ik wil m'n yamaha dt op mix laten lopen, maar ik weet niet zeker of ik dat gewoon zomaar mag doen.
ik heb namelijk ook een olietank en die gaat via een slangetje m'n blok in (rechtsachter m'n cilinder, als je op de brommer zit) en komt daarnaast er ook weer uit en dan gaat hij naar mijn carburateur
mijn vraag
waarom gaat dat slangetje eerst mijn blok in en dan er weer uit?
en kan ik die olietank gewoon afsluiten en mix gaan tanken of niet?
waarom gaat dat slangetje eerst mijn blok in en dan er weer uit?
en kan ik die olietank gewoon afsluiten en mix gaan tanken of niet?
Het gaat eerst in je blok en dan er weer uit omdat er daar een pompje zit, wat de goede hoeveelheid olie geeft.
Je moet het slangetje als het terug uit het blok komt afsluiten in de richting van je spruitstuk / carburateur of waar t ook maar naar toe gaat. Dat kan je bv doen door een boutje in t slangetje te draaien.
Daarna kan je gewoon 1:40 of 1:50 in je tank gooien en hoef je je olietank niet meer te gebruiken.
ok bedankt, omdat ik net een gat in m'n zuiger heb gebrand en ik nu geen risico wil lopen met een oliepomp die het niet meer doet of een leiding die verstopt zit.
mix tanken is gewoon veiliger.
Inderdaad een goed idee.
Zo zijn bij de Honda's de oliepompen ook vrij onbetrouwbaar na een jaar of 3-4. Ik reed ook altijd op mengsmering. Mengverhouding: 1:25. Dat was dan altijd wel bij een getunede 70 of 80cc of hoger. Nooit spijt van gehad want mij uitlaten zijn nog nooit dicht gaan zitten en mijn cilinders gingen over het algemeen heel lang mee. Kortom: je kunt beter teveel smeren dan te weinig vindt ik. Alleen 50cc zou ik niet meer smeren dan 1 op 40, omdat daarvan vaak wel de uitlaat dicht gaan zitten.
ok bedankt, omdat ik net een gat in m'n zuiger heb gebrand en ik nu geen risico wil lopen met een oliepomp die het niet meer doet of een leiding die verstopt zit.
mix tanken is gewoon veiliger.
gat in de zuiger kan ook komen door onsteking of iets dergelijks
nee, dat weet ik, maar ik bedoel ook niet dat dat gat in mijn zuiger aan de smering lag, maar als ik er nu een nieuwe zuiger in doe wil ik wel zeker weten dat hij goed smeert, dus vandaar dat ik er mengsmering van ga maken (zonder oliepomp).