Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - vraagje over tweetakt-tuning........

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 930 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #2736 - vraagje over tweetakt-tuning..........
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 8363 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Kouwe Arie 25-1-02?19:37 Print topicpost
Posts: 2065
Jullie praten altijd over tweetakt-tuning. Ik weet wel wat het is enzo, maar waarom heb ik nog nooit hier op het forum gewoon precies gehoort hoe je moet tunen?
Kijk ik weet wel wat het allemaal inhoud, das het probleem ook niet, maar wat het probleem dan wel? Nou ik weet bv niet hoe en waar je mee zou moeten beginnen??? wat moet je allemaal uitrekenen??? wat moet je vooral niet doen???
dit zijn dus wat vragen waar echt niet alleen ik mee zit.

Eigenlijk vraag ik gewoon om een,in duidelijk Nederlands,kort samengevatte handleiding,geen uitgebreide shit dus.
Sorry maar ik vind het gewoon allemaal een beetje onduidelijk, als ik het zo zie lijkt het wel of er meer dan 1001 formules zijn om alles te berekenen in een tweetakt motor.

Dus ik vraag gewoon om een soort 10stappenplan voor het tunen van tweetakten, waarin in de do's en don'ts staan,benodigde gereedschappen en zo nog een paar dingen.

alvast heel erg veel overdreven slijmballerige bedankjes van mij en de zwijgende meerderheid die ook een concreet antwoord wil.....

 

MBBBBBB 25-1-02?20:09 Print reply
Posts: 2340
Ja klopt, dan heb je z'on formule, maar wat reken je eigenlijk uit, en wat kan je er mee?

Dat bedoel je denk?
 
Rens 25-1-02?20:09 Print reply

Posts: 6863
OKay ik ga een poging doen laten we beginnen met gereedschap:

-vijlen rond plat en ovaal
-schuurpapier 300-400-600-800
-een dremel of iets dergelijks
-veel freesjes
-papier
-podloot 3b
-schildersplakband
-schuifmaat

1: Het maken van een poortmap

Om goed te kunnen analiseren wat de maat van de poorten is gaan we een poortmap maken.
Dit doen we op de volgende manier:
knip eerst een stuk papier uit dat precies in je cilinder past moet goed strak tegen de wand zitten. Laat nog een plakrandje over zodat het een beetje over elkaar valt hier kan je een beetje prit op doen.Maak nou het papier onder en boven een beetje vast aan de cilinder met plakband, zodat het niet kan verschuiven.
Pak dan je potlood en kras op een apart papiertje de vlek die je gemaakt hebt wrijf je met je vinger overheen zodat er potloodspul op je vinger zit hiermee ga je over alle poorten in je cilinder wrijven zodat de randjes goed zichtbaar zijn.
Haal nu je poortmapje4 eruit en trek de lichte randjes over met je potlood. nu heb je een poortmap (feest)


 
achter de maan is alles beter
Rens 25-1-02?20:19 Print reply

Posts: 6863
2: het opmeten van de maten
Voor het opmeten van de poortmaten wikkel de zuiger in de poortmap met de tekeningen van de poorten naar buiten nu kan je de maten opmeten met je schuifmaat het belangrijkst is de uitlaatpoort deze mag maximaal 67,8% van de boring(diameter) zijn dus als deze origineel smaller is kan het breder (feest)

ik weet dat het niet helemaal zo is maar ik ga een indicatie geven :
uitlaatpoort breder-> meer trekkracht
uitlaatpoort hoger -> meer toeren (hogere top)
pas op met hoger maken van de uitlaatpoort want maak je deze te hoog dan is er minder mengsel dat opgesloten kan worden dus minder kracht.
met de hoogte moet je een beetje expirimenteren steeds 0,5mm ofso.
Het breder maken van de uitlaatpoort is redelijk veilig

word vervolgt ofso geen zin meer




 
achter de maan is alles beter
Kouwe Arie 25-1-02?20:11 Print reply
Posts: 2065
ahh bedankt rens, hier hebben we tenminste wat aan!!
en Nick? $tranger? zetten jullie het dan op een plek ergens in FAQ ofzo?
 
Rens 25-1-02?20:45 Print reply

Posts: 6863
4. Uitlaat kanaal het uitlaat kanaal moet er voor zorgen dat de uitlaat gassen zo direct mogelijk naar de uitlaat kunnen dus zorg ervooor dat het vanaf de uitlaat poort recht loopt naar de uitlaat polijsten helpt ook voor betere doorstroom zo moet het er ongeveer uitzien lekker groot maken dus dat uitlaat kanaal


5. De inlaat

bij een honda word de inlaat periode (hoelang de inlaat open staat) geregeld door het membraan, dat betekend dus dat in de meeste gevallen de inlaat lekker groot mag worden.
Let er wel op dat de zuiger voldoende loopvlak moet hebben de inlaat mag ongeveer 70% van de boring breed worden. Zit er een schotje in de inlaat kan je de inlaat breder maken omdat de zuiger hierdoor een extra stukje loopvlak heeft..
Let wel op det een grote inlaat alleen tot z`n recht komt met een grote carbeurateur en een groot membraan.

6. de spoelkanalen
deze moeten je zo perfect mogelijk laten aansluiten op je motorblok voor de beste doorstroom.

Als je poorten bewerkt in de cilinder is het belangrijk dat je de randen ervan goed afrond als je dit niet doet slijt alles veel harder dit afronden doe je door er een freesje langs te halen of met een strook schuurpapier erlangs te gaan totdat de randen niet meer scherp zijn (scherpe randen happen stukken uit de zuigerveren)
 
achter de maan is alles beter
Joost 25-1-02?21:09 Print reply
Posts: 1108
Zoals ik al eerder heb gezegt. Ik heb een FAQ klaar alleen die staat op mijn lap-top. En die ligt nu nog in haarlem. Is inderdaad een beetje dom. Maar ik zal hem echt volgende week in het weekend posten. Hij is helemaal af, er hoeft alleen nog maar een aantal plaatje's bij. Dus hebt nog ff gedult.

In het faq word in het kort uitgelegt:

* maken van de poortmap
* uitleg over dat gedoe met de graden
* meten van de maten en bepalen van de hoeken.
* berekenen van target area's
* uit rekenen van time area's
* een aantal tips over het aanpassen van de poorten
* tips voor het frezen en na-werk.

Zodra ik wat tijd heb wil ik na dit faq een uitgebreide 'handleiding' schrijven over het tunen. Hier in wordt dan ook alle theorie uitgelegt. Als er nog meer mensen zijn die hier bij willen helpen hoor ik het graag. Dan kan ieder gewoon een bepaald hoofdstuk schrijven ofzo.
 
It is going to be a Endless summer...
Nick - Administrator 25-1-02?21:36 Print reply

Posts: 4967
Zodra er een FAQ wordt gepost wordt ie natuurlijk meteen toegevoegd door mij of BeWaRe (maar die is er niet zo vaak).
En als hier in dit topic een groot/compleet verhaal (heb dat van Rens nog niet helemaal gelezen) zal ik dat ook wel toevoegen.
Dan wordt het gewoon tuning 1 en tuning 2 als meerdere mensen iets posten ofzo...
 
Neonlampje 25-1-02?23:37 Print reply

Posts: 14825
ik ben nu bezig met een pw zeer bruut te tunen
kan niet wachten op die tutorial van je joost!!
mayb zie ik nog wat dingetjes over hooft (engels is toch wat lasiger dan ned )
 
MB50TUNED 26-1-02?19:43 Print reply
Posts: 1054
groot is niet altijd beter. Ik ben bv een membraan aan het aanpassen, de kleppen geleiders heb ik 50% terug gebogen, en ik maak het inlaat oppervlak kleiner.

Om te tunen moet je precies weten wat er gebeurt in je motor, en je stelt onderdelen op elkaar af. Zo kan in sommige gevallen een kleinere carb betere prestaties hebben dan een grotere. En met tunen moet je rekening houden met slijtage en prestaties, meer vermogen is zeker niet altijd beter, het moet ook handelbaar zijn. Je zult er veel tijd in moeten steken. Je moet ook rekening houden met limieten, bv onsteking, type zuigerveer enz.

Maar ik zal een paar tips geven. koop: dremel , 2 stroke tuning (graham bells) (boek) en maak zelf een gradenschijf.

En steek er heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel tijd in, en wees niet bang een cilinder te verzieken en doe alles met kleine stapjes, beter te weinig wegvrezen en nog een keer aanpassen, dan in een keer te veel.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Kouwe Arie 26-1-02?19:52 Print reply
Posts: 2065
Hey bedankt voor alle info (rens, joost en mb50)

MB50tuned: Ik heb het boek meteen besteld, bij bol.com, ik had eerst ook nog een ander tuningsboek bestelt maar dat is nooit meer binnengekomen :( niet voor betaald overigens.


edit: rene ff veranderd in rens

Ik heb het boek ook meteen laten inpakken in cadeaupapier





[This message is edited by Kouwe Arie on 26-1-02 20:32]
 
verwijderd 26-1-02?21:13 Print reply
Posts: 4082
hey, ik wil ff een graden schijf maken, hoe moet dat precies? kan ik niet gewoon zo'n ding van school erop bakken?
 
SPARKLE 27-1-02?02:58 Print reply
Posts: 1332
Quote:
Originally posted by: symen?kalsbeek

hey, ik wil ff een graden schijf maken, hoe moet dat precies? kan ik niet gewoon zo'n ding van school erop bakken?


Dat ding heet een geo-driehoek
 
How am I posting? Call 1-800-BITE-ME!!
verwijderd 27-1-02?09:38 Print reply
Posts: 4082
nee, we hebben ook van die ronde dingen, graden schijfen ofzo
 
Sneks 27-1-02?19:53 Print reply
Posts: 2499
dat van het membraan klopt, ik heb m'n reedstops bij m'n mt dichtgebogen naar 115% van de carb opp. (eerst stonden ze ongeveer 2cm open, en nu nog 0,4 ofzo (heb een 13mm erop)) en het rijd veel beter
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Neonlampje 27-1-02?22:04 Print reply

Posts: 14825
gradenschijf moet ik ook nog ff maken...

maar het hoeft opzich niet met gradenschijft, je kun het ook allemaal berekenen (Dat heb ik tot nu toe gedaan, omdat ik geen gradenschijf had )

edit: ik heb er volgens mij 1tje, kreeg ik bij wiskunde boek in de 2eklas.. morge ff kijke of ik die nog heb, zo niet, ff bij bruna nieuwe halen scheelt veel werk

[This message is edited by Neonlampje on 27-1-02 22:18]
 

Dit topic is 8363 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved