Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Het grote tuning topic

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1016 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #2677 - Het grote tuning topic
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 3634 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joost 18-1-02?17:13 Print topicpost
Posts: 1108
Ik heb de laatste tijd gemerkt dat er hier wel meer lui bezig zijn met tunen enzo. Ik vraag me wel es af hoe jullie de nieuwe poort afmetingen bepalen.

Persoonlijk doe ik het als volgt.

Eerst deck-heigt bepalen, vervolgens poort map met alle hoogte maten er in.
Daarna stop ik er een zuiger in en meet alle poort breedte's op. Nu maak ik een tekening van de kruk-as met de poorten er in en bepaal de verschillende hoeken, op mm papier natuurlijk.
Vervolgens trek ik de mean time lijnen en tel het oppervlak. Deze reken ik via de mean-area en de openings tijd van de poorten om in Time-area's.

De gewenste TA worden berekend met de computer. Vervolgens met exel proef gewijs de poort maten aanpassen tot dat ze overeen komen met de berekende TA waardens.
Nog een keer narekenen met het computer programma en dan frezen.


Ik ben dus benieuwd hoe anderen het doen.

ps. ga nouw dus niet vragen wat dit allemaal inhoud enzo. Kijk dan maar es goed op de mac-dizzy site.


 
It is going to be a Endless summer...

SpeedYveS 18-1-02?17:29 Print reply
Posts: 1644
men neme een dremel, ragge de uitlaatpoort +- 2 mm hoger, slopen het spijltje uit de inlaat en ragge deze ook een centimetertje of 2 breder, en zie, klaar is kees
 
MBBBBBB 18-1-02?20:15 Print reply
Posts: 2340
Ik snap wel dat het verschil uitmaakt alles perfect oke te hebben, maar wat is echt het verschil? Dus veel of weinig ..... of zuiniger verbruik?

Wat kan je trouwens het beste doen als je een nieuwe cilinder koopt.....?
Tunen en daarna er pas op....?
Of eerst erop, inrijden en daarna pas tunen?

Wil binnenkort een 50 snel op me NSR hebben en die perfect maken ( met 5 bak, 16 mm, en snelle utlaat )
 
B3AST 18-1-02?21:55 Print reply
Posts: 2469
Quote:
Originally posted by: YVES?tm

men neme een dremel, ragge de uitlaatpoort +- 2 mm hoger, slopen het spijltje uit de inlaat en ragge deze ook een centimetertje of 2 breder, en zie, klaar is kees


ja zo kenne we allemaal tunen

maarehm ik denk dat joost's cylindertjes echt wel wat harder lopen dan de jouwe

ikzelf benner ook wel mee bezig maar wat joost allemaal snapt, snap ik nog niet allemaal, kben druk bezig met macdizzy te worstelen


 
- insane in the brain -
Rens 18-1-02?22:42 Print reply

Posts: 6863
Ik weet wat je bedoeld en het is een goede geordende manier om je cilinder te tunen.
Er gaat alleen veel tijd in zitten en dat heb ik niet.....
Mocht ik ooit nog eens tijd hebben ga ik nog een keer een cilinder tunen op deze manier maar voorlopig heb ik de tijd er niet voor...over

 
achter de maan is alles beter
Neonlampje 18-1-02?22:49 Print reply

Posts: 14825
eehrrm ik heb geen tijd gehad voor de macdizzy site ik ga hem binnenkort ff goed doorlezen, en mayb ff vertalen ofzo wanneer ik me echt verveel leuke nieuwe tutorial (damn ik moet ook nog diegene bouwen van de begrenzer, waar kan ik mn plaatjes kwijt??)

eehrrm nouwjah, wat ik getuned heb, ik heb portmap gemaakt, precies gekeken en vergeleken met malossi portmap, met gradenschijf alle poorten perfect op hoogte gemaakt, mooi afgewerkt, alles vlijmscherp gemaakt, inlaat wat groter (ivm afwerking en minder zuigerveer slijtage want randen waren zo fucking scherp) spoeling in de zuiger groter gemaakt op vorm van inlaat en 8mm aux poorten geboort
en het resultaat mag er wezen met een 6bak en 12:42 vertanding

maar binnenkort wil ik het echt GOED gaan doen
 
MB50TUNED 19-1-02?09:52 Print reply
Posts: 1054
Ik vind time angle area dingen onzin, en ik gelooof daar niet in. En ik heb geen geld om een tuneprogramma van ruim 200 euro te kopen (moto 6). Ik kijk alleen naar timingen en afstand tussen uitlaatpoort en spoelpoorten. En breedte uitlaatpoort en onderkant zuiger, zodat hij nog goed wordt afgesloten.

Ik heb het boek 2 stroke tuning van graham bell, en gebruik dat. En hij vind time angle area's ofzo ook onzin, en zegt dat ze kompleet waardeloos zijn.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
BlueThunder 19-1-02?12:59 Print reply
Posts: 190
Kan iemand mij vertellen welke mac-dizzy site jullie bedoelen, ik ben namelijk wel benieuwd hoe je een cil. kunt tunen
 
je kunt altijd sneller......
Sneks 19-1-02?13:05 Print reply
Posts: 2499
Ik frees eigenlijk alleen in de cilinder van m'n mt. Maar daarvan is de timing standaard zo slecht dat er niet echt veel aan kan veranderen. Eigenlijk zou ik van de onderkant van de cilinder wat moeten afdraaien. Maar ik heb geen draaibank.
Het maakt trouwens niet uit of je eerst gaat tunen en dan inrijden, of eerst inrijden en dan tunen. Als je voor het inrijden maar zorgt dat je alles in je cilinder goed afwerkt (bevels, zuiger aan de onderkant mooi afronden, etc.).
Ik had berekent wat de time area moest worden met bi-motion en die via een wiskundige vergelijking opgelost tot wat de nieuwe breedte moet worden. (aangezien ik m'n spoelpoorten niet hoger moest hebben kon ik de breedt uitrekenen). In die spoelpoorten zit trouwens vaak hetzelfde zwarte tweetaktolie aanslag die ook in de uitlaatpoort zit.
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
MB50TUNED 19-1-02?16:10 Print reply
Posts: 1054
www.macdizz.com

Kijk bv bij 2 stroke en porting oid
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Joost 19-1-02?17:14 Print reply
Posts: 1108
Quote:

In die spoelpoorten zit trouwens vaak hetzelfde zwarte tweetaktolie aanslag die ook in de uitlaatpoort zit



Dat is mij dus ook opgevallen, als je de spoel poorten erg hoog zet dan komt er ook aanslag in. Ik heb ze nu met waterproof schuurpapier (1200) 'gepolijst' en heb nu nergens meer last van.

Er is een groot verschil tussen angel-area en tim-area. Time area is het belangrijkste en daarnaast kun je ook nog controleren of de Angel-area klopt. Angel area is toerental onafhankelijk namenlijk.

Het is trouwens onzin dat je een duur computer programa nodig hebt. Het enigste programa dat ik gebruik is prog63.exe(free-ware) om de Target area's uit te rekenen en excel om mijn rekendoos een beetje te sparen. Bimotion vind nog al wazig, maar dat komt omdat ik het anders gewend ben.

Moto-6 is veel meer gericht op gas dynamica, maar dat gaat mij nu ook nog wat te ver. Al hoewel ik er wel over zit na te denken om over 2 jaar af te studeren op 2-takt ofzo. Wij hebben op school ook thermodynamica enzo, maar dat is onzin als je allen maar je brommmer ff wilt opvoeren.

Ik ga binnenkort maar eens dat faq posten over tunen, dat staat nu al bijna een half jaar niets te doen op m'n harde-schijf :p
 
It is going to be a Endless summer...
Sneks 19-1-02?21:47 Print reply
Posts: 2499
waar heb je dat programma prog63.exe vandaan?
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Neonlampje 20-1-02?01:45 Print reply

Posts: 14825
idd, dat proggie wil ik ook wel even nader bekijken


exel, teesjah... daar heb ik de grafische rekenmachine voor

die tutorial ben ik wel benieuwd naar eigenlijk!!
 
Pertijn 20-1-02?17:33 Print reply
Posts: 846
Als er aanslag in je spoelpoorten zit is er iets niet in orde..
Heb het boekie nu niet hier liggen maar het was niet zo best als je dat had geloof ik..
Iedereen maar tunen en tunen, beter laat je een uitlaat lassen dan kan je pas blazen.
 
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url]
Sneks 20-1-02?17:51 Print reply
Posts: 2499
ik denk dat het komt omdat die spoelpoorten bij mij veelste hoog zijn.
Tja en tunen ipv uitlaat laten lassen is natuurlijk omdat je gemakkelijker even de dremel, schuifmaat e.d. pakt dan veel geld betaald voor een uitlaat. Hoewel het laatste z'n geld wel waard is.
 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
Joost 20-1-02?18:53 Print reply
Posts: 1108
Je kunt het natuurlijk ook alle twee zelf doen


Maar inderdaad een goed getunende cilinder komt pas tot zijn recht met een gelaste uitlaat.

Dat van die aanslag is inderdaad niet goed denk ik. Het kan ook komen omdat de ontsteking raar liep te doen. Ik haal volgende week de cilinder er weer af om de boel te controleren. Ik kijk dan wel even of er nog steets roet in zit. In principe mag dat niet kunnen.


Lude:
Dat setje programa's stond op internet voor een x aantal jaar. Een paar maand geleden is die site er uit geflickerd dus ik weet zo niet waar je hem kunt downloaden. Ik zouw eens kijken of ik het setje weer eens ergen op een server kan zetten.



[This message is edited by Joost Moesker on 20-1-02 19:08]
 
It is going to be a Endless summer...

Dit topic is 3634 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved