Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Het grote tuning topic

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 604 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #2677 - Het grote tuning topic
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 3661 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MBX OWNER 23-1-02?18:29 Print reply
Posts: 179
Ik ben momenteel trouwens ook bezig met het maken van een zelf ontworpen en berekende uitlaat voor m'n MBX met getunede 110 cc Euro cilindro.

Als hij klaar is zal ik er wel een foto van maken.

Ik heb trouwens het geluk dat ik 24 uur per dag de gelegenheid heb om op CAD stations te werken Echt master.

Ben trouwens ook druk bezig met zelf programmeren van tune programma's, onder andere in Excel. Dit is, als het klaar is allemaal zeer bruikbaar. Maar CAD blijft veel nauwkeuriger, jammer dat je geen TA Area kan uitrekenen ermee.

Daarvoor ben ik ook begonnen met het zelf programmeren van die andere programma's.

Gaat alleen wel een hoop tijd in zitten helaas.

Is er trouwens iemand hier die het boek "design and simulation of the 2 stroke engine" heeft, dat is geschreven door Blair.

He Joost, ik wilde dit jaar zelf gaan scooterracen. Het zou allemaal gaan lukken, totdat ik erachter kwam dat alle fulltime startplaatsen al bezet waren, waardoor ik op de reservelijst terecht zou komen. Daarom ga ik nu nog ff wachten, ik wil namelijk een volledige startplaats hebben. Ik weet dat er in de Sportklasse nog startplaatsen over zijn, maar ik heb me afgelopen jaar volledig gericht op het aanpassen van m'n scooter en niet van m'n MT. Helaaas.
Ga er alles aan doen volgend jaar wel mee te kunnen doen.

Overigens is het wel jammer dat er maar een 4-bak gebruikt mag worden, maar een binnenrotor is wel toegestaan, ga jij een HPI gebruiken, of ben je er nog niet helemaal uit wat je wilt gaan gebruiken?

Oh ja, wat moet trouwens een programmeerbare CDI kosten en zou je er ook 1 voor mij kunnen maken met bijbehorende software?

Groeten
 
Sneks 23-1-02?18:40 Print reply
Posts: 2499
Je hebt trouwens wel een MK uitlaat voor nsr met [URL[t]]http://www.metrakit.es/bd/esp/e_ficha.cfm?codi=872H0310&refer=TUT&marcas=HON&selec=r&rd=0[/t]alluminium[/URL] of [URL[t]]http://www.metrakit.es/bd/esp/e_ficha.cfm?codi=872H0311&refer=TUT&marcas=HON&selec=r&rd=0[/t]kevlar[/URL] demper

en dit is het adres van de MK importeur in nl
PE PE Parts, B.V.
Grote Waard, 21
NL-2675 BX Honselersdijk - HOLANDA
Tel: 31174641203 Fax: 31174623118
Email: pepe.parts@kabelfoon.nl

dus niemand kent de MK 95cc cilinder?



[This message is edited by Hans F. on 23-1-02 19:35]
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
verwijderd 23-1-02?18:55 Print reply
Posts: 4082
DAMN, waarom maken ze die foto niet van bovenaf, kunnen we die geile poortjes zien :p
 
B3AST 24-1-02?00:23 Print reply
Posts: 2469
sow die uitlaat ziet er echt wel SUPER VET uit zeg! ik ben ook benieuwd naar die cylinder eigenlijk wel
 
- insane in the brain -
volgas 24-1-02?08:55 Print reply
Posts: 170
damn die uitlaat is wreed hebben ze die ook voor mb of past die vannsr op mb??
en wa kos dat??
 
be a hero be a man kill a scooter and join the clan ;)
Joost 24-1-02?12:15 Print reply
Posts: 1108
Ik word hier echt helemaal gek. :p Heb ik net een enorme lap tekst getyped, loop iexplorer vast :p

Maar hier gaan we dan maar weer.

Ik ben er nog niet zo zeker van dat we volgend seisoen gaan starten. Je moet niet alleen een snelle brommer hebben maar ook een goed moterpak enzo, big-bucks dus. In oktober heb je in assen die 4 uurs race, daar is een vrije inschrijving dacht ik. Daar zullen we het dus eerst maar es proberen.

HPI is natuurlijk wel supper, alleen erggg duur. 200 euro voor een onsteking vind in nog steeds te duur. Die cr80 onsteking is ook erg aantrekelijk.

Op school hebben we allemaal van die theromodyniamica software enzo. Ik snap daar echt nog geen reed van maar volgens mij kun je dat ook best gebruiken voor een twee-takt. Volgend jaar krijg ik Gas-turbine techniek, daar word dat allemaal behandeld. Voor de rest gebruiken we Catia hier opschool, ik snap alleen nog niet hoe ik van een 3d model van de kromme uitlaat, plaat uitslagen kan maken.

MBXowner:
Meschien moeten wij maar es samen gaan werken aan twee-takt software. Ik ben er zelf namenlijk ook al mee bezig geweest. Toen wist ik nog niet genoeg van de theorie enzo dus het wouw niet echt vlotten. Het lijkt mij echt gaaf om een goed gebruiks vriendelijk programma onder window$ te schrijven over tunen.
Programeren doe ik al sinds m'n 10de dus het lijkt mij echt interesant om eens met simulatie software bezig te gaan.



[This message is edited by Joost Moesker on 24-1-02 12:29]
 
It is going to be a Endless summer...
Rens 24-1-02?12:52 Print reply

Posts: 6863
IK hoorde laatst iets over mp300 cdi`s weet iemand waar ik die kan krijgen ?
 
achter de maan is alles beter
Neonlampje 24-1-02?13:15 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Originally posted by: Joost?Moesker
Op school hebben we allemaal van die theromodyniamica software enzo. Ik snap daar echt nog geen reed van maar volgens mij kun je dat ook best gebruiken voor een twee-takt. Volgend jaar krijg ik Gas-turbine techniek, daar word dat allemaal behandeld. Voor de rest gebruiken we Catia hier opschool, ik snap alleen nog niet hoe ik van een 3d model van de kromme uitlaat, plaat uitslagen kan maken.

MBXowner:
Meschien moeten wij maar es samen gaan werken aan twee-takt software. Ik ben er zelf namenlijk ook al mee bezig geweest. Toen wist ik nog niet genoeg van de theorie enzo dus het wouw niet echt vlotten. Het lijkt mij echt gaaf om een goed gebruiks vriendelijk programma onder window$ te schrijven over tunen.
Programeren doe ik al sinds m'n 10de dus het lijkt mij echt interesant om eens met simulatie software bezig te gaan.

[This message is edited by Joost Moesker on 24-1-02 12:29]

2T software daar had ik ook aan zitte denken om te programeren, alleen geen tijd voor gehad... tis opzich niet zo moeilijk om te bouwen...

3d-modeling? ik ben ff met autocad2000 bezig geweest en begin ut beetje te snappen een rechte uitlaat is natuurlijk not-done moet wel mooie vorm hebben he
 
Neonlampje 25-1-02?00:21 Print reply

Posts: 14825
ff vraagje: je gaat bij het invoeren van al je data in formules/programma's uit van een bepaalde PK die je wil bereiken met die cyl, maar hoe schat je dat in hemelsnaam in?? als ik nl een uitlaat wil bouwen voor mn mt oid dan heb ik dat wel nodig voor het ontwerpen van de pijp... ik loop daar beetje op vast @thamoment..
 
Joost 25-1-02?15:51 Print reply
Posts: 1108
Nope, voor het berekenen van de Target-area's moet je uitgaan van een bepaald vermogen bij een bepaald toerental. Of je doet het helemaal pro en je gaat uit van BMEP (Break Mean Effective Pressure).

Je kunt andere cilinders als referentie gebruiken. Bij ons hebben we eerst gekeken naar een van veen kreidler, met 13pk. Kreider's hebben namenlijk bijna de zelfde slag dus je kan goed vergelijken. Bij het uitrekenen blijkte de poort maten bijna gelijk te zijn dus dan weet je dat je op de goede weg zit.

Voor het uitrekenen van een uitlaat heb je alleen het toerental met maximaal koppel nodig, uitlaat temp (500-600) en de afmetingen van de uitlaat poort.

Trouwens vandaag ff gereden op de racer hij rijdt echt supper. We hebben nog steeds de homoet er onder. M'n eigen uitlaat past nog niet, maar hij rijdt nu al een 45 in de 1 echt niet normaal. En in de 3 trekt in nog steeds als een monster. Het heeft nog meer van een 80cc dan een 70cc. Niet eens meer te vergelijken met een malossie 70. Het is alleen wel klote inrijden met zo'n ding, je trilt gewoon van dat ding af.

Morgen halen we hem weer uitelkaar en dan zal ik ook ff een poortmap maken zoals hij nu is. Ik ben de orginele namenlijk kwijt :(


ps.
Autocad zuigt zwaar in 3d, je moet echt CATIA hebben.
Ik post dit weekend wel even een plaatje van het landings gestel wat we er in getekend hebben. Dan zie je direct het verschill . Je kunt met catia ook stess analyses doen, je weet wel met van die mooie kleurtje's enzo.. Het pakket kost ook iets van 15.000 piek per licensie.




 
It is going to be a Endless summer...
Neonlampje 25-1-02?22:23 Print reply

Posts: 14825
dus als ik voor een 70cc imi ofzo uitga voor ongeveer een 13pk oid dan zit ik wel goed (ja die van jullie is 50cc i know) ach vaage sjit... anders dan moet ik toch maar die BMEP gaan uitrekenen, maar heppik geen sinnin

ben nu bezig met tunen van een pw, kijken wat ik daaruit kan krijgen (en deze keer echt ALLES uitrekenen,wel jammer is dat ie al aux-poorten heeft, dus dan kan ik niet echt goed kijken hoeveel het uitmaakt.. maar ach, sgiet aan )
maar wat zou je zeggen, voor hoeveel pk zou ik uit moeten gaan voor een 70imi?

btw: licenties, wasa? crack is veel goedkoper
 
MBX OWNER 25-1-02?22:20 Print reply
Posts: 179
H? Joost, ik zal je eerlijk zeggen dat ik Autocad (2000) echt vind rulen wat betreft 2D, ik kan eerlijk gezegd geen beter teken programma verzinnen om 2D mee te tekenen etc.
Ook voor tunen etc is het z???r goed.

Autocad is overigens ook niet te betalen als je het wilt kopen.

Ik weet dat het voor 3D niet het beste/makkelijkste programma is, maar het is wel te doen, dat programma van jou ken ik niet.

Ik zit zelf op de HTS op de HHS en heb daar ook nog nooit dat programma gezien.

Maar goed, het is wel te doen hoor, ik ben er trouwens ook achter hoe je die 2D uitslagen van conen die schuin lopen kan maken, maar dat is best ingewikkeld.
Maar goed.

Verder ben ik niet bezig met simulatie etc.
Ik ben zelf niet echt een programmeur ofzo en doe zo goed als alles in Excel. Zo kan je alles berekenen, denk nu niet van "Oh lekker smack" want het is/wordt echt wel bruut en handig.

H? neonlampje, je moet inprincipe uitgaan bij een MT waarmee je op straat gaat rijden van een BMEP van maximaal 8 bar ongeveer, hoger moet je niet gaan.

Dus dat betekend rond de 8 pk bij 9.000 rpm met een 50 cc om maar is wat te noemen.

Maar als je in ieder geval die 8 bar aan blijft houden kan je al een heel eind komen, geloof me maar hoor.

Hoger zou ik zelf niet gaan, qua toerental en CC's zou je omhoog kunnen gaan. Dan krijg je dus weer meer pk's met dezelfde BMEP.

Maar voor meer toeren moet je een andere CDI monteren, voor meer CC's een andere cilinder Maar dat lijkt me duidelijk

Verder heb k het trouwens zo gedaan dat de uitlaatgas temperatuur ook wordt berekend in mijn file, dus dan hoef je niet zo te gissen. Overigens is dit natuurlijk een richtlijn, kan nooit zoals in het echt zijn, daarvoor zijn er t? veel variabelen, zoals uitlaatplaat dikte, hoek van de divergerende conen, buitentemperatuur, eventueel isolatie om de uitlaat, regen, sproeier bezetting etc.

Joost maar waarom tril je van die brommer af dan, heb je de balansas eruit gehaald ofzo?
Anders trilt het nooit erg.

Verder wilde ik nog even wat vragentekens plaatsen bij sommige van jouw oppermerkingen.
1 daarvan is over die Kreidler cilinder.

Hierbij zeg je dat hij erg lijkt op wat je nu onder je Honda hebt zitten, maar daar zitten een aantal haken en ogen aan vast:
- De slag kan dan wel (ongeveer) hetzelfde zijn, maar heb je ook gedacht aan de drijfstang lengte!!!
Bij een poort is de duratie belangrijker dan de hoogte zeg maar. Als de drijfstang lengte verschillend is dan is de duratie bij dezelfde poort hoogte anders, door de andere sinusoide beweging die de zuiger maakt bij verdraaiing van de krukas. Dit houdt in dat de hoogte dan dus wel ongeveer hetzelfde kan zijn, maar dat de duratie dat pers? niet hoeft te zijn!!!
H???l belangrijk!!!!!!!!!
- Verder heeft een Kreidler geen membraan gestuurde inlaat, dit heeft ook effect.

OK tuurlijk kan je zo'n Kreidler cilinder wel gebruiken voor nuttige dingen, maar je moet niet denken dat je het zo ff kan kopieren of iets dergelijks.

Oh ja, ik zou graag die poortmappies van jouw MT en van die Kreidler cilinder zien. Ben beniewd naar de poortvorm.

 
Neonlampje 25-1-02?22:58 Print reply

Posts: 14825
8bar, ja dan heb je mooie compressie voor weg-brommertje... ik heb een set waarmee ik bar kan meten, zal ik wel eens proberen (daaree kan je alleen compressie meten wanneer je op kicker staat hoor is soort plug ipv bougie, zal morge wel ff naar kijken... ik ga btw in een draaibank de cyl-kop op maat draaien... een 50-hogedrukkop zodattie niet tegen cyl-kop aan komt en toch bere-compressie maakt

Ik ga wel van 8pk uit, das al meer dan wat ik uit een imi hoop te kunnen halen...
 
Joost 26-1-02?11:58 Print reply
Posts: 1108
Autocad is voor 2D zeker de beste, alleen bij ons op school (HSH) doen we niet meer aan 2D. Catia is een volledig SOLID moddeling programma, werktekeningen maken doe je dus van af het echte model je hoeft ze niet zelf te tekenen! Check CATIA.COM maar eens. Allen grote vliegtuigbouwers en auto bedrijven gebruiken het zo'n beetje. Het is dus echt een next-gen cad paket.

Ik snap wat je bedoelt met die kreider. Wij kijken natuurlijk naar het aantal graden, niet naar het aantal mm's. Ik hoop deze week die poort map te kunnen posten. Ik moet em dan opschool inscannen. Het is absoluut geen kopie van de kreidler, we hebben we hem alleen naar het tunen met elkaar vergeleken en ze kwamen we in de buurt.

En hij trilt inderdaad zo idioot omdat de balans-as er uit is. In hoge toeren heb je er geen last meer van om dat dan kruk-as in balans is (vind ik ook nog vaag).

Ik programeer al sinds m'n 10de dus ik wil wel es beginnen met 2-takt software. Met programeren bouw je eigenlijk alleen maar een mooie interface om je wiskunde. Het belangrijkste is dat de wiskune goed is en dat kun je in excel ook doen.




 
It is going to be a Endless summer...
Neonlampje 26-1-02?16:26 Print reply

Posts: 14825
ja die software bakken is niet moeilijk maar eigenlijk vin ik het VEEL leuker om het handmatig te doen

heb nu alles tegen mekaar uitgezet van de PW.. vanavond ff zooi berekenen, morge wat beter naar kijken, en dan dremelen
 

Dit topic is 3661 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved