wipe-out |
23-2-2005 12:06 |
 Posts: 7672 |
H?, die opdracht moet ik ook maken.
Ik dacht eraan dat het achterste kettingwiel van een fiets sneller slijt dan de voorste, omdat hij achter kleiner is en meer "gebruikt" wordt dan de voorste. Als de voorste ??n keer rond gaat, gaat de achterste bijvoorbeeld 4 keer rond.
Alleen op een brommer gaat dit niet op, omdat er voor een kleiner tandwiel dan achter zit, en toch is de achterste meestal sneller versleten.
Wat misschien ook nog zou kunnen is dat er op het achterste kettingwiel meer vuil komt dan op het voorste oid.
|
|
|
|
tsxerr |
23-2-2005 12:09 |
 Posts: 1478 |
K zat dr aan te denken dat het contact oppervlakte achter kleiner is dan voor...
Maar goed dat komt op het zelfde neer als wat jij zegt... Maar ik moet dus ook de verklaren tussen het verschil van de fiets en de brommer geven van onze tutor
|
|
http://groups.msn.com/tsxer |
|
wipe-out |
23-2-2005 12:15 |
 Posts: 7672 |
BF is trouwens geen huiswerkhulp, en dit soort topics worden in de regel gesloten, maar ik heb het me al vaker afgevraagd, en ik vind het eigenlijk wel interessant om te weten  .
Dit deel van de opdracht (de slijtage van de kettingwielen) hoef ik trouwens niet te doen, dus zo heel veel belang heb ik er niet bij om dit topic open te houden. Niet dat jullie dadelijk denken dat ik hem speciaal daarvoor open houd  .
|
|
|
|
tsxerr |
23-2-2005 12:17 |
|
Joscross |
23-2-2005 12:19 |
 Posts: 12501 |
Uhm, bij de fiets moet je dus kunnen aangeven waarom het (kleinere) achtertandwiel sneller slijt dan de voorste?
|
|
|
|
tsxerr |
23-2-2005 12:20 |
 Posts: 1478 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joscross
Uhm, bij de fiets moet je dus kunnen aangeven waarom het (kleinere) achtertandwiel sneller slijt dan de voorste?
Jah idd... En tevens een verklaaring geven waarom het achter tandwiel bij een brommer ook zo is.
Brommer groottand wiel achter en bij een fiets een klein tandwiel achter...
|
|
http://groups.msn.com/tsxer |
|
Joscross |
23-2-2005 12:23 |
 Posts: 12501 |
Kan zo ook niets anders verzinnen dan contactoppervlakt..
Ben ook wel benieuwd naar het antwoord
|
|
|
|
Leen |
23-2-2005 12:23 |
 Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: tsxerr
[...]
Jah idd... En tevens een verklaaring geven waarom het achter tandwiel bij een brommer ook zo is.
Brommer groottand wiel achter en bij een fiets een klein tandwiel achter...
dan neem je een puch/tomos als voorbeeld :P
|
|
|
|
PRO TUNING |
23-2-2005 12:42 |
 Posts: 4000 |
Voortandwiel van brommers is meestal gemaakt van gehard staal en achtertandwiel van pisbakken ijzer.
Je ketting slijt sneller omdat de steek van het achtertandwiel vervormt door de slijtage.
Bij Enduro motoren worden vaak gehard stalen voor + achtertandwielen + een O-ring of X-ring ketting gebruikt.
Met deze combinatie verslijt je ongeveer 3 voortandwielen tegen 1 achtertandwiel en 1 ketting.
|
|
|
|
wildhaguh |
23-2-2005 12:49 |
 Posts: 1650 |
jah wand nu bij paar mate van me met rieju
hadde voor 11 en 12 tandwiel en achter 48 ofsow
mar die voor was veel sneller verslete
maar bij puch/honda heb ik ervaring dat achter veel sneller rot is
|
|
www.brommer-onderdelen.tk |
|
tsxerr |
23-2-2005 12:54 |
 Posts: 1478 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Voortandwiel van brommers is meestal gemaakt van gehard staal en achtertandwiel van pisbakken ijzer.
Je ketting slijt sneller omdat de steek van het achtertandwiel vervormt door de slijtage.
Dit zou best wel eens de verklaring kunnen zijn.... Thanx
|
|
http://groups.msn.com/tsxer |
|
Gilera Gsm |
23-2-2005 14:22 |
 Posts: 2376 |
Het ligt altijd ook nog aan degene die er op rijdt
|
|
|
|
KaWaReZ |
23-2-2005 22:27 |
 Posts: 20582 |
en of je ketting goed op "spanning" is 
niet door je achterbrug heenslijt, je achterwiel wel recht in de achterbrug zit.. bladiebladiebla
maar idd zoals pro tuning zegt ligt het (oa) aan de kwaliteit vant gebruikte staal
|
|
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges |
|
Neonlampje |
23-2-2005 22:29 |
 Posts: 14825 |
en de vorm.. bij cross willen ze wel ns de zeikanten van de lage delen bij de tandjes schuif af-frezen zodat het zand weg kan enzo
|
|
|
|
Pegaso |
23-2-2005 22:33 |
 Posts: 347 |
misschien zit er bij sommige achtertandwielen ook nog een factor buiging/trilling in, waardoor ze sneller kunnen slijten omdat dan de kracht van de keting op de tandjes kan gaan verschillen
bij voortandwile minder omdat die een kleinere oppervlak heeft, dus ook minder buigt/trilt
|
|
|
|