Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - schoolvraagje

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1041 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #27093 - schoolvraagje
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1538 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

hondadriver_chris 14-3-2005 10:52 Print topicpost

Posts: 1042
goedendag mensen!

ik moet voor school (werktuigbouwkunde) een opdracht maken over auto/motor onderdelen.

het gaat over de materiaalsoort en hoe de volgende onderdelen gemaakt worden.

de zuiger
de drijfstang ( word geperst dacht ik)
de krukas (productie proces is volgens mij draaien bij deze)
de koppeling
de tanwielen van de versnellingsbak (pers en draai processen)
de assen en wielen

iemand tips of toevallig een verslag?

en ja google heb ik al geinformeert!



 
iemand nog honda onderdelen nodig?? inbox me heb heel veel liggen!!

wipe-out 14-3-2005 13:08 Print reply

Posts: 7672
- De zuiger wordt gegoten lijkt me zo. Zuigers voor de racerij worden nog weleens gesmeed.

- De drijfstang wordt in een paar stappen in de goede vorm geperst (ben de precieze naam hiervoor even kwijt, heb het ooit op school wel eens gehad). Als de krukas nog door het big-end geperst (kan) word(en), wordt het big-end deel doorgeseslepen/gezaagd ofzo. Om deze reden wordt bij het vormen het big-end deel ovaal gemaakt, en zo wordt de vorm mooi rond na het zagen/slijpen (er moet rekening gehouden worden met de dikte van de zaag/slijpschijf).

- De krukas wordt volgens mij inderdaad gedraaid. Op sommige punten zal er nog aan gefreest moeten worden (spiebanen ed).

- In de koppeling zit frictiemateriaal enzo, maar hoe het precies geproduceerd wordt?

- De tandwielen zullen wel gestanst worden, om vervolgens nog gehard te worden denk ik.

- Welke assen bedoel je met de assen? Wielassen? Assen in de versnellingsbak? Die zullen wel getrokken of gedraaid worden, om vervolgens nog bewerkt te worden met een draaibank.

- Sommige wielen worden gegoten, sommige worden in elkaar gelast, andere worden weer gespaakt enzo.

Ook wil ik nog even zeggen dat je dit ook echt allemaal wel had kunnen vinden op Google, met je gezonde verstand of bijvoorbeeld uit de lessen Industri?le Productie gehaald had kunnen hebben.
 
SMALL HONDA 14-3-2005 13:14 Print reply

Posts: 1575
Koppeling wordt vaak gesinterd. Dat is een proces waarbij poeder (koppelingsmateriaal) onder hoge druk op elkaar wordt geperst.
 
jaren komen jaren gaan en elke dag eet ik een banaan, Waarom gaat een marokkaan bij de politie?? een betere wereld begint bij jezelf.
wipe-out 14-3-2005 13:19 Print reply

Posts: 7672
Mja, zou je best weleens gelijk in kunnen hebben.
 
denollie(the real one) 14-3-2005 14:34 Print reply

Posts: 501
drijfstangen worden GESINTERD. (scheiding voor voet v/d drijfstang word bij kleine nieuwe fordjes gebroken )
zuigers worden gegoten
tandwielen v/d vernsellingsbak worden gefreesden gehard
assen worden gewoon gehard
krukassen= gewoon gedraait zonder te harden (benzine)
gewoon gedraaid en oppervlakte gehard ( diesel)
koppeling bestaat gewoon uit ferrodo ( gewoon geperst dacht ik, kleine stukjes materiaal bij een grote temperatuur samen persen(sinteren) en dan de oven in )

edit: kleine update van drijfstang voor ford en sinteren .

Dit bericht is ge-edit door denollie(the real one) op 14-3-2005 14:37
 
Life's a Bitch ......Be its Pimp ............
-Tom- 14-3-2005 14:43 Print reply

Posts: 4151
www.productionnavigator.com
staat ook veel shit op, heb ik vorig jaar ook gebruikt.
 
FTS Member
Hans W 14-3-2005 15:02 Print reply

Posts: 1456
Ik wil die opleiding ook doen, op niveau 4.

Is die opleiding nog leuk??
 
wipe-out 14-3-2005 15:11 Print reply

Posts: 7672
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: denollie(the real one)

drijfstangen worden GESINTERD. (scheiding voor voet v/d drijfstang word bij kleine nieuwe fordjes gebroken )


Volgens mijn leraar niet. Hij zei dat ze in een paar stappen in de goede vorm geperst worden.

Sinteren lijkt me ook slimmer trouwens, kost minder moeite enzo. Misschien werd het vroeger geperst en wordt het tegenwoordig gesinterd?

Dit bericht is ge-edit door wipe-out op 14-3-2005 15:12
 
denollie(the real one) 14-3-2005 15:30 Print reply

Posts: 501
ik zeg toch bij de nieuwe ford motoren , worden ze gesinterd en daarna aan de voet gebroken voor de scheiding van de drijfstanglagerkappen.
 
Life's a Bitch ......Be its Pimp ............
Pistonpen Paultje 14-3-2005 15:33 Print reply

Posts: 8678
En krukassen worden ook meestal eerst gegoten in ruwe vorm en daarna afgedraaid.
 
SMALL HONDA 14-3-2005 16:31 Print reply

Posts: 1575
Er zijn meerder auto fabricanten die hun drijfstang breken. Krukassen worden ook veel warm geperst in verschillende fases.
 
jaren komen jaren gaan en elke dag eet ik een banaan, Waarom gaat een marokkaan bij de politie?? een betere wereld begint bij jezelf.
Pauluzzz[Furia]Jovinx 14-3-2005 16:55 Print reply

Posts: 924
Eey jo wipe-out bedankt man k moet ook die opdracht maken (zit bij chris in de klas),



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hans W

Ik wil die opleiding ook doen, op niveau 4.

Is die opleiding nog leuk??


ja das zekers mooi mooie opleiding

Dit bericht is ge-edit door Motor_hispania op 14-3-2005 16:57

Dit bericht is ge-edit door Motor_hispania op 14-3-2005 16:58
 
Leen 14-3-2005 16:56 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Motor_hispania

[...]


ja das zekers een mooie kut opleiding

 
wipe-out 14-3-2005 17:09 Print reply

Posts: 7672
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: denollie(the real one)

ik zeg toch bij de nieuwe ford motoren , worden ze gesinterd en daarna aan de voet gebroken voor de scheiding van de drijfstanglagerkappen.


Nee, je zei dat drijfstangen gesinterd worden, en dat bij Ford de drijfstangen onderaan gebroken worden. Niet dat alleen bij Ford gesinterd word .

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Motor_hispania

Eey jo wipe-out bedankt man k moet ook die opdracht maken (zit bij chris in de klas)


Houd er wel even rekening mee dat mijn lijstje niet helemaal compleet is, en dat er misschien ook fouten in staan.
De zuiger zal na het gieten nog nabewerkt worden lijkt me, omdat hij anders misschien te ruw is.
 
Ja Weh nou 14-3-2005 17:17 Print reply

Posts: 2242
Alles wat gegoten is, en wat vlakken heeft die als passing worden gebruikt, worden nabewerkt.

typo

Dit bericht is ge-edit door Ja Weh nou op 14-3-2005 17:17
 
HTS Autotechniek
denollie(the real one) 14-3-2005 19:51 Print reply

Posts: 501
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wipe-out

[...]


Nee, je zei dat drijfstangen gesinterd worden, en dat bij Ford de drijfstangen onderaan gebroken worden. Niet dat alleen bij Ford gesinterd word .

[...]

ik bedoel dat de drijfstangen van de nieuwe kleine for motoren gesinterd worden . genoeg gediscussieerd , jij hebt punt.




 
Life's a Bitch ......Be its Pimp ............

Dit topic is 1538 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved