Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - bougie kapot

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 887 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #26572 - bougie kapot
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 1751 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

low rider1 24-2-2005 20:46 Print reply
Posts: 60
neej s zwart en een beetje vettig hij moet gewoon goed afgesteld worden denk
 
christianos 24-2-2005 20:46 Print reply

Posts: 20445
of je vinger erin steken

maar hijs dus te rijk?

had je het dna niet zelf kunnen bedenken
 
MTX-speed 24-2-2005 20:57 Print reply

Posts: 1229
Hoe hoger de warmtegraad hoe hoger de temperatuur van de bougie wordt en daarmee bedoel ik dus het puntje onderaan.
De temperatuur van de vonk wordt niet geregeld door de bougie maar juist door de isolatie van de bougie.
Een bougie met een lagere warmtegraad is namelijk minder geisoleert waardoor de warmte makkelijk wordt afgevoerd en de bougie dus kouder blijft.
Een bougie met een hogere warmtegraad is juist weer meer geisoleert waardoor de bougie warmer blijft.

Waarom gaat de bougie met de hogere warmtegraad eerder kapot? Heel simpel, aangezien de bougie met een hogere warmtegraad meer isoleert, blijft er dus veel meer warmte in de bougie zitten. Deze temperatuur kan zo hoog oplopen dat het isolatielaagje dat om de bougiekern zit kapot klapt en de kern kortsluiting maakt zodat er geen vonk meer optreed tussen de puntjes.
Conclusie: De warmtegraad van je bougie is te hoog.
Maar er kunnen nog meer nadelen zitten aan een te hoge warmtegraad. Zo kun je, meestal in combinatie met een (te) vroege ontsteking, een gat in je zuiger branden, met alle gevolgen van dien.
Aan de andere kant kan een te lage warmtegraad weer zorgen voor een slechtere ontbranding waardoor je weer meer last krijgt van koolaanslag, vermogenvermindering enz.
Het is dus zaak om een goede bougie te vinden die bij jouw afstelling hoort. Dit wordt door velen onderschat.
Waaronder ikzelf
Ik had namelijk eerst altijd een B8 in m'n 110 zitten. Toen werd mij eens aangeraden om er een B9 in te zetten. Hierna ben ik hem opnieuw af gaan stellen en kon ik er een grotere sproeier indraaien. Hierdoor steeg het verbruik een beetje, maar het vermogen juist veel meer. Wist zelf niet dat zo'n bougie zoveel kon schelen.
Blijkbaar dus wel.
 
christianos 24-2-2005 20:58 Print reply

Posts: 20445
een 9 is niet snel te warm hoor, dat zijn bougie's voor op 70cc enzo

Quote:
Conclusie: De warmtegraad van je bougie is te hoog.



Dit bericht is ge-edit door christianos op 24-2-2005 20:59

Dit bericht is ge-edit door christianos op 24-2-2005 20:59
 
Blukaap2 24-2-2005 20:58 Print reply

Posts: 9953
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MTX-speed
Waaronder ikzelf
Ik had namelijk eerst altijd een B8 in m'n 110 zitten. Toen werd mij eens aangeraden om er een B9 in te zetten. Hierna ben ik hem opnieuw af gaan stellen en kon ik er een grotere sproeier indraaien. Hierdoor steeg het verbruik een beetje, maar het vermogen juist veel meer. Wist zelf niet dat zo'n bougie zoveel kon schelen.
Blijkbaar dus wel.


Een B9 is kouder, die zou met een grotere sproeier juist eerder vetslaan.
Ding zal dus in de 1e instantie wel niet goed afgesteld hebben gestaan.
 
Stoere brommers
christianos 24-2-2005 21:00 Print reply

Posts: 20445
bougie zou niet heel veel in het vermogen mogen schelen hoor..
 
Blukaap2 24-2-2005 21:02 Print reply

Posts: 9953
Wel, bougie kan behoorlijk schelen, alleen niet wat mtx-speed trekt is weer onttrokken uit een voorraad veel te vette 2-takt dampen.
En houd nu in godsnaam je bek een keer, want je kraamt alleen maar onzin uit.
 
Stoere brommers
MTX-speed 24-2-2005 21:15 Print reply

Posts: 1229
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos

een 9 is niet snel te warm hoor, dat zijn bougie's voor op 70cc enzo

[...]


Dit bericht is ge-edit door christianos op 24-2-2005 20:59

Dit bericht is ge-edit door christianos op 24-2-2005 20:59


Helaas zijn warmtegraden niet motorinhoudgerelateerd. Met andere woorden: je hebt geen standaard maten voor verschillende soorten cilinders. Een kennis heeft in een 125cc een B6 bougie zitten. En daarmee liep deze het beste.
 
MTX-speed 24-2-2005 21:18 Print reply

Posts: 1229
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

[...]


Een B9 is kouder, die zou met een grotere sproeier juist eerder vetslaan.
Ding zal dus in de 1e instantie wel niet goed afgesteld hebben gestaan.


Een B9 is volgens mij toch een hogere warmtegraad. Ook vrij logisch, want hierdoor kreeg ik een betere verbranding. Doordat de verbranding beter werd kon ik een grotere sproeier monteren en steeg dus het benzine verbruik en ook het vermogen. 't kan natuurlijk zijn dat ik me daarin vergis. Ik wordt graag overtuigt van mijn ongelijk, des te meer leer ik.
 
Tsxdude AKU MicheL 24-2-2005 21:18 Print reply

Posts: 10676
Lagere warmtegraad
 
K doe niet de hele dag gek, ook niet de halve
MTX-speed 24-2-2005 21:21 Print reply

Posts: 1229
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos

bougie zou niet heel veel in het vermogen mogen schelen hoor..


Inderdaad scheelde de bougie niet veel, maar het was juist omdat ik de afstelling kon veranderen dat het vermogen steeg.
Ik hoor ook weleens verhalen over een zogenaamde Splitfire-bougie, deze verhalen lijken me ook lariekoek; je zou het verschil in vermogen volgens mij nooit kunnen merken. En toch zijn er mensen bij die het wel merken. Aangezien ik er geen ervaring mee heb zal ik het maar laten voor wat het is.
 
MTX-speed 24-2-2005 21:24 Print reply

Posts: 1229
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

Wel, bougie kan behoorlijk schelen, alleen niet wat mtx-speed trekt is weer onttrokken uit een voorraad veel te vette 2-takt dampen.
En houd nu in godsnaam je bek een keer, want je kraamt alleen maar onzin uit.


Waarom kraam IK onzin uit?
Waarom ga je mij inboxen en zeg je gewoon niet in het topic zelf wat je dwars zit? Is helemaal niet erg, ik heb het zelf ook weleens bij het verkeerde eind hoor, en wordt daarover vaak overtuigd door anderen. Is toch niks mis mee lijkt me? De meeste op dit forum zijn er, net zoals mij, namelijk om er wat van te leren lijkt mij.
't is leuk om iemand persoonlijk aan te vallen maar dat zou een beetje kinderachtig gedrag zijn en de sfeer wordt hier ook niet beter op. Je kunt toch echt beter met keiharde bewijzen/feiten op tafel komen.

Dit bericht is ge-edit door MTX-speed op 24-2-2005 21:25
 
Blukaap2 24-2-2005 21:45 Print reply

Posts: 9953
Ik inbox je in de hoop dat je daar aandacht in stopt en iig hier op het forum niks meer post.

overigens sloeg dat onzin uitkramen in dit geval op Christianos, maar als jij je aangesproken voelt, ook prima

Dit bericht is ge-edit door Blukaap2 op 24-2-2005 21:45
 
Stoere brommers
christianos 24-2-2005 21:47 Print reply

Posts: 20445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

Wel, bougie kan behoorlijk schelen, alleen niet wat mtx-speed trekt is weer onttrokken uit een voorraad veel te vette 2-takt dampen.
En houd nu in godsnaam je bek een keer, want je kraamt alleen maar onzin uit.


het kan, maar ik het niet zoveel MOGEN schelen
als je logisch nadenkt en niet van een 6 naar 10 gaat ofso, maar van een 7 naar een 8 (wat logischger is) zou het niet veel evrschil mogen maken, dan heb je eerder een probleem met je afstelling
 
MTX-speed 24-2-2005 22:33 Print reply

Posts: 1229
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2

Ik inbox je in de hoop dat je daar aandacht in stopt en iig hier op het forum niks meer post.

overigens sloeg dat onzin uitkramen in dit geval op Christianos, maar als jij je aangesproken voelt, ook prima

Dit bericht is ge-edit door Blukaap2 op 24-2-2005 21:45


[muggeziftmodus]Ik kan mijzelf vergissen, maar volgens mij waren je acties toch echt daadwerkelijk op mij gericht. En qua christianos betreft, heeft hij het niet eens echt bij het verkeerde eind.[/muggeziftmodus]
We zijn alweer te lang offtopic.
Maar nu weet ik nog niet of ik nu wel of geen gelijk heb?
 

Dit topic is 1751 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved