Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - snelheid theorie 50cc vs 70cc

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 947 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #26563 - snelheid theorie 50cc vs 70cc
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 11859 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Rock-Dog 24-2-2005 17:36 Print topicpost

Posts: 575
beetje vage titel, maar ik ben vaag

je krukas staat direct (via zooi tandwielen maargoed) verbanden met je voortandwiel. Dus als je in z'n 3 bijvoorbeeld 5.000 toeren maakt zal je altijd evenhard gaan qua snelheid ongeacht je carbarateur en aantal CC's. Dus een 13mm carbarateur op 50cc cilinder gaat met 5.000 toeren in een bepaalde versnelling precies evenhard als een 18mm carbarateur op een 70cc cilinder met ook 5.000 toeren in dezelfde versnelling. Toch?

Vriend van mij heeft namelijk een snelle 50 op z'n mtx o.t zitten. Hiermee haalt hij al het maximale wat je CDI geeft, namelijk 10.500 toeren in z'n 4. Als je hier een 70cc onder zou zetten kan je toch nooit harder gaan dan nu aangezien die ook maximaal 10.500 toeren zal maken in z'n 4 en dus evenhard. Er zit dan eigenlijk dus alleen meer kracht achter.

Dan komen we op aan ander iets. Ik had eerst een 70cc cilinder met nog m'n 13mm carbarateur. Hiermee reed die ongeveer 80 in z'n 4 met volgens mij ook rond de 10.000 toeren. Ik had er later een 18mm carb op gezet en mijn brommerboer zei dat die dan 110 zal kunnen gaan, dit kan toch echter nooit als je je aan de theorie van de krukas houd met zelfde toerental = zelfde snelheid? ik haal wel vaker theorie en praktijk door elkaar, maar dit is toch wel vaag. Klopt het van wat ik nu lul over je krukas of niet? (zo niet dan heb dit hele lul-verhaal voor niks getyped magoed).

Ik zit namelijk ook nog te twijfelen of ik mijn 50cc cilinder nu zal tunen zodat die ook de 10.500 toeren maakt of gewoon een 70 koop.

Reacties graag
 

robert 24-2-2005 17:40 Print reply

Posts: 900
het mooie van een 70cc is, dat je je tandwielvehouding aan kan passen, omdat je stukken harder trekt.

Als je je twv dus een paar tanden zwaarder kan doen, zodat hij mss maar ietsje harder dan een 50 snel trekt, maar de top wel 15 km.u hoger kan liggen.
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
Rock-Dog 24-2-2005 17:43 Print reply

Posts: 575
ja, maar als je je tandwiel verhouding hetzelfde houd zal je nooit harder kunnen gaan?

Ik wil namelijk opzich wel een 70cc op m'n brommer weer zetten, wil hoge top hebben (80 zou mooi zijn) maar wil vooral f*cking hard optrekken heb een mtx-sh
 
wiebutt 24-2-2005 17:44 Print reply

Posts: 6264
70cc maakt ook wel meer toere ( dan een ori 50 )dus rijd het ook wel harder op top
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
wipe-out 24-2-2005 17:45 Print reply

Posts: 7672
Als je met een 50cc evenveel toeren draait als met een 70cc zul je niet harder rijden, maar wel harder optrekken. Dan verander je de tandwielverhouding en dan kun je ook harder.
 
Ariej 24-2-2005 17:45 Print reply

Posts: 3685
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rock-Dog

beetje vage titel, maar ik ben vaag

{blaat1}
Je kan idd je tandwielverhouding aanpassen bij 70cc, omdat het veel krachtiger is


{blaat2}
cdi begrensd niet precies op 10.500, geeft wel wat meer


{blaat3}
meer mm's schelen niet veel om snelheid, bij een kleinere carburateur word het er nl harder in gezogen, meer mm's schelen vooral meer trekvermogen



Ik zit namelijk ook nog te twijfelen of ik mijn 50cc cilinder nu zal tunen zodat die ook de 10.500 toeren maakt of gewoon een 70 koop.

Reacties graag


Dit bericht is ge-edit door Ariej op 24-2-2005 18:01
 
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 24-2-2005 18:25 Print reply

Posts: 17929
we hebben nog t verhaal koppel

als je meer koppel heb kan dus je vertanding zwaarder en dus kun je net zo hard met minder toeren maar je kan dan ook hoger in toere dus kun je weer harder

voorbeeld:

50cc met lichte vertanding gaat 70 bij 10.000k
50cc met zware vertanding gaat theoretisch 90 bij 10.000k maar haalt dat in de praktijk niet omdat er minder koppel is

er is minder koppel omdat je zuigeroppervlakte kleiner is in verhouding met 70cc

70cc met lichte vertanding gaat 70 bij 70k maar maakt dan overtoeren dus moet je vertanding zwaarder

70cc met zware vertanding gaat 90 bij 10.000k

je kan natuurlijk nog meer toeren maken en andere vertandingen nemen maar dit is maar voorbeeld

dus 70cc gaat harder omdat hij meer koppel heeft al zie je in de praktijk niet veel verschil in snelheid

een tsx met 70cc haalt 100 en een rs met 50 snel kan ook wel 100 halen dus dan kom je bij het verhaal beter en nieuwer blok
 
Gertjan 24-2-2005 18:36 Print reply

Posts: 1505
verander 70k even in 10k
en de rest van het k verhaal ook maar ff

Dit bericht is ge-edit door GerTjaN op 24-2-2005 18:37
 
Rock-Dog 25-2-2005 17:36 Print reply

Posts: 575
Ik heb nu een Honda MTX-SH met 39.50mm cilinder en 18mm carbarateur. De cilinder is de ori Honda (keertje uitgehoond) waarmee je maximaal 8K toeren maakt of met een beetje geluk haal je de 9.000 net. Nu wil ik het volgende doen:
- de cilinder maximaal uithonen (tot ongeveer een 70cc dus)
- Uitlaatport, inlaatport en spoelporten etc hetzelfde laten
- Proma uitlaat eronder flikkeren
- en groter achtertandwiel

Ik wil dan netjes 55 km/h rijden, maar wil wel kk hard optrekken. Met die uitgehoonde cilinder + 18mm carb en groter achtertandwiel moet dat toch wel lukken? Ik neem aan dat mijn cilinder dan nog steeds 9K maximaal trekt, dat blijft toch zo als ik hem alleen uithoon?

Dan heb ik tenminste een lekker hard optrekkende brommer met aardig wat kracht die toch netjes 55 km/h rijdt toch?
 
MTX-speed 25-2-2005 17:44 Print reply

Posts: 1229
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rock-Dog

Ik heb nu een Honda MTX-SH met 39.50mm cilinder en 18mm carbarateur. De cilinder is de ori Honda (keertje uitgehoond) waarmee je maximaal 8K toeren maakt of met een beetje geluk haal je de 9.000 net. Nu wil ik het volgende doen:
- de cilinder maximaal uithonen (tot ongeveer een 70cc dus)
- Uitlaatport, inlaatport en spoelporten etc hetzelfde laten
- Proma uitlaat eronder flikkeren
- en groter achtertandwiel


Ik wil dan netjes 55 km/h rijden, maar wil wel kk hard optrekken. Met die uitgehoonde cilinder + 18mm carb en groter achtertandwiel moet dat toch wel lukken? Ik neem aan dat mijn cilinder dan nog steeds 9K maximaal trekt, dat blijft toch zo als ik hem alleen uithoon?

Dan heb ik tenminste een lekker hard optrekkende brommer met aardig wat kracht die toch netjes 55 km/h rijdt toch?


Nadeel dat dit meer kost dan meteen een gewone 70cc kopen. Daarnaast, zal die cilinder voor geen meter lopen omdat de poorten juist te klein zijn, sterker nog; hij maakt juist minder toeren, omdat de cilinder meer lucht nodig heeft en de poorten te klein zijn.
 
mangoo 25-2-2005 17:44 Print reply

Posts: 743
nee dat niet, ligt ook aan de timing van je poorten h?! Hij kan zeg maar niet meer mengsel krijgen dus echt harder trekken zal je niet denk ik(weet neit eens of je zo'n ori cilinder wel zo ver kan honen want je timingen veranderen dan ook)

ehh n?t te laat

Dit bericht is ge-edit door mangoo op 25-2-2005 17:45
 
Tuning_Centre_Tax 25-2-2005 17:58 Print reply

Posts: 901
ik denk niet eens dat je van je 50cc een 70cc kan maken
 
Nsr onderdelen te koop!!!! Inbox voor meer info.
KaWaReZ 25-2-2005 17:59 Print reply

Posts: 20582
gietijzer cil nemen, uitboren, nicawandje in laten dampen en afwerken

bejje alleen wel veel centejs kwijt
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
JCG 25-2-2005 17:59 Print reply
Posts: 1531
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tuning_Centre_Tax

ik denk niet eens dat je van je 50cc een 70cc kan maken


Van zo'n krad cilinder wel.

Maar ik zou gewoon een 70 cctje kopen.
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
Rock-Dog 25-2-2005 18:07 Print reply

Posts: 575
ik wil eigenlijk wel gewoon maximaal 60 km/h rijden ofzo vanwege de minder prettige personen op deze aardbol met blauwe petten, maar als ik een nieuwe 70cc koop gaat die gelijk 80.

En m'n cilinder kan ik niet naar 45.50mm uithonen nee, maar wel iets minder dus een 60 - 65 cc ongeveer wordt dat dan

Lijkt me sterk dat die dan nog minder toeren maakt, inlaat is wel goed en anders laat ik die nog beetje tunen + extra spoelporten ofzo.

Over de kosten: uithonen ori cilinder tot ongeveer 65 cc is 25 euri + kosten voor nieuwe zuiger. 70cc cilinder = 160 euri ongeveer ... dan heb ik mijn keuze snel gemaakt en juist omdat ik niet zo veel toeren wil kunnen maken wat een 70cc al doet. en een begrenzertje er in is ook geen goed idee.
 
christianos 25-2-2005 19:55 Print reply

Posts: 20445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rock-Dog

ik wil eigenlijk wel gewoon maximaal 60 km/h rijden ofzo vanwege de minder prettige personen op deze aardbol met blauwe petten, maar als ik een nieuwe 70cc koop gaat die gelijk 80.

En m'n cilinder kan ik niet naar 45.50mm uithonen nee, maar wel iets minder dus een 60 - 65 cc ongeveer wordt dat dan

Lijkt me sterk dat die dan nog minder toeren maakt, inlaat is wel goed en anders laat ik die nog beetje tunen + extra spoelporten ofzo.

Over de kosten: uithonen ori cilinder tot ongeveer 65 cc is 25 euri + kosten voor nieuwe zuiger. 70cc cilinder = 160 euri ongeveer ... dan heb ik mijn keuze snel gemaakt en juist omdat ik niet zo veel toeren wil kunnen maken wat een 70cc al doet. en een begrenzertje er in is ook geen goed idee.


denk niet dat hget gaat werken als je ene ori cilinder laat uitboren tot 65 cc.
de poorten zijn gewoon bagger op die dingen..
 

Dit topic is 11859 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved