Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Main Forum - Topic #2623 - Past een evo70 op een MT? (Die opge...
|
Pagina 2 van 3
|
Dit topic is 2014 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Blukaap |
12-1-02?22:48 |
Posts: 10006 |
Scooters hebben vooral veeeeel meer onderdelen die je kan kopen (en zo'n evo heeft een vlinder/dubbele uitlaatpoort volgens mij, dat scheelt ook flink).
Honda blokjes zijn echt wel vreselijk snel te maken, maar je moet het bijna altijd zelf doen.
En de mensen op dat forum laten hun cilinders volgens mij tunen (heb ik het idee), terwijl eigenlijk iedereen hier het zelf wel doet.
Bovendien zitten daar gewoon veel meer mensen, dat scheelt ook.
Bovendien, lange slag is niks mis mee, kun je meer compressie opbouwen (maar minder toeren en kleinere poorten, daarom is het zo vervelend dat je geen vlinderpoorten hebt bij honda's, afgezien vd MBX 80).
|
|
Bastila is lief |
|
verwijderd |
12-1-02?23:14 |
Posts: 4082 |
lange slag is alleen maar goed, lange slag is veel trekkracht----> powah
|
|
|
|
Blukaap |
12-1-02?23:19 |
Posts: 10006 |
Jah, veel compressie
Maar ook een kleinere boring (bij dezelfde cilinderinhoud, was ik vergeten te zeggen), dus kun je de poorten minder groot maken (alleen bij 2takt, 4takt kun je in de knoei komen met de kleppen, maar dat zal wel minder zijn) en de zuiger zit sneller aan z'n max snelheid, dus minder toeren, dus minder KW.
|
|
Bastila is lief |
|
Martijn |
12-1-02?23:47 |
Posts: 10000 |
bij een motor met lange slag loopt de zuigersnelheid te hoog op bij redelijk lage toerentallen, hierdoor treden er bij de dode punten ODP en BDP onverantwoorde massakrachten op.
kortom het is kut voor je lagers.
ook slijt het volgens mij veel harder door de hogere zuigersnelheid en de kleinere oppervlakte van de zuigerwand...
oja, bij een grotere boring (bijvoorbeeld overvierkante motor) kan het toerental dus opgeschroefd worden, waardoor weer meer kracht opgewekt kan worden (volgens mij mooie motorboek dan )
|
|
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 *** |
|
jca |
12-1-02?23:54 |
Posts: 55 |
hee hans, ik heb heus wel eens een cilinder van een honda eraf gesleuteld hoor.
Alleen weet ik zeker dat het wel zuigergestuurd is.
Als er inlaatpoorten in een cilinder zitten kun je er altijd van uitgaan dat het een zuigergestuurde inlaat is.
En als het niet zuigergestuurd zou zijn, waarom zit er dan een gat in het zuigerhemd? (ook bij jouw 70cc mallossi)
|
|
|
|
Sneks |
13-1-02?00:21 |
Posts: 2499 |
waarom zit er dan een membraan in?
En die inlaat staat bij mijn malossi toch bijna altijd open, omdat er toch een flink gat in een malossi zuiger zit. Daarnaast heb ik hier een zuigergestuurde zundapp cil liggen (dus zonder membraan, daarvan is de zuiger heel lang. De inlaat is klein (twee vakjes van rond de 1 bij 1 cm). Dat is een echt zuigergestuurde inlaat. Een honda heeft een soort combinatie van die twee. Maar de inlaat wordt nooit dichtgezet (er kan altijd nog mengsel onder het zuigerhemd +cilinderhemd doorstromen). De cilinders die zitten op honda blokken lijken erg veel op die op mina- verticaal blokken
|
|
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :) |
|
SpeedYveS |
13-1-02?05:44 |
Posts: 1644 |
honda heb het allebij, kijk eens voor de zuiger, kan je zo door de inlaat naar het carter toe, net als de booster poorten, die gaan ook direct naar het carter, komt geen zuiger aan te pas hoor.
|
|
|
|
B3AST |
13-1-02?13:48 |
Posts: 2469 |
Klopt. Honda blokken zijn wel degelijk pijlsnel te maken de vraag is alleen hoe. Als je een scooter hard wil laten lopen hoef je alleen maar naar de winkel te lopen wat onderdelen te bestellen en monteren en klaar, daarom lopen veel scooters hard. Ik zeg niet dat scooterlui soms niet veel kennis van 2takt afhebben, maar die kennis heb je niet nodig om een scooter hard te laten lopen. Bij Honda zit dat aardig anders want als je ee Honda brommer hebt en je gaat gewoon allemaal snelle shit eronder gooien dan kom je wel een heel eind hoor, maar totop zekere hoogte... als je echt echt hard wil zul je toch echt zelf meer van je brommer moeten weten.
Enneh dat een Honda blok niet snel genoeg te maken is echt BULLSHIT, kijk bijvoorbeeld een cr80 crosser, die hebben slag en boring bijna hetzelfde als een MBX blok (die weer dezelfde slag heeft als alle honda brommer blokken behalve MB/MT-8)
nougoed het resultaat zie je wel bij brommerraces waarbij brommers en scooter opgevoerd worden met de kennis, en met het benodigde geld... Honda NSR (die overigens erg veel gebruikt wordt bij brommerraces omdat het gewoon een verschrikkelijk goed blok is, sommige race teams hebben zelfs aprilia RS met een NSR blok en daar kiezen ze niet voor niets voor!!!!)
Nouhjah Honda NSR blaast die scootertjes in iedergeval helemaal aan STRONT, dus welk blok was er nou sneller dan?
|
|
- insane in the brain - |
|
Pertijn |
13-1-02?23:14 |
Posts: 846 |
Membraan @ cilinder is nadeel vandaar dat er nu een rs blok klaar ligt voor het komende seizoen.
Voor scooter zijn veel meer, en veel hoogwaardigere producten te krijgen.
Maar afstellen is VEEL moeilijker.
Verder ben ik van mening dat je met een nsr ook hele mooie grafieken kan maken.
Aangezien een scooter veel meer wrijvingsverliezen heeft..
Het scheelt ook een paar onderdelen.
Krukas, vario en koppeling hoef je iig al niet te kopen.
Waarom rijden er dan toch zo weinig echt snelle schakels rond??????
Rs'en houden het meestal ook bij een dikke cilinder, uitlaat en carb.
Als het echt moet komt mijn machine ook boven de 15pk uit hoor..
Laat ik een uitlaat lassen die gebruik maakt van max toerental waarop mijn cilinder getuned is, monteer een race onsteking en zet er een dikkere carb op, laat een kortspruitstuk en vulstuk maken..
Evt nog carter tuning en dan moet hij echt wel meer dan 15 scoren.
50cc en 16mm halen ze bijna 16pk uit (of was het 20mm?) is toch niet echt weinig.
Betreft die "booster" poorten, die van je inlaat naar carter noemen ze auxilaries(nutteloos).
Booster is als het goed is de poort of poorten tegenover je uitlaat poort.
Dan hebben ze ook nog "fluit" poorten uigevonden en dat zijn uitlaat poorten die naaste de uitlaat poort/ boven de spoelpoorten een kanaal vormgen richting uitlaat.
Winst dus zonder de hap kans te verhogen.
|
|
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url] |
|
jca |
13-1-02?23:14 |
Posts: 55 |
Hee hans, De honda blokken zijn dus een moderne zuigergestuurde inlaat, dat membraam zit erin om een veel brutere inlaatpoortentiming toe te kunnen passen, een timing die je inderdaad niet met zuigergestuurde blokjes zonder membraam (zoals zundapp of kreidler) kunt proberen.
Ook kun je als je een membraam hebt een boostport toepassen, iets wat je bij zuigergest.
membraamloos ook wel kunt shaken.
Maar toch blijf ik er bij dat je met een inlaat op het carter meer vermogen uit een tweetaktmotor kunt halen.
Check die van veen kreidlers
Of een gozer bij mij in de buurt, die rijd met een yamaha fs1 roterend inlaat+60cc alu+16mm+homoet dik 110. dat vind ik nogal knap voor een luchtgekoeld blokje.
Ik weet niet of je wel eens naar de brommersprint in jubbega bent geweest, maar daar moeten de meeste hondaatjes het in de 50cc versnellingklasse het afleggen tegen die 30 jaar oude roterend inlaat kreidlers.
|
|
|
|
Neonlampje |
13-1-02?23:30 |
Posts: 14825 |
membraam-gestuurde inlaat heeft veel voordelen, maar dat het via de cylinder loopt heb ik ngo niet helemaal uitgevogelt... ik wil altijd nog carter inlaat op m'n mt bouwen lijpt me echt vetjes...
En ik snap nog steeds niet hoe inlaat van een TSX werkt, die is half membraam, half cylinder gestuurt..
|
|
|
|
B3AST |
13-1-02?23:31 |
Posts: 2469 |
ja nouhjah die race NSRren zijn ook echt super getuned, bartjan vertelde dat die van hem zoo hoogtoerig was dat ie 7000 RPM stationair liep omdat ie daaronder gewoon uit viel en die trekken inderdaad iets van 16 PK uit 50cc+20mm met een opmaat gemaakte uitlaat....
maargoed, die scooters kunnen dus meer PK hebben omdat de onderdelen gewoon veel beter zijn, maar je moet bedenken dat een NSR met 16 PK aan de kruk harder gaat dan een scooter met 16 PK aan de kruk, want een schakelbrommer heeft een efficientere overbrenging...
nouhjah, MORAAL VAN HET HELE VERHAAL: het is allemaal leuk spul die 2takt motortjes, het kan allebei dodelijk hard en het heeft allebei zn eigen voordelen. Persoonlijk vinnik de schakels gewoon leuker |
| |