om dat grotere brommervermogen om te zetten in een veel hogere snelheid, door bijvoorbeeld aan de versnellingsbak te sleutelen".


Muisstil


Iedereen houdt zich muisstil over deze nieuwe ontwikkelingen. De Rijksdienst voor het Wegverkeer, omdat de ambtenaren nauwelijks weten waar ze aan toe zijn. De meeste importeurs, onder aanvoering van de RAI eveneens, omdat zij als de dood zijn voor bemoeienis van de politici, die in het verleden al nooit uitblonken door enig technisch inzicht op brommergebied. De importeurs gaan echter de brommers met groter vermogen wel degelijk leveren, al zou het maar zijn uit angst voor de concurrentie.


Politie en justitie weten in de meeste gevallen nog van niets. Er zijn nog geen richtlijnen uitgegaan naar de controlerende en corrigerende instanties. Eén organisatie is openlijk blij met de nieuwe ontwikkeling: de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV). "Dit is een enorme kans om jongeren te laten kennismaken met gemotoriseerde terreinsporten als enduro", zegt KNMV-voorlichter Jaap van Steenbergen, "met de nieuwe brommers en scooters kunnen zestienjarigen feilloos een echte endurowedstrijd rijden, met zware terreinproeven en al. Daar moet onze nieuwe aanwas vandaan komen!"


"In Europees verband wordt er nog aan nadere regelgeving gesleuteld", zegt Raymond Grollé, secretaris van de RAI, afdeling gemotoriseerde tweewielers, "zolang die regels er echter niet zijn, moeten de sterkere brommers uit Italië, Spanje, Frankrijk, of waar dan ook vandaan, gewoon in Nederland worden toegelaten. Dit kan beter niet in de publiciteit komen, want dan stort de nationale politiek er zich weer op en dan kan de chaos alleen maar groter worden. We proberen het in goed onderling overleg tussen importeurs en rijksoverheid te regelen! De nieuwe bepalingen hebben namelijk ook grote voordelen: door het grotere vermogen van de brommers is er straks beter mee te rijden; je kunt er bijvoorbeeld gemakkelijker met twee man op. Met dat kleine motorvermogen kwam je vroeger bijna niet weg."


Voordelen


"Er zijn nog meer voordelen", zegt Mang Yuan, de technische man van Yamaha-Nederland, "doordat de 49cc-tweetaktmotoren en dat zijn de meeste straks niet meer gesmoord en geknepen worden, draaien die motoren beter en vooral schoner. Er komt minder vervuiling, omdat verbranding beter wordt. Het rendement van de motoren wordt gewoon hoger en daardoor worden ze zuiniger en minder milieuvervuilend!"


VanderHulst, de Peugeot-tweewielerimporteur, rust zijn bromfietsen en scooters nu al met een groter vermogen uit. Directeur Henk van der Geijn van Peugeot: "Zo komen onze brommers en scooters gewoon uit de fabriek. De Nederlandse overheid wilde weer allerlei regeltjes toevoegen als "de mogelijkheden tot het verhogen van de snelheid beperken", maar toen hebben wij gezegd: "Niet moeilijk doen; zo en zo zijn thans de Europese richtlijnen en als jullie weer allerlei extra regeltjes gaan invoeren, dan spannen wij een geding aan. Per 1 augustus gelden de nieuwe Europese normen en vorige maand heeft de Nederlandse overheid zich er noodgedwongen bij neergelegd!"


Bij Honda-Nederland had men zich nog nauwelijks in de materie verdiept. "Ik denk dat wij gewoon brommers en scooters met twee pk vermogen blijven leveren", zegt Alex van 't Hoff van Honda. "Ze mogen in Nederland immers toch niet harder dan vijfenveertig kilometer per uur?" "Dat is niet waarschijnlijk", zeggen de collega's. "Honda bouwt z'n meeste scooters voor de Europese markt namelijk ook in Italië!"


Bart Roobol van importeur Brimex in Alkmaar wil de zaak liever niet aan de grote klok hangen. "We hebben net onze Siamoto Scross bij de KNMV geïntroduceerd", zegt hij, "we hebben twee proef-enduro's gereden met de oude, geknepen scooters en met de nieuwe, sterkere machines. Het bleek dat er met zes pk vermogen prima terrein-wedstrijdsport te bedrijven is. Het gaat heel eenvoudig: de uitlaat-restrictor eruit en hoofdsproeier 58 vervangen door 85/90. Dat resulteert in een vermogentoeneming van twee naar plusminus zes pk. En daarmee beantwoordt onze brommer exact aan de Italiaanse, en nu dus óók de Nederlandse, specificaties." Op 1 maart start de KNMV met deze nieuwe klasse in het endurokampioenschap van Nederland, tijdens de wedstrijd in het Overijsselse Holten.


"Het heeft allemaal te maken met enerzijds de wil tot Europese eenwording en anderzijds het onvermogen daartoe", zegt KNMV-man Jaap van Steenbergen. "De motorsport in Nederland staat nog altijd op achterstand. In vele landen mogen jongeren van zestien tot achttien jaar op lichtere motorfietsen rijden, om ervaring op te doen. Die kunnen dus ook wedstrijden rijden. In Nederland mag dat niet. Thans, met de sterkere brommers en scooters, kan het plotseling allemaal wel."


"Het is belachelijk", vindt Bart Roobol van Brimex, "sinds 1 juni moet je hier een soort rijbewijs voor je brommer hebben en dan nóg zou je qua vermogen aan banden worden gelegd. De situatie is thans net zo als met auto's en motoren: je mag dan een Mercedes Sport, een Ferrari of een Porsche hebben, harder rijden dan 120 km/u is verboden. Dat geldt eveneens voor motorfietsen die wel driehonderd halen. Voor brommers nu dus ook. Je kúnt nu weliswaar harder, maar het mág niet!"


Wie controleert dat allemaal? De politie heeft de handen al vol aan de 'grote' snelheidsovertreders, er is weinig apparatuur en mankracht om ook de fietspaden er nog eens bij te pakken. De vermogensmeetapparatuur voor brommers kan bovendien de schroothoop op, nu elk hoger vermogen in Nederland legaal is.


"Er wordt in Europees verband wel degelijk gewerkt aan anti-temperingsrichtlijnen", zegt Raymond Grollé van de RAI, "aan wettelijke regelingen die opvoermethoden moeten tegengaan, maar ja, die zijn er nog lang niet!"


Inconsequent


"De Nederlandse overheid is altijd zo hopeloos ouderwets in de regelgeving", vinden de importeurs. "Zij loopt meestal achter de feiten aan of hanteert belachelijke richtlijnen, zoals destijds de 'trapperplicht'. (Elke brommer was in Nederland, nog maar enkele jaren geleden, een 'rijwiel-met-hulpmotor' en diende daarom trappers te hebben. Toen die trapperplicht werd afgeschaft konden de brom-, en snor-scooters pas worden toegelaten). De overheid is bovendien ook zo inconsequent. Opvoersets mogen hier overal vrij worden verkocht, maar zij mogen niet worden toegepast. Dat is toch waanzin? Dan is het in België allemaal veel duidelijker, daar zijn opvoersets gewoon verboden. Klaar uit!"


In feite is het opvoeren zo oud als de brommer zelf. Vroeger was het echter aanzienlijk meer werk: het motorvermogen moest omhoog en de gearing (overbrengingsverhouding van de motor naar het achterwiel, BZS) moest worden aangepast. Nu is die sterkere motor standaard aan boord.


"Het wordt nog veel gekker", zegt Jaap van Steenbergen van de KNMV, "brommobielen, voertuigjes die lijken op kleine auto's, maar die door een 49cc-bromfietsmotortje worden aangedreven, zoals bijvoorbeeld invalidenwagentjes, moeten per 1 januari 1997 als motorvoertuig worden aangemerkt. Dit houdt in dat ze niet langer op de rijwielpaden mogen, dat ze van gordels moeten zijn voorzien, niet meer op het trottoir geparkeerd mogen worden, maar en dat is echt een revolutie in het Nederlandse verkeer auto's en motorfietsen dienen deze brommobielen nu voorrang te verlenen als ze van rechts komen. Om te voorkomen dat de brommobielen ook op de autosnelwegen terecht komen, heeft de overheid de toelatingssnelheid voor autowegen per 1 januari '97 verhoogd van vijfenveertig tot vijftig kilometer per uur. Dit werd in de Staatscourant van dinsdag 24 december gepubliceerd. Bestuurders van brommobielen mogen voorlopig echter nog wel met een eenvoudig bromfietscertificaat blijven rijden."


De gewone brommer en de bromscooter hebben qua vermogen het pleit dus gewonnen. "In feite is dat ook goed", zegt de RAI, "de meeste berijders kunnen zich nu, ook met z'n tweeën, comfortabeler verplaatsen. De trekkracht van de brommer is namelijk ontzettend toegenomen. Maar ja, de kans is zo groot dat de 'disco-scooteraars' en de pizzabezorgers het gaan verzieken door het toegenomen vermogen om te zetten in hogere snelheden. Met alle nadelige consequenties van dien, want dan is de beer pas echt los. Als echter dat niet, of slechts in geringe mate gebeurt, dan heeft het grotere vermogen in feite alleen maar voordelen!"


© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden. e-mail: redactie@telegraaf.nl

alweer een tijd oud, maar zal het waar zijn?


Dit bericht is ge-edit door avus op 30-3-2005 23:28
 
Hell was full so i came back

christianos 30-3-2005 23:37 Print reply

Posts: 20445
hmmmm niet zlef getypt?

geloof er eigenlijk geen snars van.

is te mooi om waar te zijn
 
jeroen 30-3-2005 23:38 Print reply

Posts: 15066
owja..is al vrij oud.

in principe klopt het ook wel,
 
wiebutt 30-3-2005 23:39 Print reply

Posts: 6264
Je mag tog ook 20039402 pk hebbe , als die maar 45 rijd
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
christianos 30-3-2005 23:39 Print reply

Posts: 20445
blaaat

natuurlijk

rollebank meet snelheid, geen vermogen natuurlijk

Dit bericht is ge-edit door christianos op 30-3-2005 23:40
 
wiebutt 30-3-2005 23:40 Print reply

Posts: 6264
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos

ja maar dan zou in theorie alle boete's die de afgelopen 2 jaar geschreven zijn d.m.v rollerbanken ongeldig zijn...?


Want ?
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
christianos 30-3-2005 23:40 Print reply

Posts: 20445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wiebutt

[...]


Want ?


zie edit, was niet meer zo wakker
 
Muerte aka Ozzy 30-3-2005 23:41 Print reply

Posts: 3255
dit is al eens langs geweest en tis gewoon onzin..
 
Trotse eigenaar van een Duuc 748
JCG 30-3-2005 23:42 Print reply
Posts: 1531
Echt een betrouwbare bron (de telegraaf)
En denk je dat er in 7 jaar niets op het gebied van brommers is veranderd?
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
Apriliars105 30-3-2005 23:42 Print reply

Posts: 6111
Dit is zoooooooooo oud en al 681.3 keer voorbijgekomen

Maar in principe zou het wel wat uitmaken, want de rollerbank meet wel snelheid, maar officieel gezien volgens mij vermogen... Maargoed, of dat krantenartikel klopt is ook nog maar de vraag, want het komt uit de telegraaf en dat is meer een roddelblad dan een krant

edit: als je echt wilt weten of het wat uitmaakt, dan moet je het artikel uitprinten en naar het ministerie van verkeer en waterstaat zenden, met de vraag om nadere toelichting.

Dit bericht is ge-edit door Apriliars105 op 30-3-2005 23:43
 
As finishing touch, God created the Dutch
christianos 30-3-2005 23:45 Print reply

Posts: 20445
of ff bellen met die dealer, kijken wat ie przies heeft gezegd en wat ervan waar is
 
Joscross 30-3-2005 23:47 Print reply

Posts: 12501
Dat zou betekenen dat de overheid al 8 jaar lang onterechte boetes uitschrijft met rollerbankcontroles. Dat lijkt me een beetje _erg_ stug.
 
buldogo2 30-3-2005 23:48 Print reply

Posts: 2101
Ik heb er ook al eens ergens iets van gelezen maar lijkt me sterk dat het waar is, en als is het waar denk je echt dat de wouten daar dan op leten die delen vrolijk gewoon de boetes uit.
 
Born to ride
Saknet 30-3-2005 23:48 Print reply

Posts: 10355
een trekker heb ook veeeeel pk maar gaat ook niet hard, zo raar is dat toch niet
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
JCG 30-3-2005 23:49 Print reply
Posts: 1531
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joscross

Dat zou betekenen dat de overheid al 8 jaar lang onterechte boetes uitschrijft met rollerbankcontroles. Dat lijkt me een beetje _erg_ stug.


ik heb al me boetes nog bewaard. Binnenkort naar ze toe sturen met dat artikel en mijn bankrekening nummer
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
christianos 30-3-2005 23:49 Print reply

Posts: 20445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joscross

Dat zou betekenen dat de overheid al 8 jaar lang onterechte boetes uitschrijft met rollerbankcontroles. Dat lijkt me een beetje _erg_ stug.


ach het zijn wel zulke klootzakken die het niet melden als ze van bovenaf wat opgelegd krijgen

ik zou best wel eens de gozer willen zien die op het minesterie verantwoordelijk is voor de afdeling brommers..
 

Dit topic is 15977 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved