arrier |
18-2-2005 19:15 |
Posts: 2221 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JCG
[...]
Maar als je een condensator laat ontladen krijg je een stroom stoot. Die stroomstoot zonder voor een magnetisch veld in de kern van de bobine. De uitgaande spoel zet het magnetische veld weer om in een stroomstoot. En die stroomstoot gaat richting je bougie.
maar je krijgt geen wisselend magnetisch veld dus geen magnetische inductie ofzoiets. dus geen vonk
|
|
|
|
JCG |
18-2-2005 19:18 |
Posts: 1531 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: arrier
[...]
maar je krijgt geen wisselend magnetisch veld dus geen magnetische inductie ofzoiets. dus geen vonk
Die krijg je wel, geen continu wisseld veld maar wel tijdelijk.
|
|
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel |
|
gonzales |
18-2-2005 23:31 |
Posts: 1319 |
het moet mogelijk zijn ..... als het hier niemand weet denk ik wel eens te gaan kijken naar z'n oude van veen weet nog ergens namelijk eentje staan bij iemand en zal wel eens mogen kijken hoe het daar is die onsteking ensow zat toch niet afgedekt
maar geloof wel dat die niet op z'n krukas zat ? meen links en rechts een carb te zien , als ik me nog goed herinner en dat contactpunt ergens rond koppelingshuis gepositioneedt ?
Dit bericht is ge-edit door gonzales op 18-2-2005 23:33
|
|
burn your rubber not your soul |
|
Cebess |
22-2-2005 1:37 |
Posts: 1203 |
Nog maar eens uitleggen dan:
Je pakt bijv. een auto bobine. 1 aansluiting (meestal staat er een + bij) doe je naar de + van je accu. De andere aansluiting naar je contactpunt. De - van de accu op je frame en klaar is kees, in dit geval: klaar is gonzales.
Verder heeft een ontsteking eigenlijk niks met wisselstroom of gelijkstroom te maken. Bij gesloten contactpunten loopt er een stroom door de bobine van de + van de accu via de contactpunten naar de - van de accu. De spanning over de bobine is dan 12V bij een 12V accu. Op het moment dat het contactpunt open gaat stopt in 1 keer de stroom door de bobine. De bobine is een spoel en bij een stroomverandering in de spoel wordt er een hoge spanning opgewekt. Deze is opzich niet hoog genoeg om een vonk te maken. Doordat de secondaire wikkeling van de bobine veel meer windingen heeft dan de primaire wikkeling wordt deze spanning veelvuldig versterkt. Hierdoor kan er een vonk overspringen bij een bougie.
Moeilijk verhaal, maar het komt er op neer dat het werkt op zowel wissel als gelijkspanning.
|
|
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<< |
|
driver_ |
22-2-2005 9:52 |
Posts: 220 |
batterijontsteking dat is dus een batterijontsteking, accu, minpool aan je frame, pluspool naar contactpunt, contactpunt bobine en bobine frame, en frot er ff een condensator tussen anders fikt je contactpunt wss weg
|
|
|
|
Cebess |
22-2-2005 11:22 |
Posts: 1203 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: driver_
batterijontsteking dat is dus een batterijontsteking, accu, minpool aan je frame, pluspool naar contactpunt, contactpunt bobine en bobine frame, en frot er ff een condensator tussen anders fikt je contactpunt wss weg
Nee, zodra het contactpunt sluit heb je dikke sluiting, niet erg slim en ook niet doen dus.
|
|
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<< |
|
driver_ |
22-2-2005 11:34 |
Posts: 220 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Cebess
[...]
Nee, zodra het contactpunt sluit heb je dikke sluiting, niet erg slim en ook niet doen dus.
inderdaad, ik denk dat er wel een condensator tussen hoort die opgeladen wordt als de punten dicht zijn... raaarrrr maar wel een autobobine gebruiken niet een brommerbobine dat schiet niet op, en het zal mede door die sluitng wel accu`s vreten... even verder googlen.
|
|
|
|
Cebess |
22-2-2005 16:58 |
Posts: 1203 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: driver_
[...]
inderdaad, ik denk dat er wel een condensator tussen hoort die opgeladen wordt als de punten dicht zijn... raaarrrr maar wel een autobobine gebruiken niet een brommerbobine dat schiet niet op, en het zal mede door die sluitng wel accu`s vreten... even verder googlen.
condensator ertussen werkt niet, oke je hebt geen sluiting meer maar je ontsteking doet ook niks.
Gewoon doen zoals ik hierboven zeg, werkt 100%.
|
|
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<< |
|
JCG |
28-2-2005 23:38 |
Posts: 1531 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Cebess
Nog maar eens uitleggen dan:
Je pakt bijv. een auto bobine. 1 aansluiting (meestal staat er een + bij) doe je naar de + van je accu. De andere aansluiting naar je contactpunt. De - van de accu op je frame en klaar is kees, in dit geval: klaar is gonzales.
Verder heeft een ontsteking eigenlijk niks met wisselstroom of gelijkstroom te maken. Bij gesloten contactpunten loopt er een stroom door de bobine van de + van de accu via de contactpunten naar de - van de accu. De spanning over de bobine is dan 12V bij een 12V accu. Op het moment dat het contactpunt open gaat stopt in 1 keer de stroom door de bobine. De bobine is een spoel en bij een stroomverandering in de spoel wordt er een hoge spanning opgewekt. Deze is opzich niet hoog genoeg om een vonk te maken. Doordat de secondaire wikkeling van de bobine veel meer windingen heeft dan de primaire wikkeling wordt deze spanning veelvuldig versterkt. Hierdoor kan er een vonk overspringen bij een bougie.
Moeilijk verhaal, maar het komt er op neer dat het werkt op zowel wissel als gelijkspanning.
sorry voor het topic kicken, maar vind dit wel interesant.
ontopic:
Aan zoiets zat ik ook te denken, maar ik wil dan nog een condensator ertussen die zich ontlaadt. Maar een plaatje zegt meer dan woorden
Het bovenste schema is een ori punten ontsteking
En zoals je ziet kan je niet zomaar een accu aansluiten want dan heb je kortsluiting.
Daar onder staat mijn idee, maar die is de spoel een accu. De punt is eerst dicht, er loopt een stroom door de bobine en de condensator word opgeladen. Dan gaat de punt open en kan de condensator zich ontladen, de bobine in. hierdoor staan de vonkt.
Cebess heeft ongeveer hetzelfde idee, maar dan zonder de condensator.
|
|
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel |
|
Cebess |
1-3-2005 0:05 |
Posts: 1203 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JCG
[...]
sorry voor het topic kicken, maar vind dit wel interesant.
ontopic:
Aan zoiets zat ik ook te denken, maar ik wil dan nog een condensator ertussen die zich ontlaadt. Maar een plaatje zegt meer dan woorden
afbeelding
Het bovenste schema is een ori punten ontsteking
En zoals je ziet kan je niet zomaar een accu aansluiten want dan heb je kortsluiting.
Daar onder staat mijn idee, maar die is de spoel een accu. De punt is eerst dicht, er loopt een stroom door de bobine en de condensator word opgeladen. Dan gaat de punt open en kan de condensator zich ontladen, de bobine in. hierdoor staan de vonkt.
Cebess heeft ongeveer hetzelfde idee, maar dan zonder de condensator.
Leuk allemaal alleen jij snapt niet helemaal hoe de hoge spanning uiteindelijk gemaakt wordt in de bobine.
In jouw onderste plaatje staat er met gesloten punt en bijv. een 12V accu 12V op de bobine. De condensator is nu opgeladen. Als je contactpunt open gaat wordt idd de condensator ontladen door de bobine. Waardoor de spanning over de bobine langzaam daalt. Dit is dus nou net niet wat je wil. Je moet een snelle stroomverandering in de spoel hebben om een hoge inductiespanning op te wekken. Dus zonder condensator werkt het wel. Alleen heb je nu 1 probleem, contactpunten schakelen altijd via massa dus onderstaand plaatje is vrij lastig te maken. Daarom dus een bobine gebruiken met 2 aansluitingen aan de primaire kant.
|
|
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<< |
|
JCG |
1-3-2005 0:36 |
Posts: 1531 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Cebess
[...]
Leuk allemaal alleen jij snapt niet helemaal hoe de hoge spanning uiteindelijk gemaakt wordt in de bobine.
In jouw onderste plaatje staat er met gesloten punt en bijv. een 12V accu 12V op de bobine. De condensator is nu opgeladen. Als je contactpunt open gaat wordt idd de condensator ontladen door de bobine. Waardoor de spanning over de bobine langzaam daalt. Dit is dus nou net niet wat je wil. Je moet een snelle stroomverandering in de spoel hebben om een hoge inductiespanning op te wekken. Dus zonder condensator werkt het wel. Alleen heb je nu 1 probleem, contactpunten schakelen altijd via massa dus onderstaand plaatje is vrij lastig te maken. Daarom dus een bobine gebruiken met 2 aansluitingen aan de primaire kant.
Ok scratch de condensator. My bad, begin ook maar net aan met elektrotechniek . En volgende semester krijg we pas dit soort shit.
Maar opzich is het niet zo heel moeilijk om zo'n ontsteking te bouwen. Als je de goede bobine kan vinden.
Nu nog een leuke blokkie vinden om het op te bouwen.
|
|
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel |
|
Cebess |
1-3-2005 13:42 |
Posts: 1203 |
Bobines genoeg, op mijn mb (die ik nu niet meer heb) zat een bobine met 2 primaire aansluitingen. En anders gewoon autobobine ergens uit een auto slopen.
|
|
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<< |
|
JCG |
1-3-2005 14:53 |
Posts: 1531 |
Maar dan heb ik nog een vraagje. Is er een minimale massa die het liegwiel/rotor nodig heeft? Lijkt me wel om de zuiger door de compressie heen te krijgen.
|
|
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel |
|
Cebess |
1-3-2005 15:39 |
Posts: 1203 |
In principe heeft de krukas ook een massa net als de koppeling. Brommer gaat alleen wat slechter lopen in lage toeren neem ik aan.
|
|
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<< |
|
JCG |
1-3-2005 15:42 |
Posts: 1531 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Cebess
In principe heeft de krukas ook een massa net als de koppeling. Brommer gaat alleen wat slechter lopen in lage toeren neem ik aan.
Dat weet ik, maar ik heb doel dat me brommer ook blijft lopen als ik niet volgas rij. Ik heb er geen problemen als die stationair harder moet lopen. Maar niet dat die stationair 6000 toeren moet lopen om niet uit te vallen
|
|
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel |
|