Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - doorbranden lichten honda mb

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 906 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #26509 - doorbranden lichten honda mb
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 1576 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Tjebbex 23-2-2005 14:09 Print reply

Posts: 119
ik weet et ik ben dom maar is die fucking accu dan eigenlijk voor? voor het lichtje van neutraal.. en verder niks..?
mijn groot licht brand soms door niet bij hoge toeren maar gewoon zomaar achter is oke. wat kan dat zijn ( op mt)

edit : dislectische eikel

Dit bericht is ge-edit door Tjebbex op 23-2-2005 14:11
 
ingenting 23-2-2005 14:20 Print reply
Posts: 30
Quote:
licht is niet aangesloten op accu, accu en licht hebben niks met elkaar te maken

De accu werkt als buffer in een correct aangesloten systeem.

Even uitgegaan van een 6V systeem, maar voor 12V geldt bijna hetzelfde.
De stroom die in een laadspoeltje wordt opgewekt is een wisselspanning van veel meer dan 6V. Je accu heeft een constante stroom nodig van ongeveer 8V om goed te kunnen laten. De stroom uit je lichtspoeltje is geen constante spanning maar een piekspanning waar door de gelijkrichter de negatieve stroom wordt tegengehouden. In grafiekvorm ziet de lichtspoelspanning eruit als een sinuskromme (een golf die net zoveel onder als boven de 0-lijn uitkomt). Na de gelijkrichter hou de alleen de positieve sprongen of pulsen over, met 0V waar eerst de spanning negatief was. Om die pieken toch een accutje te kunnen laten laden, zijn die pieken dus zelfs veel hoger dan 8V. Soms levert zo'n systeempje zelfs genoeg spanning om een 12V accutje te laden. Dan kun je zelfs als je eerst ook je gelijkrichter vervangen hebt door een 12V exemplaar je brommertje van allemaal 12V lampjes voorzien.

Vanaf de laadspoel die bij nacht gebruikt wordt, splitst het systeem zich in een gedeelte dat gewoon als wisselstroom doorgaat naar je verlichting voor en achter en in een gedeelte dat eerst gelijkgericht wordt en je accu bijlaadt. Hoewel je licht niet direct op de accu is aangesloten, vangt je accu toch een deel van de piekspanning op en voorkomt daarmee dat lampjes of zelfs een aanwezige regelaar of zenerdiode doorbrandt. Je accu vlakt de pieken dus wel degelijk af en wordt ook bijgeladen als je met je licht aan rijdt.

Als er een zener in je systeem zit, zorg dan dat deze z'n warmte kwijtkan.

Als je naar je lichtspoeltje kijkt, zie je dat er 2 draadjes uitkomen. 1 Voor het laadcircuit voor overdag, 1 voor het laadcircuit voor 's nachts. In je contactslot wordt dat systeem ook overgezet als je je licht aanzet.

Je hebt als je zonder accu wil rijden 3 oplossingen en moet aanvaarden dat knipperlichten niet wilen knipperen.
1. alle lampjes 12V en hopen dat ze nog genoeg licht wilen geven;
2. een dike 6V of 12V in serie aansluiten direct na het laadspoeltje. Je hebt dan een leuk verlichte accuruimte. Pas op dat er niets smelt of kortsluit;
3 de draad voor overdag ook gebruiken om 's nachts je licht op te laten branden, daar die spoel (of beter: wikkeling) iets minder stroom geeft dan de wikkeling voor nacht. De draad voor nacht sluit je af en de draad voor overdag verbind je door zodat die ook in het circuit voor nacht gebruikt wordt.

Voor geinteresseerden: Zie ook de faq voor ombouw naar 12V

 
Bij twijfel iets meer...
Cebess 23-2-2005 23:35 Print reply

Posts: 1203
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ingenting

Als je naar je lichtspoeltje kijkt, zie je dat er 2 draadjes uitkomen. 1 Voor het laadcircuit voor overdag, 1 voor het laadcircuit voor 's nachts. In je contactslot wordt dat systeem ook overgezet als je je licht aanzet.



Die 2 draden waar jij het over hebt zijn wit en geel. Geel voor je licht en wit om de accu bij te laden. In principe komen die draden van dezelfde spoel alleen heeft de witte draad meer windingen dan de gele omdat de witte een iets hogere spanning moet zijn om de accu op te laden.

Ik weet niet waar je het verhaal over die dag en nacht laadcicuits vandaan hebt?

Dit bericht is ge-edit door Cebess op 23-2-2005 23:35
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
KaWaReZ 23-2-2005 23:42 Print reply

Posts: 20582
kun je die twee niet gewoon allebei naar je accu laten gaan oder? ( dattie sneller/beter bijlaadt oid)

 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
christianos 23-2-2005 23:44 Print reply

Posts: 20445
kan wel , maar volgens mijvind je accu dit niet leuk, en je zekering di er ergens tussen hangt
 
Cebess 23-2-2005 23:46 Print reply

Posts: 1203
Je spoel vind dat ook niet leuk omdat er zegmaar uit wit 2V meer komt dan geel en die ga je dan aan elkaar knopen dan gaat de spoel wat warmer worden.
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
christianos 23-2-2005 23:48 Print reply

Posts: 20445
hmm mijn draden hebben btw ergens korstondig contact gemaakt en een dag later is mijn spoel doorgefikt, heeft dit verband met elkaar denk je?
 
Cebess 23-2-2005 23:51 Print reply

Posts: 1203
Ja, bij kortsluiting gaat na een tijdje je spoel zo warm worden dat ie gewoon doorfikt of in de spoel sluiting gaat maken tussen de windingingen doordat de isolatielak van de draden smelt.
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
christianos 23-2-2005 23:53 Print reply

Posts: 20445
die lak is idd bij mij weggesmolten, kan je die er niet helemaal afbranden ofzo zodat ie geen kortsluiting meer maakt?
 
Cebess 23-2-2005 23:57 Print reply

Posts: 1203
ehm nee, dan maak je het alleen maar erger. Je kan wel de hele spoel afwikkelen en de windingen tellen en opnieuw wikkelen met wikkeldraad van dezelfde dikte. Alleen is dit een heel precies karwei en niet aan te raden. Dus beter gewoon ergens een spoeltje op de kop tikken.
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
christianos 23-2-2005 23:59 Print reply

Posts: 20445
heb er nog 4 liggen

maar vroeg het me af
 
MichiMess 24-2-2005 0:30 Print reply

Posts: 1348
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: FazuL NSR

licht is niet aangesloten op accu, accu en licht hebben niks met elkaar te maken


heb je fout.
bij een oude draadboom, zorgt de accu er voor dat de boel netjes 6 volt blijft.
er zit ook een (serium)geljik richter op, die zorgt ervoor dat de spanning van de spoel naar de accu gaat.
en niet dat de spanning van de accu naar de spoel gaat.

maja, de accu zorgt ervoor dat ook de lichtspoel netjes 6volt blijft.

ik heb zelf m'n mt van 6 naar 12volt gemaakt.
het enige wat ik moest doen, was de gelijkrichter vervangen en de accu naar 12volt.
dat heeft nix met je lichtspoel te maken.
maar tog werd m'n spannng van me lampjes 12volt.

het ligt duz echt aan je accu, als je accu oud word, wordie slap, en dan laat hij meer spanning door.

je spoel maakt zo'n 100volt (met volgas)


 

Dit topic is 1576 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved