Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - blowdown 50cc / 80cc blok

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 920 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #26576 - blowdown 50cc / 80cc blok
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1614 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

robert 24-2-2005 22:00 Print topicpost

Posts: 900
Ik vond straks een topic met de timingen van polini malossi en wat andere 70cc cilinders voor op een honda 5 blok.

Ik wil een 80cc cilinder gaan tunen, en proberen de timingen wat over te nemen van bijv. een polini cilinder. Ik heb zelf een polini cilinder liggen. Maar een 80cc blok heeft een langere slag, is het dan wel verstandig dezelfde timing over te nemen?

80cc origineel heeft ongeveer een blowdown van 22. Beter is tegen de 30-32 aan te gaan zitten, werd er in dat topic gezegd. MAar dat gelde dus voor 70cc cilinder op een 5 blok.

De inlaattiming gaat 360 graden worden, zo benut je tenminste het voordeel van een membraam inlaat.
Misschien als het mogelijk is fluitpoorten om wat uitlaatoppervlak te vergroten, anders ietwat verbreden. Een 24mm moet het zaakje gaan voeden.

Wie heeft er nog meer tips?
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.

Exision 25-2-2005 7:22 Print reply
Posts: 283
ja, 1 verandering per keer aanbrengen. zo kan je precies nagaan wat je hebt gedaan.

Btw, als je std een timing van 22 hebt zou ik niet meteen 32 maken oid. begin maar eens met 28 ofzo.

Maar een goed gepoorte cilinder is niks zonder bijbehorende uitlaat...

Timingen zijn het aantal graden dat een poort open staat, of dat nu met een slag van 200mm is of van 40 is niet echt boeiend. alleen die slag van 200mm zal niet zoveel toeren kunnen draaien omdat je al snel aan de maximale zuigersnelheid zit.

have phun...

Dit bericht is ge-edit door Exision op 25-2-2005 7:23
 
robert 25-2-2005 7:35 Print reply

Posts: 900
Daarom, maar wat is dan zon beetje een max. toerental wat je kan draaien met een 8 blok?

En, om die betere blowdown te halen, is het makkelijker om de uitlaatpoort wat omhoog te halen, maar kan dus ook icm de spoeler.
Ik denk dat het beste is om de verhoudingen te blijven houden, dus 1mm uitlaatpoort / 1mm spoelpoort? Of toch alleen meer uitlaatpoort? Want die staat best laag, op 31mm. spoelers op 40.
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
wiebutt 25-2-2005 8:08 Print reply

Posts: 6264
Welk topic had je gevonde over polini cilinders enz dan ?
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
De Schout 25-2-2005 8:12 Print reply
Posts: 5327
blowdown is net de 'verhouding' tussen spoel en uitlaatpoort. als je de spoelpoorten mee omhoog haalt gaat je blowdown nog niet (veel) omhoog.
 
tune tweak fiddle bang bummer
John Huijben 25-2-2005 8:35 Print reply

Posts: 2433
ik zou niet hoger gaan dan 12.000 toeren/min.
je kunt best leuke timingen hebben en toch daaronder blijven hoor .
mijn malossi 110 is getuned en heeft de volgende timingen :

Uitlaatpoorttiming : 190
Spoelpoorttiming : 120
Blowdown : 35

Powerband vanaf de 9 tot de 12k.
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
robert 25-2-2005 10:10 Print reply

Posts: 900
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
Neonlampje 25-2-2005 11:11 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: John Huijben

ik zou niet hoger gaan dan 12.000 toeren/min.
je kunt best leuke timingen hebben en toch daaronder blijven hoor .
mijn malossi 110 is getuned en heeft de volgende timingen :

Uitlaatpoorttiming : 190
Spoelpoorttiming : 120
Blowdown : 35

Powerband vanaf de 9 tot de 12k.
had jij 190 graden als timing?
wazig.. die cylinder die ik voor john uit zweden heb getuned had toch wel wat meer voor een blowdown van 34 ongeveer moest ik de spoelpoorten meer dan een mm omhoog halen
 
robert 25-2-2005 12:05 Print reply

Posts: 900
uitlaat 190 graden is opzich vrij hoog, maar zal nog goed gaan op een schakel met elec ontsteking.

Maarja stel dat je voor een betere blowdown, je uitlaatpoort 4mm moet ophogen, er gaat dan een stuk compressie naar beneden. Is dan verstandiger om 2,5 uitlaat en 1,5 spoelers te doen?

Wat is een beetje een fijne verhouding zegmaar?
cilinder moet zoveel mogelijk koppel behouden.

Bij een metrakit 80cc is de blowdown 26,5, uitlaatpoort zit op 27mm. Spoelpoorten op 35,5 vrij dichtbij dus. Die cilinders trekken op een puchje al erg hard.
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
Hans F 25-2-2005 12:19 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: robert

uitlaat 190 graden is opzich vrij hoog, maar zal nog goed gaan op een schakel met elec ontsteking.



houd er wel rekening mee dat dit allemaal cilindertjes zijn met een enkele uitlaatpoort. Timing mag daarvan vaak wat hoger dan van cilinders meerdere uitlaatpoorten
 
robert 25-2-2005 13:43 Print reply

Posts: 900
ik zou juist zeggen dat je met een vlinder of w-poorter hogere timing kan nemen, omdat deze al een groot uitlaatoppervlak hebben, ivm een gewone uitlaatpoort.

Ik ben ook van plan fluitpoorten te maken..
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
Neonlampje 25-2-2005 13:44 Print reply

Posts: 14825
Als je een vlinder poort enorme timingen geeft, is het nut van zo;n poort ook weer n beetje weer weg

Het voordeel van zo'n spijl in je poort is dat je hem breder kan maken zonder de hoogte in te gaan
 
robert 25-2-2005 13:50 Print reply

Posts: 900
ja dat begrijp ik wel, dan heb je niet snel compressie verlies. Maar als je timing zo is, dat je je spoelpoorten 2-3 mm naar voren moet halen wil je een betere blowdown krijgen, dan blaast die het mengsel direcht de uitlaatpoort in.

maargoed ik heb geen vlinderpoort, maar een gewone poort. En nog steeds geen antwoord op mijn vraag, spoelpoorten een stuk omhoog, of uitlaatpoort alleen omhoog, of beide in een verhouding van???
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.

Dit topic is 1614 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved