Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Het grote tuning topic

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1068 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #2677 - Het grote tuning topic
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 3645 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MBX OWNER 21-1-02?21:06 Print reply
Posts: 179
Ja ik ben er zelf ook zeer serieus mee bezig (het tunen van 2-takten).
Ik vind het zelf gewoon heel interessant en boeiend.

Maar goed.
Dat er aanslag komt in de spoelpoorten komt door 2 redenen:
- Of de carter druk is te laag, hierdoor is de druk in de cilinder bij het openen van de spoelpoorten hoger dan de druk in het carter. Gevolg is dat er verbrande gassen weer terug gaan en dus aanslag brengen in je spoelpanalen.
- Het kan ook komen dat de spoelpoorten te hoog liggen en de blowdown te klein. Met hetzelfde gevolg als hierboven staat.
Als er aanslag in je spoelkanalen zit is het nooit goed!!! Dan klopt de timing gewoon niet.

Verder zijn er gewoon bepaalde dingen waar je aan moet blijven denken zoals:
- niet zomaar schotje eruit pielen, gewoon lekker laten zitten.
- Duration echt NIET hoger dan 190 graden, gewoon nooit met MT's.
- Kan niet te veel toeren maken door de CDI, dus rekening mee houden.

En nog veel meer eigenlijk.

 
Neonlampje 21-1-02?23:53 Print reply

Posts: 14825
http://super-cross.com.ar/Software.html
http://www.geocities.com/tunwiz/Programs.htm
http://www.macdizzy....mp;f=13&t=000054
http://www.macdizzy....mp;f=13&t=000056
http://www.suzuki-rg500.com/exhaust.htm

heb ff zitten surfen (ook dat ene prog.exe gevonden en de win95-versie daarvan! )hele leuke software gevonden
maar eehrrm ik zit nu beetje met zo'n exhaust ontwerper te spelen, maar deze geeft aan dat de hele uitlaat recht achter de uitlaatpoort komt, kan je deze buis gewoon ombuigenzegmaar, zonder verlies van effectieviteit, of is dit te berekenen??
 
MB50TUNED 22-1-02?08:45 Print reply
Posts: 1054
Ik zie dat joost mijn topic heeft gevonden bij small bores. Ik ben bart1980 daar. En mr mbx, het mesage board is terug.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Neonlampje 22-1-02?09:38 Print reply

Posts: 14825
jezus joost je wil 13pk eruit trekken?

9mm van vliegwiel, das opzich bestwel voordelig... hoeveel versnellingen gebruik je?
 
Joost 22-1-02?18:18 Print reply
Posts: 1108
MB50 TUNED, hmm ik had al zo'n idee dat die gene hier vaker op het forum kwam

Ik gebruik 4 versnellingen, dat is vast gelegt in de regelementen :p

13 pk moet te doen zijn, dat is in iedergeval waar we bij deze cilinder van uit zijn gegaan voor de berekening.
Gelukkig loopt ie nog wel , afgelopen zaterdag heeft hij gelopen namenlijk. We waren bang dat ie dood zouw zijn maar dat viel gelukig mee.

Er moet alleen nog steeds een grotere sproeier in, 135+ ofzo. Ik heb hem nog niet echt kunnen uit proberen omdat ik de juiste sproeier nog moet vinden. Het lijkt me niet verstandig om te gaan rijden met een te arm mengesel en een net gehoonde cilinder. Nog al een dodelijke combinatie :p

Het probleem van het roet in de poorten is al opgelost, dat lag aan het lekke blok. Te weinig chater druk dus.

Ik heb zelf hertentamen week, maar arie is er deze week mee bezig en die gaat hem ff afmaken. Zaterdag zullen we dus weten of ie wil vliegen

Over die uitlaat, je kunt het eerste deel van de bocht maken door de gelaste uitlaat onder een hoek door te slijpen en 180 graden te draaien en aan elkaar te lassen. Dit valt wel tegen, bij onze uitlaat hebben we gewoon een staal buis genomen die we onder een straal van 10cm hebben gebogen. Vervolgens vast gelast aan de uitlaat die de juiste totale (uitgerekende)lengte heeft.

In peize zit een gozer met een dyno, als ie helemaal klaar is en in-gereden dan gaan we daar eens heen.


Wij zitten met de exhaust nu op 188 als ik het me zo herinder. De blow-down zit nu nog aan de laage kant. Ik denk niet dat de uitlaat nog hoger moet, dan word de effectieve slag wel erg klein. Ik zit er meer aan te denken om de boost poort voor een klein gedeelte af te dichten met metaal epoxy. Maar dat kan later nog wel eens.

 
It is going to be a Endless summer...
B3AST 22-1-02?18:43 Print reply
Posts: 2469
Sjonge die joost weet het wel zeg!

maarehm, wie gaat dat monster strax eigenlijk besturen, jij of die maat van je?

EDIT:

ff mn MBX cylinder met dubbele uitlaatpoort gescant:


deze gaat binnenkort ook onder het mes... euh... de dremel

[This message is edited by B3AST on 22-1-02 19:08]

[This message is edited by B3AST on 22-1-02 19:09]
 
- insane in the brain -
Sneks 22-1-02?19:09 Print reply
Posts: 2499
Van welke cilinder ben je uitgegaan?

En beast ga je zelf aan die ori 80 frezen, of het laten doen, zou voor het laatste kiezen. En er dan een goeie uitlaat + carb. bij zoeken

[This message is edited by Hans F. on 22-1-02 19:15]
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
B3AST 22-1-02?19:18 Print reply
Posts: 2469
ik weet het nog niet eigenlijk

of ik ga het zelf doen, of ik laat het doen, wat denk ik wel beter is ja, misschien laat ik het anders wel doen door die lui van IS-tuning kijken wat die ervan bakken....
en er moet een giga carb op 28mm ofso en ik heb er nu een tecno pijp op, lijkt me wel geschikt zeker als ie strax wat hoogtoeriger is.
 
- insane in the brain -
verwijderd 22-1-02?19:32 Print reply
Posts: 4082
ik heb de uitlaat poort iets hoger dan de helft van de slag gezet, omdat de poorten van een euro110 ook erg hoog zaten. (uiteraard ook op max breedte)
ik heb de flow van het inlaat sterk verbeterd, de spijl was gewoon 4kant :n
spoelings gaten in de zuiger gevreest.
en alles gepolijst.

en er zit een uitlaat op van een RM (zoeen als pieter) maar die heb ik pas gemaakt voor onder m'n nsr, en een heel stuk ingekort vooraan voor meer toeren.

28mm mikuni ervoor

powerband van 9000-12000+ trekt vanzelf op het achterwiel zonder met gas te spelen, trekt op als een beest dus, en rijdt 120 (16-42)
 
Sneks 22-1-02?19:39 Print reply
Posts: 2499
kent trouwens iemand de 95cc cilinder voor mbx80 van [URL[t]]http://www.metrakit.es/bd/ing/e_ficha.cfm?codi=804H0340&refer=CIL&marcas=HON&selec=r&rd=0[/t]metrakit[/URL] ik had er namelijk nog nooit iemand over gehoord hier
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
B3AST 22-1-02?20:13 Print reply
Posts: 2469
hey nooit van gehoord, ze hebben ook een cylinder voor een MTX-sh zie ik... dus misschien gaan ze dan ook wel 1 voor een NSR-50 bouwen


 
- insane in the brain -
Neonlampje 23-1-02?00:30 Print reply

Posts: 14825
joost: over die uitlaat...
ja dat krom maken enzo, dat is opzich wel te doen.. maar hoe bereken je dat? of maakt dat niet uit voor de expantie? (volgens mij nl wel)
 
Joost 23-1-02?17:42 Print reply
Posts: 1108
Dit is ook de eerste uitlaat die ik gemaakt heb dus ik weet niet of het allemaal goed is. Maar uit je programa komt een tuned legth, die is heel belangrijk. Dat heeft nl te maken met de resonatie ferquentie. De enigste reden om in het begin de uitlaat schuin te laten lopen is om de gas-snelheid hoog te houden. Het is dus beter om het eerste stuk gewoon taps te laten en rond te laten lopen. Maar ja, hoe wil je een tapse buis buigen? Mission imposible volgens mij.

Wat ik dus vaak bij anderen heb gezien is dat ze de pijp in een groot aantal stukken uit elkaar halen en dan lassen dat word ie bij benadering rond. Je hebt dan wel iets van 15 las naden, dat vond ik wat te gek. Je hebt daar ook cad software voor nodig enzo.

Zoals ik al zei, je kan ook gewoon eerst je uitlaat maken en hem dan door flexen maar dat is erg onnauwkeurig. Wij proberen het eerst zo wel. De volgende uitlaat maken we wel beter.

Enne bochten zorgen altijd voor verlies, maar ja een uitlaat naar voren is ook zo lastig


Trouwens een paar tips:

* Gebruik dun materiaal, max 1mm. Ik had 1,2 en dat is veelste dik, de 'baffel' of wel laatste conus is dan gewoon amper te maken. Je moet er echt een halve dag op rammen voordat de naad wil sluiten, zoveel spanning zit er in het materiaal.

* En nauwkeurig rollen, dat scheelt heel veel geknoei bij het lassen.



Beast: Arie is 20 kilo lichter dan mij, dus als we echt gaan racen dan zal hij het wel worden ben ik bang. Daarnaast ben ik gewoon te groot voor dat ding, ik heb m'n knien zo'n beetje tegen m'n kin als ik op de tank kruip.

 
It is going to be a Endless summer...
Neonlampje 23-1-02?18:02 Print reply

Posts: 14825
een tapse buis? das opzich minder moeilijk dan je denkt... buurjonge van mij is hoefsmid.. die maakt dat zo volgens mij

Maar eehrrm daar zat ik laatst aan te denken, als je je cylinder omkeert... uitlaat naar achter, waardoor makkelijker te maken is... en carb aan de voorkant veel meer lucht krijgt(wel ervoor zorgen dat hij niet direct alle opgespatte zooi direct je vanaf je band je carb in gooit, maaar das wel te fixen) (om dan ram-air te bouwen is veel makkelijker!)
enige lastige is dat een mt/b blok een schuine cylinder geplaatste cylinder heeft, zodat het mengsel niet mooi instroomt, je kan het spruitstuk op z'n kop zetten... en dan 4of6kleps membraam... maar dan moet het mengsel omhoog, ik denk dat dat nogal wat weerstand veroorzaakt, maar dat is dus denk ik weer compenseerbaar door de meer geforceerde inlaat...
Het maakt het uitlaatsysteem denk ik stukken makkelijker te maken!!

Ben net ff bij Scholtens Wristes langs geweest voor tuning-boekjes... hebben wel lijst, maar welke is de beste??
 
B3AST 23-1-02?18:18 Print reply
Posts: 2469
Quote:
Originally posted by: Joost?Moesker
Beast: Arie is 20 kilo lichter dan mij, dus als we echt gaan racen dan zal hij het wel worden ben ik bang. Daarnaast ben ik gewoon te groot voor dat ding, ik heb m'n knien zo'n beetje tegen m'n kin als ik op de tank kruip.



ja, dat soort dingen is niet voor ons weggelegt ik als 1.95meter lang en 83 kilo... :( :a :n :p
 
- insane in the brain -

Dit topic is 3645 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved