Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Slijtage van ketting en tandwielen.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 816 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #26514 - Slijtage van ketting en tandwielen.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1691 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

tsxerr 23-2-2005 11:39 Print topicpost

Posts: 1478
Ik zit nou op school een werkstuk te maken over de slijtage van de ketting en tandwielen. Maar nu zit ik vast...
De ketting en de achterste tandwiel zijn sneller versleten dan de voorste tandwiel.
Dit is bij een brommer zo en bij een fiets ook.
Alleen de oorzaak hier van heb ik geen idee over...
Wie weet dit wel?
 
http://groups.msn.com/tsxer

wipe-out 23-2-2005 12:06 Print reply

Posts: 7672
H?, die opdracht moet ik ook maken.

Ik dacht eraan dat het achterste kettingwiel van een fiets sneller slijt dan de voorste, omdat hij achter kleiner is en meer "gebruikt" wordt dan de voorste. Als de voorste ??n keer rond gaat, gaat de achterste bijvoorbeeld 4 keer rond.

Alleen op een brommer gaat dit niet op, omdat er voor een kleiner tandwiel dan achter zit, en toch is de achterste meestal sneller versleten.

Wat misschien ook nog zou kunnen is dat er op het achterste kettingwiel meer vuil komt dan op het voorste oid.
 
tsxerr 23-2-2005 12:09 Print reply

Posts: 1478
K zat dr aan te denken dat het contact oppervlakte achter kleiner is dan voor...
Maar goed dat komt op het zelfde neer als wat jij zegt... Maar ik moet dus ook de verklaren tussen het verschil van de fiets en de brommer geven van onze tutor
 
http://groups.msn.com/tsxer
wipe-out 23-2-2005 12:15 Print reply

Posts: 7672
BF is trouwens geen huiswerkhulp, en dit soort topics worden in de regel gesloten, maar ik heb het me al vaker afgevraagd, en ik vind het eigenlijk wel interessant om te weten .

Dit deel van de opdracht (de slijtage van de kettingwielen) hoef ik trouwens niet te doen, dus zo heel veel belang heb ik er niet bij om dit topic open te houden. Niet dat jullie dadelijk denken dat ik hem speciaal daarvoor open houd .
 
tsxerr 23-2-2005 12:17 Print reply

Posts: 1478
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wipe-out

BF is trouwens geen huiswerkhulp, en dit soort topics worden in de regel gesloten, maar ik heb het me al vaker afgevraagd, en ik vind het eigenlijk wel interessant om te weten .

Dit deel van de opdracht (de slijtage van de kettingwielen) hoef ik trouwens niet te doen, dus zo heel veel belang heb ik er niet bij om dit topic open te houden. Niet dat jullie dadelijk denken dat ik hem speciaal daarvoor open houd .

Dan hou hem maar open om het princiepe waarom de achtertandwiel sneller slijt dan het voortandwiel, bij een brommer... Dan ben ik (hoop ik) ook weer geholpen... En dan snap ik ook waarom dat bij mijn brommer zo is...
 
http://groups.msn.com/tsxer
Joscross 23-2-2005 12:19 Print reply

Posts: 12501
Uhm, bij de fiets moet je dus kunnen aangeven waarom het (kleinere) achtertandwiel sneller slijt dan de voorste?

 
tsxerr 23-2-2005 12:20 Print reply

Posts: 1478
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joscross

Uhm, bij de fiets moet je dus kunnen aangeven waarom het (kleinere) achtertandwiel sneller slijt dan de voorste?


Jah idd... En tevens een verklaaring geven waarom het achter tandwiel bij een brommer ook zo is.
Brommer groottand wiel achter en bij een fiets een klein tandwiel achter...
 
http://groups.msn.com/tsxer
Joscross 23-2-2005 12:23 Print reply

Posts: 12501
Kan zo ook niets anders verzinnen dan contactoppervlakt..
Ben ook wel benieuwd naar het antwoord
 
Leen 23-2-2005 12:23 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxerr

[...]

Jah idd... En tevens een verklaaring geven waarom het achter tandwiel bij een brommer ook zo is.
Brommer groottand wiel achter en bij een fiets een klein tandwiel achter...


dan neem je een puch/tomos als voorbeeld :P
 
PRO TUNING 23-2-2005 12:42 Print reply

Posts: 4000
Voortandwiel van brommers is meestal gemaakt van gehard staal en achtertandwiel van pisbakken ijzer.

Je ketting slijt sneller omdat de steek van het achtertandwiel vervormt door de slijtage.

Bij Enduro motoren worden vaak gehard stalen voor + achtertandwielen + een O-ring of X-ring ketting gebruikt.

Met deze combinatie verslijt je ongeveer 3 voortandwielen tegen 1 achtertandwiel en 1 ketting.
 
wildhaguh 23-2-2005 12:49 Print reply

Posts: 1650
jah wand nu bij paar mate van me met rieju
hadde voor 11 en 12 tandwiel en achter 48 ofsow
mar die voor was veel sneller verslete

maar bij puch/honda heb ik ervaring dat achter veel sneller rot is
 
www.brommer-onderdelen.tk
tsxerr 23-2-2005 12:54 Print reply

Posts: 1478
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING

Voortandwiel van brommers is meestal gemaakt van gehard staal en achtertandwiel van pisbakken ijzer.

Je ketting slijt sneller omdat de steek van het achtertandwiel vervormt door de slijtage.


Dit zou best wel eens de verklaring kunnen zijn.... Thanx
 
http://groups.msn.com/tsxer
Gilera Gsm 23-2-2005 14:22 Print reply

Posts: 2376
Het ligt altijd ook nog aan degene die er op rijdt
 
KaWaReZ 23-2-2005 22:27 Print reply

Posts: 20582
en of je ketting goed op "spanning" is
niet door je achterbrug heenslijt, je achterwiel wel recht in de achterbrug zit.. bladiebladiebla

maar idd zoals pro tuning zegt ligt het (oa) aan de kwaliteit vant gebruikte staal
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Neonlampje 23-2-2005 22:29 Print reply

Posts: 14825
en de vorm.. bij cross willen ze wel ns de zeikanten van de lage delen bij de tandjes schuif af-frezen zodat het zand weg kan enzo
 
Pegaso 23-2-2005 22:33 Print reply

Posts: 347
misschien zit er bij sommige achtertandwielen ook nog een factor buiging/trilling in, waardoor ze sneller kunnen slijten omdat dan de kracht van de keting op de tandjes kan gaan verschillen

bij voortandwile minder omdat die een kleinere oppervlak heeft, dus ook minder buigt/trilt
 

Dit topic is 1691 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved