een straalmotor levert altijd stuwkracht, anders ist geen straalmotor. (voor de harries onder ons, idd, een straalmotor levert geen stuwkracht als ie uit staat)
op de meeste vliegtuigen vind je een vorm van een turbine motor terug. hoe die werken kan je makkelijk vinden.
dit is een ander soort straalmotor, namelijk een pulsejet. hierin zitten geen bewegende delen, hijs helemaal hol van binnen, en werkt door gaspulsaties, zeg maar ongeveer als een 2 takt uitlaat.
op de foto van me aanhanger zie je dat de pulsejet bestaat uit:
-kort dun gedeelte, de inlaat
-kort dik gedeelte, de verbrandingskamer
-lang gedeelte van dun naar dik, de uitlaat of tailpipe
je laat constant brandstof in de verbrandingskamer vernevelen.
als er een explosie plaats vindt in de verbrandingskamer schieten deze gassen naarbuiten door de in en de uitlaat.
Als de gassen in de verbrandingskamer op zijn onststaat hier een vacuum door de wegstromende gassen.
Dit vacuum wil alles weer terugzuigen.
Bij de inlaat zijn de meeste verbrande gassen al weg, doordat deze zo kort is. Hier wordt dus weer verse lucht aangezogen, de verbrandingskamer in, waar het met brandstof wordt gemengt.
De gassen die nog in de uitlaat zitten worden ook weer teruggezogen. Deze zijn nog vrij heet, en als ze in de verbrandingskamer komen, ontsteken ze het nieuwe mengsel, waardoor het weer opnieuw begint.
hier zie je een beetje hoe het werkt