Kees de Jong |
26-3-2005 21:59 |
Posts: 1881 |
ohjah voor de topic starter:
lees dit ff anders:
verschil
staat ook wel wat onzin tussen trwns
maar dat maakt het princiepe wel beetje duidelijk
edit: ff zoeken naar de nuttige replys kheb het een tijdje geleden gelezen der staan der wel wat tussen over octaangetal enzo
Dit bericht is ge-edit door k33s op 26-3-2118 21:59
Dit bericht is ge-edit door k33s op 26-3-2005 21:59
|
|
7 seconden, of 21 gram |
|
Joss |
26-3-2005 22:00 |
Posts: 88 |
95 en 98 geeft het octaan gehaalte in de benzine aan. hoe hoger het octaan gehaalte hoe beter de verbranding. Kijk maar naar de nieuwe Shell V-power deze heeft een octaan van 100. in de racerij (DTM) wordt vaak ook "race" benzine gebruik met een octaan van 106. Euro 95 is gewoon een "schralere" benzine, maar waar je gewoon ook perfect mee kan rijden. Je haal alleen het maximale vermogen niet uit je moter + dat je moter bij Euro 95 warmer wordt. (dit laatste klink onlogisch maar is zeker waar)
|
|
|
|
Tsxdude AKU MicheL |
26-3-2005 22:01 |
Posts: 10676 |
95/98 heeft vanalles met compressie verhoudingen te maken
|
|
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve |
|
Kees de Jong |
26-3-2005 22:06 |
Posts: 1881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joss
95 en 98 geeft het octaan gehaalte in de benzine aan. hoe hoger het octaan gehaalte hoe beter de verbranding. Kijk maar naar de nieuwe Shell V-power deze heeft een octaan van 100. in de racerij (DTM) wordt vaak ook "race" benzine gebruik met een octaan van 106. Euro 95 is gewoon een "schralere" benzine, maar waar je gewoon ook perfect mee kan rijden. Je haal alleen het maximale vermogen niet uit je moter + dat je moter bij Euro 95 warmer wordt. (dit laatste klink onlogisch maar is zeker waar)
v power heeft geen octaangetal van 100 maar iets van 97 ofzo ergens tussen de 96 en 98, minder dan 98 iig. en als bij hogere temperaturen kan 95 te vroeg verbranden ofzo, met een hoger octaangetal blijf het preciezer.
geloof ik
|
|
7 seconden, of 21 gram |
|
Dries-xpower |
26-3-2005 22:14 |
Posts: 293 |
kerel waarvan ik mn brommer kocht had altijd met 98 getankt en raadde me aan dit ook te doen dus deed ik maar is tzr van 2001
zou er nu iets verandern moest ik nu ineens 95 gaan tanken ? qua prestaties ofzo ?
|
|
|
|
maartenb |
26-3-2005 22:17 |
Posts: 914 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Dries-xpower
kerel waarvan ik mn brommer kocht had altijd met 98 getankt en raadde me aan dit ook te doen dus deed ik maar is tzr van 2001
zou er nu iets verandern moest ik nu ineens 95 gaan tanken ? qua prestaties ofzo ?
nee scheelt nagenoeg niks, zon kerel bij de bp hierzo begon een heel lul verhaal op te hangen van de week over hun ''ultemate'' benzine, octaan gehalte is 98 daarvan maar er zit wat andere prut doorheen die volgens mij de motor soepeler laat lopen ofzo, je zal er niet veel van voelen, ik vroeg wat het verschil tussen v-power en dit was toen zij tie dat je bij v-power het alleen merkt op zwaardere motoren en niet op lichte motoren en brommers, ik zo o ok.
|
|
hallo |
|
buldogo2 |
26-3-2005 23:56 |
Posts: 2101 |
Ik heb op alle drie de benines gereden op 95 98 en V-power maar vond nog altijd 98 het soepolste rijden, V-power ben ik niet zo over te spreken want rijd bijna hetzelfde als 95 maar deet niet goed mengen met de olie die ik er toen in deed(weet niet of dat met me castrol ook zo is maar denk het wel) dus deze vertrouw ik niet meer. verder was het dacht ik zo dat het octaan gehalte bepaalt bij welke compresie de brantstof gaat zelf detoneren.
|
|
Born to ride |
|
bartos |
27-3-2005 0:59 |
Posts: 1372 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: k33s
[...]
v power heeft geen octaangetal van 100 maar iets van 97 ofzo ergens tussen de 96 en 98, minder dan 98 iig. en als bij hogere temperaturen kan 95 te vroeg verbranden ofzo, met een hoger octaangetal blijf het preciezer.
geloof ik
v-power in NEDERLAND heeft octaangetal van 95, in duitsland 100. Bron shel shitte. Volgens MIJ is vpower gewoon de ouder wetse Pura maar dan beetje verleukt. wat bij pura beweerde ze ookal dat het beter en sneller prestatie leverde.
|
|
|
|
Neonlampje |
27-3-2005 1:03 |
Posts: 14825 |
Waarom heeft iedereen het over het octaan gehalte
het octaan getal geeft de klopvastheid van je mengsel weer...
Tis eigenlijk vrij simpel.. een mengsel wat snel zelf ontbrandt heeft een lagere compressie nodig dan een mengsel wat later ontbrandt.
Bij motoren is ??n van de rendabelste manieren om meer vermogen ergens uit te peuteren om de compressieverhouding omhoog te gooien, hierdoor kan je motortje gaan pingelen (hangt ook sterk van je kop-vorm af!!). Doet hij dat, dan verhoog je je octaan getal.
Voor buldog2 hierboven, dat castrol slecht mengt met euro95 is dikke bullshit
edit:
bartos... het zwavelgehalte is ook anders, samen met wat kleine veranderingetjes.. zo slecht is vpower nieteens volgensmij
Trouwens voor de geinteresseerden, je octaan-getal wordt in RON uitgedrukt ("research octane number"
Wat ook mee speelt is je MON getal ("motor octane number" maar daar ga ik verder maar niet op in..
Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 27-3-2005 1:09
|
|
|
|
Rudy |
27-3-2005 3:45 |
Posts: 3471 |
|
|
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson |
|
Lykantroop |
27-3-2005 3:48 |
Posts: 4754 |
|
|
|
|
S1lv3r |
27-3-2005 11:18 |
Posts: 5213 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: buldogo2
Ik heb op alle drie de benines gereden op 95 98 en V-power maar vond nog altijd 98 het soepolste rijden, V-power ben ik niet zo over te spreken want rijd bijna hetzelfde als 95 maar deet niet goed mengen met de olie die ik er toen in deed(weet niet of dat met me castrol ook zo is maar denk het wel) dus deze vertrouw ik niet meer. verder was het dacht ik zo dat het octaan gehalte bepaalt bij welke compresie de brantstof gaat zelf detoneren.
alsof je dat bij een brommer merkt.
|
|
|
|
PRO TUNING |
27-3-2005 11:24 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joss
95 en 98 geeft het octaan gehaalte in de benzine aan. hoe hoger het octaan gehaalte hoe beter de verbranding. Kijk maar naar de nieuwe Shell V-power deze heeft een octaan van 100. in de racerij (DTM) wordt vaak ook "race" benzine gebruik met een octaan van 106. Euro 95 is gewoon een "schralere" benzine, maar waar je gewoon ook perfect mee kan rijden. Je haal alleen het maximale vermogen niet uit je moter + dat je moter bij Euro 95 warmer wordt. (dit laatste klink onlogisch maar is zeker waar)
He hoger het octaan getal, zoveel slechter de verbranding !!
V- Power in Nederland verschilt van V-Power in Duitsland qwa octaan, in Duitsland is het 100 in Nederland lager.
Bij een klopvaste benzine moet het Ron & Mon getal zo dicht mogelijk bij elkaar liggen.
|
|
|
|
Dries-xpower |
27-3-2005 11:29 |
Posts: 293 |
maar met wa tanken jullie dan
als ik het zo allemaal lees zal het toch geen reet uitmaken dusja
ga ik met 95 tanken in het vervolg of als iemand
tegenargumenten heeft ?
|
|
|
|
Ryan |
27-3-2005 11:31 |
Posts: 950 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Dries-xpower
maar met wa tanken jullie dan
als ik het zo allemaal lees zal het toch geen reet uitmaken dusja
ga ik met 95 tanken in het vervolg of als iemand
tegenargumenten heeft ?
Tank gewoon 95.
Mocht ie nou pingelen, tank je 98.
|
|
|
|