Quote:
licht is niet aangesloten op accu, accu en licht hebben niks met elkaar te maken
De accu werkt als buffer in een correct aangesloten systeem.
Even uitgegaan van een 6V systeem, maar voor 12V geldt bijna hetzelfde.
De stroom die in een laadspoeltje wordt opgewekt is een wisselspanning van veel meer dan 6V. Je accu heeft een constante stroom nodig van ongeveer 8V om goed te kunnen laten. De stroom uit je lichtspoeltje is geen constante spanning maar een piekspanning waar door de gelijkrichter de negatieve stroom wordt tegengehouden. In grafiekvorm ziet de lichtspoelspanning eruit als een sinuskromme (een golf die net zoveel onder als boven de 0-lijn uitkomt). Na de gelijkrichter hou de alleen de positieve sprongen of pulsen over, met 0V waar eerst de spanning negatief was. Om die pieken toch een accutje te kunnen laten laden, zijn die pieken dus zelfs veel hoger dan 8V. Soms levert zo'n systeempje zelfs genoeg spanning om een 12V accutje te laden. Dan kun je zelfs als je eerst ook je gelijkrichter vervangen hebt door een 12V exemplaar je brommertje van allemaal 12V lampjes voorzien.
Vanaf de laadspoel die bij nacht gebruikt wordt, splitst het systeem zich in een gedeelte dat gewoon als wisselstroom doorgaat naar je verlichting voor en achter en in een gedeelte dat eerst gelijkgericht wordt en je accu bijlaadt. Hoewel je licht niet direct op de accu is aangesloten, vangt je accu toch een deel van de piekspanning op en voorkomt daarmee dat lampjes of zelfs een aanwezige regelaar of zenerdiode doorbrandt. Je accu vlakt de pieken dus wel degelijk af en wordt ook bijgeladen als je met je licht aan rijdt.
Als er een zener in je systeem zit, zorg dan dat deze z'n warmte kwijtkan.
Als je naar je lichtspoeltje kijkt, zie je dat er 2 draadjes uitkomen. 1 Voor het laadcircuit voor overdag, 1 voor het laadcircuit voor 's nachts. In je contactslot wordt dat systeem ook overgezet als je je licht aanzet.
Je hebt als je zonder accu wil rijden 3 oplossingen en moet aanvaarden dat knipperlichten niet wilen knipperen.
1. alle lampjes 12V en hopen dat ze nog genoeg licht wilen geven;
2. een dike 6V of 12V in serie aansluiten direct na het laadspoeltje. Je hebt dan een leuk verlichte accuruimte. Pas op dat er niets smelt of kortsluit;
3 de draad voor overdag ook gebruiken om 's nachts je licht op te laten branden, daar die spoel (of beter: wikkeling) iets minder stroom geeft dan de wikkeling voor nacht. De draad voor nacht sluit je af en de draad voor overdag verbind je door zodat die ook in het circuit voor nacht gebruikt wordt.
Voor geinteresseerden: Zie ook de faq voor ombouw naar 12V