wipe-out |
14-3-2005 13:08 |
Posts: 7672 |
- De zuiger wordt gegoten lijkt me zo. Zuigers voor de racerij worden nog weleens gesmeed.
- De drijfstang wordt in een paar stappen in de goede vorm geperst (ben de precieze naam hiervoor even kwijt, heb het ooit op school wel eens gehad). Als de krukas nog door het big-end geperst (kan) word(en), wordt het big-end deel doorgeseslepen/gezaagd ofzo. Om deze reden wordt bij het vormen het big-end deel ovaal gemaakt, en zo wordt de vorm mooi rond na het zagen/slijpen (er moet rekening gehouden worden met de dikte van de zaag/slijpschijf).
- De krukas wordt volgens mij inderdaad gedraaid. Op sommige punten zal er nog aan gefreest moeten worden (spiebanen ed).
- In de koppeling zit frictiemateriaal enzo, maar hoe het precies geproduceerd wordt?
- De tandwielen zullen wel gestanst worden, om vervolgens nog gehard te worden denk ik.
- Welke assen bedoel je met de assen? Wielassen? Assen in de versnellingsbak? Die zullen wel getrokken of gedraaid worden, om vervolgens nog bewerkt te worden met een draaibank.
- Sommige wielen worden gegoten, sommige worden in elkaar gelast, andere worden weer gespaakt enzo.
Ook wil ik nog even zeggen dat je dit ook echt allemaal wel had kunnen vinden op Google, met je gezonde verstand of bijvoorbeeld uit de lessen Industri?le Productie gehaald had kunnen hebben.
|
|
|
|
SMALL HONDA |
14-3-2005 13:14 |
Posts: 1575 |
Koppeling wordt vaak gesinterd. Dat is een proces waarbij poeder (koppelingsmateriaal) onder hoge druk op elkaar wordt geperst.
|
|
jaren komen jaren gaan en elke dag eet ik een banaan, Waarom gaat een marokkaan bij de politie?? een betere wereld begint bij jezelf. |
|
wipe-out |
14-3-2005 13:19 |
Posts: 7672 |
Mja, zou je best weleens gelijk in kunnen hebben.
|
|
|
|
denollie(the real one) |
14-3-2005 14:34 |
Posts: 501 |
drijfstangen worden GESINTERD. (scheiding voor voet v/d drijfstang word bij kleine nieuwe fordjes gebroken )
zuigers worden gegoten
tandwielen v/d vernsellingsbak worden gefreesden gehard
assen worden gewoon gehard
krukassen= gewoon gedraait zonder te harden (benzine)
gewoon gedraaid en oppervlakte gehard ( diesel)
koppeling bestaat gewoon uit ferrodo ( gewoon geperst dacht ik, kleine stukjes materiaal bij een grote temperatuur samen persen(sinteren) en dan de oven in )
edit: kleine update van drijfstang voor ford en sinteren .
Dit bericht is ge-edit door denollie(the real one) op 14-3-2005 14:37
|
|
Life's a Bitch ......Be its Pimp ............ |
|
-Tom- |
14-3-2005 14:43 |
Posts: 4151 |
|
|
FTS Member |
|
Hans W |
14-3-2005 15:02 |
Posts: 1456 |
Ik wil die opleiding ook doen, op niveau 4.
Is die opleiding nog leuk??
|
|
|
|
wipe-out |
14-3-2005 15:11 |
Posts: 7672 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: denollie(the real one)
drijfstangen worden GESINTERD. (scheiding voor voet v/d drijfstang word bij kleine nieuwe fordjes gebroken )
Volgens mijn leraar niet. Hij zei dat ze in een paar stappen in de goede vorm geperst worden.
Sinteren lijkt me ook slimmer trouwens, kost minder moeite enzo. Misschien werd het vroeger geperst en wordt het tegenwoordig gesinterd?
Dit bericht is ge-edit door wipe-out op 14-3-2005 15:12
|
|
|
|
denollie(the real one) |
14-3-2005 15:30 |
Posts: 501 |
ik zeg toch bij de nieuwe ford motoren , worden ze gesinterd en daarna aan de voet gebroken voor de scheiding van de drijfstanglagerkappen.
|
|
Life's a Bitch ......Be its Pimp ............ |
|
Pistonpen Paultje |
14-3-2005 15:33 |
Posts: 8678 |
En krukassen worden ook meestal eerst gegoten in ruwe vorm en daarna afgedraaid.
|
|
|
|
SMALL HONDA |
14-3-2005 16:31 |
Posts: 1575 |
Er zijn meerder auto fabricanten die hun drijfstang breken. Krukassen worden ook veel warm geperst in verschillende fases.
|
|
jaren komen jaren gaan en elke dag eet ik een banaan, Waarom gaat een marokkaan bij de politie?? een betere wereld begint bij jezelf. |
|
Pauluzzz[Furia]Jovinx |
14-3-2005 16:55 |
Posts: 924 |
Eey jo wipe-out bedankt man k moet ook die opdracht maken (zit bij chris in de klas ),
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Hans W
Ik wil die opleiding ook doen, op niveau 4.
Is die opleiding nog leuk??
ja das zekers mooi mooie opleiding
Dit bericht is ge-edit door Motor_hispania op 14-3-2005 16:57
Dit bericht is ge-edit door Motor_hispania op 14-3-2005 16:58
|
|
|
|
Leen |
14-3-2005 16:56 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Motor_hispania
[...]
ja das zekers een mooie kut opleiding
|
|
|
|
wipe-out |
14-3-2005 17:09 |
Posts: 7672 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: denollie(the real one)
ik zeg toch bij de nieuwe ford motoren , worden ze gesinterd en daarna aan de voet gebroken voor de scheiding van de drijfstanglagerkappen.
Nee, je zei dat drijfstangen gesinterd worden, en dat bij Ford de drijfstangen onderaan gebroken worden. Niet dat alleen bij Ford gesinterd word .
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Motor_hispania
Eey jo wipe-out bedankt man k moet ook die opdracht maken (zit bij chris in de klas)
Houd er wel even rekening mee dat mijn lijstje niet helemaal compleet is, en dat er misschien ook fouten in staan.
De zuiger zal na het gieten nog nabewerkt worden lijkt me, omdat hij anders misschien te ruw is.
|
|
|
|
Ja Weh nou |
14-3-2005 17:17 |
Posts: 2242 |
Alles wat gegoten is, en wat vlakken heeft die als passing worden gebruikt, worden nabewerkt.
typo
Dit bericht is ge-edit door Ja Weh nou op 14-3-2005 17:17
|
|
HTS Autotechniek |
|
denollie(the real one) |
14-3-2005 19:51 |
Posts: 501 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: wipe-out
[...]
Nee, je zei dat drijfstangen gesinterd worden, en dat bij Ford de drijfstangen onderaan gebroken worden. Niet dat alleen bij Ford gesinterd word .
[...]
ik bedoel dat de drijfstangen van de nieuwe kleine for motoren gesinterd worden . genoeg gediscussieerd , jij hebt punt.
|
|
Life's a Bitch ......Be its Pimp ............ |
|