Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - componenten van een oldtimer accu onsteking

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 930 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #26360 - componenten van een oldtimer accu o...
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 2860 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

arrier 18-2-2005 19:15 Print reply
Posts: 2221
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JCG

[...]


Maar als je een condensator laat ontladen krijg je een stroom stoot. Die stroomstoot zonder voor een magnetisch veld in de kern van de bobine. De uitgaande spoel zet het magnetische veld weer om in een stroomstoot. En die stroomstoot gaat richting je bougie.

maar je krijgt geen wisselend magnetisch veld dus geen magnetische inductie ofzoiets. dus geen vonk
 
JCG 18-2-2005 19:18 Print reply
Posts: 1531
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: arrier

[...]

maar je krijgt geen wisselend magnetisch veld dus geen magnetische inductie ofzoiets. dus geen vonk


Die krijg je wel, geen continu wisseld veld maar wel tijdelijk.
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
gonzales 18-2-2005 23:31 Print reply

Posts: 1319
het moet mogelijk zijn ..... als het hier niemand weet denk ik wel eens te gaan kijken naar z'n oude van veen weet nog ergens namelijk eentje staan bij iemand en zal wel eens mogen kijken hoe het daar is die onsteking ensow zat toch niet afgedekt
maar geloof wel dat die niet op z'n krukas zat ? meen links en rechts een carb te zien , als ik me nog goed herinner en dat contactpunt ergens rond koppelingshuis gepositioneedt ?

Dit bericht is ge-edit door gonzales op 18-2-2005 23:33
 
burn your rubber not your soul
Cebess 22-2-2005 1:37 Print reply

Posts: 1203
Nog maar eens uitleggen dan:

Je pakt bijv. een auto bobine. 1 aansluiting (meestal staat er een + bij) doe je naar de + van je accu. De andere aansluiting naar je contactpunt. De - van de accu op je frame en klaar is kees, in dit geval: klaar is gonzales.

Verder heeft een ontsteking eigenlijk niks met wisselstroom of gelijkstroom te maken. Bij gesloten contactpunten loopt er een stroom door de bobine van de + van de accu via de contactpunten naar de - van de accu. De spanning over de bobine is dan 12V bij een 12V accu. Op het moment dat het contactpunt open gaat stopt in 1 keer de stroom door de bobine. De bobine is een spoel en bij een stroomverandering in de spoel wordt er een hoge spanning opgewekt. Deze is opzich niet hoog genoeg om een vonk te maken. Doordat de secondaire wikkeling van de bobine veel meer windingen heeft dan de primaire wikkeling wordt deze spanning veelvuldig versterkt. Hierdoor kan er een vonk overspringen bij een bougie.

Moeilijk verhaal, maar het komt er op neer dat het werkt op zowel wissel als gelijkspanning.
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
driver_ 22-2-2005 9:52 Print reply
Posts: 220
batterijontsteking dat is dus een batterijontsteking, accu, minpool aan je frame, pluspool naar contactpunt, contactpunt bobine en bobine frame, en frot er ff een condensator tussen anders fikt je contactpunt wss weg
 
Cebess 22-2-2005 11:22 Print reply

Posts: 1203
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: driver_

batterijontsteking dat is dus een batterijontsteking, accu, minpool aan je frame, pluspool naar contactpunt, contactpunt bobine en bobine frame, en frot er ff een condensator tussen anders fikt je contactpunt wss weg


Nee, zodra het contactpunt sluit heb je dikke sluiting, niet erg slim en ook niet doen dus.
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
driver_ 22-2-2005 11:34 Print reply
Posts: 220
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cebess

[...]


Nee, zodra het contactpunt sluit heb je dikke sluiting, niet erg slim en ook niet doen dus.


inderdaad, ik denk dat er wel een condensator tussen hoort die opgeladen wordt als de punten dicht zijn... raaarrrr maar wel een autobobine gebruiken niet een brommerbobine dat schiet niet op, en het zal mede door die sluitng wel accu`s vreten... even verder googlen.
 
Cebess 22-2-2005 16:58 Print reply

Posts: 1203
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: driver_

[...]


inderdaad, ik denk dat er wel een condensator tussen hoort die opgeladen wordt als de punten dicht zijn... raaarrrr maar wel een autobobine gebruiken niet een brommerbobine dat schiet niet op, en het zal mede door die sluitng wel accu`s vreten... even verder googlen.


condensator ertussen werkt niet, oke je hebt geen sluiting meer maar je ontsteking doet ook niks.

Gewoon doen zoals ik hierboven zeg, werkt 100%.
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
JCG 28-2-2005 23:38 Print reply
Posts: 1531
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cebess

Nog maar eens uitleggen dan:

Je pakt bijv. een auto bobine. 1 aansluiting (meestal staat er een + bij) doe je naar de + van je accu. De andere aansluiting naar je contactpunt. De - van de accu op je frame en klaar is kees, in dit geval: klaar is gonzales.

Verder heeft een ontsteking eigenlijk niks met wisselstroom of gelijkstroom te maken. Bij gesloten contactpunten loopt er een stroom door de bobine van de + van de accu via de contactpunten naar de - van de accu. De spanning over de bobine is dan 12V bij een 12V accu. Op het moment dat het contactpunt open gaat stopt in 1 keer de stroom door de bobine. De bobine is een spoel en bij een stroomverandering in de spoel wordt er een hoge spanning opgewekt. Deze is opzich niet hoog genoeg om een vonk te maken. Doordat de secondaire wikkeling van de bobine veel meer windingen heeft dan de primaire wikkeling wordt deze spanning veelvuldig versterkt. Hierdoor kan er een vonk overspringen bij een bougie.

Moeilijk verhaal, maar het komt er op neer dat het werkt op zowel wissel als gelijkspanning.


sorry voor het topic kicken, maar vind dit wel interesant.
ontopic:
Aan zoiets zat ik ook te denken, maar ik wil dan nog een condensator ertussen die zich ontlaadt. Maar een plaatje zegt meer dan woorden

Het bovenste schema is een ori punten ontsteking
En zoals je ziet kan je niet zomaar een accu aansluiten want dan heb je kortsluiting.
Daar onder staat mijn idee, maar die is de spoel een accu. De punt is eerst dicht, er loopt een stroom door de bobine en de condensator word opgeladen. Dan gaat de punt open en kan de condensator zich ontladen, de bobine in. hierdoor staan de vonkt.
Cebess heeft ongeveer hetzelfde idee, maar dan zonder de condensator.
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
Cebess 1-3-2005 0:05 Print reply

Posts: 1203
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JCG

[...]


sorry voor het topic kicken, maar vind dit wel interesant.
ontopic:
Aan zoiets zat ik ook te denken, maar ik wil dan nog een condensator ertussen die zich ontlaadt. Maar een plaatje zegt meer dan woorden
afbeelding
Het bovenste schema is een ori punten ontsteking
En zoals je ziet kan je niet zomaar een accu aansluiten want dan heb je kortsluiting.
Daar onder staat mijn idee, maar die is de spoel een accu. De punt is eerst dicht, er loopt een stroom door de bobine en de condensator word opgeladen. Dan gaat de punt open en kan de condensator zich ontladen, de bobine in. hierdoor staan de vonkt.
Cebess heeft ongeveer hetzelfde idee, maar dan zonder de condensator.


Leuk allemaal alleen jij snapt niet helemaal hoe de hoge spanning uiteindelijk gemaakt wordt in de bobine.
In jouw onderste plaatje staat er met gesloten punt en bijv. een 12V accu 12V op de bobine. De condensator is nu opgeladen. Als je contactpunt open gaat wordt idd de condensator ontladen door de bobine. Waardoor de spanning over de bobine langzaam daalt. Dit is dus nou net niet wat je wil. Je moet een snelle stroomverandering in de spoel hebben om een hoge inductiespanning op te wekken. Dus zonder condensator werkt het wel. Alleen heb je nu 1 probleem, contactpunten schakelen altijd via massa dus onderstaand plaatje is vrij lastig te maken. Daarom dus een bobine gebruiken met 2 aansluitingen aan de primaire kant.
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
JCG 1-3-2005 0:36 Print reply
Posts: 1531
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cebess

[...]


Leuk allemaal alleen jij snapt niet helemaal hoe de hoge spanning uiteindelijk gemaakt wordt in de bobine.
In jouw onderste plaatje staat er met gesloten punt en bijv. een 12V accu 12V op de bobine. De condensator is nu opgeladen. Als je contactpunt open gaat wordt idd de condensator ontladen door de bobine. Waardoor de spanning over de bobine langzaam daalt. Dit is dus nou net niet wat je wil. Je moet een snelle stroomverandering in de spoel hebben om een hoge inductiespanning op te wekken. Dus zonder condensator werkt het wel. Alleen heb je nu 1 probleem, contactpunten schakelen altijd via massa dus onderstaand plaatje is vrij lastig te maken. Daarom dus een bobine gebruiken met 2 aansluitingen aan de primaire kant.


Ok scratch de condensator. My bad, begin ook maar net aan met elektrotechniek . En volgende semester krijg we pas dit soort shit.

Maar opzich is het niet zo heel moeilijk om zo'n ontsteking te bouwen. Als je de goede bobine kan vinden.
Nu nog een leuke blokkie vinden om het op te bouwen.
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
Cebess 1-3-2005 13:42 Print reply

Posts: 1203
Bobines genoeg, op mijn mb (die ik nu niet meer heb) zat een bobine met 2 primaire aansluitingen. En anders gewoon autobobine ergens uit een auto slopen.
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
JCG 1-3-2005 14:53 Print reply
Posts: 1531
Maar dan heb ik nog een vraagje. Is er een minimale massa die het liegwiel/rotor nodig heeft? Lijkt me wel om de zuiger door de compressie heen te krijgen.
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel
Cebess 1-3-2005 15:39 Print reply

Posts: 1203
In principe heeft de krukas ook een massa net als de koppeling. Brommer gaat alleen wat slechter lopen in lage toeren neem ik aan.
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
JCG 1-3-2005 15:42 Print reply
Posts: 1531
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cebess

In principe heeft de krukas ook een massa net als de koppeling. Brommer gaat alleen wat slechter lopen in lage toeren neem ik aan.


Dat weet ik, maar ik heb doel dat me brommer ook blijft lopen als ik niet volgas rij. Ik heb er geen problemen als die stationair harder moet lopen. Maar niet dat die stationair 6000 toeren moet lopen om niet uit te vallen
 
It stinks and is giving you a headache it must be a diesel

Dit topic is 2860 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved