Een membraan kun je het beste vergelijken met een ventiel van een fietsband/brommerband.
Dit membraan zorgt ervoor dat het brandstofmengsel, dat uit je carburateur komt, WEL de cilinder in kan, maar NIET er terug uit.
Wanneer de zuiger naar boven gaat, ontstaat er namelijk onder de zuiger een soort vacuum. Er is dus minder druk dan buiten de cilinder. Zo stroomt er dus brandstofmengsel vanuit de carburateur door het mebraan de cilinder in.
Maar wanneer de zuiger terug omlaag gaat, mag het brandstofmengsel natuurlijk niet terug de carburateur in stromen. En dus sluit het membraan zich. Hierdoor ontstaat er een soort hoge "onderdruk" onder de zuiger. En wanneer de zuiger bijna beneden is, gaan de inlaatpoorten open en schiet, door de hoge onderdruk, het brandstofmengsel de cilinder in. De zuiger gaat omhoog en het proces begint opnieuw.
Stel nu dat je membraan kapot is of er niet in zit, ontstaat er te weinig onderdruk (stroomt het brandstofmengsel terug de carburateur in) en komt er dus te weinig brandstofmengel bovenop je zuiger. Resultaat: een beroerd slecht lopende motor.
Zo ziet een membraan eruit:
Zoals je ziet kan alleen via de achterkant het mengsel erin, en langs de voorkant eruit. Heel simpel dus.
Dit bericht is ge-edit door MTX-speed op 24-2-2005 16:13
|