Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Variabele Inlaat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 750 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #26954 - Variabele Inlaat
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1536 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

In_Flames 10-3-2005 0:29 Print topicpost
Posts: 91
Deze topic is misschien meer iets voor het Pro gedeelte maar aangezien ik hier al een tijdje niet meer geweest ben heb ik daar geen toegang.

Ok het volgende: We zijn op school (HTS autotechniek) bezig met een project over het tunen van een 50cc 4-takt blok.

In prinipe is het zo dat als je de lengte van je inlaat langer of korter maakt je meer koppel krijgt bij respectievelijk lage of hoge toerentallen. Dit werkt iig bij het 4-takt principe. Dit wordt pulsdrukvulling genoemd. Er onstaat een puls van lucht in het inlaatkanaal die met extra kracht aankomt bij het openen van de inlaatklep (in ons geval membraan) waardoor er meer lucht in de verbrandingskamer komt en dus de druk hoger is.
Nou vroeg ik me af of het bij 2-takt ook zal werken. Ik heb er al een topic over gevonden op et Pro forum maar daar wordt die vraag nog niet echt beantwoord. Het lijkt mij echter dat het gewoon zou moeten werken. Het verlengen van de inlaat is geen probleem een lange buis aan de carburateur met daar een filter op werkt prima. (bij 4-takt kregen we daarmee 1,5 X zo veel koppel als standaard bij 3000-6000 toeren)

Maar we willen natuurlijk veel koppel over het hele gebied dus moet je de inlaat kunnen varieren zoals BMW en enkele andere autofabrikanten dat ook doen.
Dus zat ik te denken aan een Lange plastic buis met halverwege (of waar het optimaal is natuurlijk) een aftakking of gat wat bij een bepaald toerental gesloten of geopend wordt. Iemand ideeen hoe dit praktisch toepasbaar kan zijn?
 
Bier Hier

Exision 10-3-2005 9:05 Print reply
Posts: 283
variabele inlaat wordt toegepast in audi ed, maar daar werkt dat volgensmij met een elektromotor welke het inlaattraject verkort of verlengt.

Bij 2-takt heeft dit veel minder nut, omdat het effect van een expansieuitlaat welke goed werkt ook hetzelfde verkrijgt.
Als de zuiggolf nog bezig is de uitlaatgassen uit de cilinder te verwijderen en de spoelers komen ook open te staan dan wordt er ook een deel vers mengsel uit het carter getrokken.
Bij sommige racers met bv. roterende inlaat is het zelfs zo dat ze daarom gedurende die tijd de inlaat gewoon open laten staan. (bv aprillia).

voor de mensen die r niks van snappen reageer aub niet.
 
ties 10-3-2005 10:08 Print reply
Posts: 1333
dat van die apprilia racers klopt. maar het werkt ook meet een menbraaan carter inlaat.
op 2 tact neemt de uitlaat veel van die werking over.
je zou ook 2 pvc bijzen kunnen nemen die precies inelkaar passen en die laten schuiven over elkaar zodat je inlaat meer variabel is.
 
brutus 10-3-2005 10:20 Print reply

Posts: 7934
dus je wilt zegmaar het 4 takt uitlaat princiepe ook toepassen voor de cilinder?
dat je gewoon een lange buis tussen je filten en je carb zet?
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
Neonlampje 10-3-2005 10:34 Print reply

Posts: 14825
Dit principe bestaat al veel langer.. zijn zelfs carbs tekoop voor de 4takt brommertjes, waar je electronisch je spruitstuk lengte kan veranderen
 
brutus 10-3-2005 10:40 Print reply

Posts: 7934
dit is toch zo met optimale lengte enzo.

als er overdruk golf komt de cil in gaat. dat er onderdruk golf terug komt die dan nieuwe gassen naar binnen trekt...
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
Neonlampje 10-3-2005 10:56 Print reply

Posts: 14825
Hij legt het zelf al prima uit
 
SMALL HONDA 10-3-2005 11:02 Print reply

Posts: 1575
Je moet wel bij jezelf afvragen wat voor cilinder je heb. Als je de boel al zwaar getuned heb hoef je die variabele inlaat niet te fixen, dan is je powerband toch al veels te kort. Maar als je gewoon een cilindertje met heel breed toerengebied wil maken, wat toch niet altijd gaat bij 2 takt, kan je wel wat fixen.
Je moet sowieso beginnen met een toerental sensor op dat ding te bouwen anders weet het systeem nooit wat die moet doen.
Mss zou je ook iets kunnen doen met onderdruk in je carter maar dit is niet altijd toerenafhankelijk.
Misschien moet je is kijken naar het systeem wat de grote 2takt motoren gebruiken om hun uitlaat variabel te maken. ( de grote van de uitlaat poort) Als je zo een soort klep op je inlaat fixed zou je met 2 verschillende inlaat lengtes kunnen werken.

Dit bericht is ge-edit door SMALL HONDA op 10-3-2005 11:03
 
jaren komen jaren gaan en elke dag eet ik een banaan, Waarom gaat een marokkaan bij de politie?? een betere wereld begint bij jezelf.
In_Flames 10-3-2005 21:06 Print reply
Posts: 91
Ok over het algemeen denken jullie dus iig niet dat het zal werken. Ik ga het een keer uitproberen als ik mn honda mb blokkie weer aan de praat heb. Ik neem dan even alleen een lange inlaat en een standaard 50cc cilindertje. Dan is echt te merken of het zin heeft.
Ik denk dat testen de enige manier is om er achter te komen of het zin kan hebben.
Gaat echter nog wel ff duren, maar ik zal het resultaat nog een keer posten.
 
Bier Hier
JCG 11-3-2005 0:31 Print reply
Posts: 1531
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: In_Flames

Ok over het algemeen denken jullie dus iig niet dat het zal werken. Ik ga het een keer uitproberen als ik mn honda mb blokkie weer aan de praat heb. Ik neem dan even alleen een lange inlaat en een standaard 50cc cilindertje. Dan is echt te merken of het zin heeft.
Ik denk dat testen de enige manier is om er achter te komen of het zin kan hebben.
Gaat echter nog wel ff duren, maar ik zal het resultaat nog een keer posten.


(y)
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
yudb 11-3-2005 0:33 Print reply

Posts: 709
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: In_Flames

Deze topic is misschien meer iets voor het Pro gedeelte maar aangezien ik hier al een tijdje niet meer geweest ben heb ik daar geen toegang.

Ok het volgende: We zijn op school (HTS autotechniek) bezig met een project over het tunen van een 50cc 4-takt blok.

In prinipe is het zo dat als je de lengte van je inlaat langer of korter maakt je meer koppel krijgt bij respectievelijk lage of hoge toerentallen. Dit werkt iig bij het 4-takt principe. Dit wordt pulsdrukvulling genoemd. Er onstaat een puls van lucht in het inlaatkanaal die met extra kracht aankomt bij het openen van de inlaatklep (in ons geval membraan) waardoor er meer lucht in de verbrandingskamer komt en dus de druk hoger is.
Nou vroeg ik me af of het bij 2-takt ook zal werken. Ik heb er al een topic over gevonden op et Pro forum maar daar wordt die vraag nog niet echt beantwoord. Het lijkt mij echter dat het gewoon zou moeten werken. Het verlengen van de inlaat is geen probleem een lange buis aan de carburateur met daar een filter op werkt prima. (bij 4-takt kregen we daarmee 1,5 X zo veel koppel als standaard bij 3000-6000 toeren)

Maar we willen natuurlijk veel koppel over het hele gebied dus moet je de inlaat kunnen varieren zoals BMW en enkele andere autofabrikanten dat ook doen.
Dus zat ik te denken aan een Lange plastic buis met halverwege (of waar het optimaal is natuurlijk) een aftakking of gat wat bij een bepaald toerental gesloten of geopend wordt. Iemand ideeen hoe dit praktisch toepasbaar kan zijn?


In theorie is het bij 2takt ook mogelijk, een goede kennis van me heeft er wel eens mee gespeeld, steeds spruitstuk 1mm korter maken en kijken wat er gebeurd, hij had op een gegeven moment een klein beetje extra vermogen, kan dus wel...
 
KaWaReZ 11-3-2005 0:36 Print reply

Posts: 20582
Lude

dr was geloof ik ook iets met peervormige venturis van (keihin?)carbs.. voor meer koppel onderin..

zou je daar mss niet wat mee kunnen?,
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
[RRT] Lost-P 11-3-2005 0:40 Print reply
Posts: 4578
2-traps Carb. dr op zetten zeker
 
Chille Tune shit dan
Neonlampje 11-3-2005 0:40 Print reply

Posts: 14825
Klopt, een parabolische kelk kan ook ivm reflectie leuke resultaten geven
 

Dit topic is 1536 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved