Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Past een evo70 op een MT? (Die opgefokte beta dus)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1159 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #2623 - Past een evo70 op een MT? (Die opge...
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 1997 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Blukaap 12-1-02?22:48 Print reply

Posts: 10006
Scooters hebben vooral veeeeel meer onderdelen die je kan kopen (en zo'n evo heeft een vlinder/dubbele uitlaatpoort volgens mij, dat scheelt ook flink).
Honda blokjes zijn echt wel vreselijk snel te maken, maar je moet het bijna altijd zelf doen.

En de mensen op dat forum laten hun cilinders volgens mij tunen (heb ik het idee), terwijl eigenlijk iedereen hier het zelf wel doet.
Bovendien zitten daar gewoon veel meer mensen, dat scheelt ook.

Bovendien, lange slag is niks mis mee, kun je meer compressie opbouwen (maar minder toeren en kleinere poorten, daarom is het zo vervelend dat je geen vlinderpoorten hebt bij honda's, afgezien vd MBX 80).

 
Bastila is lief
verwijderd 12-1-02?23:14 Print reply
Posts: 4082
lange slag is alleen maar goed, lange slag is veel trekkracht----> powah
 
Blukaap 12-1-02?23:19 Print reply

Posts: 10006
Jah, veel compressie

Maar ook een kleinere boring (bij dezelfde cilinderinhoud, was ik vergeten te zeggen), dus kun je de poorten minder groot maken (alleen bij 2takt, 4takt kun je in de knoei komen met de kleppen, maar dat zal wel minder zijn) en de zuiger zit sneller aan z'n max snelheid, dus minder toeren, dus minder KW.
 
Bastila is lief
Martijn 12-1-02?23:47 Print reply
Posts: 10000
bij een motor met lange slag loopt de zuigersnelheid te hoog op bij redelijk lage toerentallen, hierdoor treden er bij de dode punten ODP en BDP onverantwoorde massakrachten op.
kortom het is kut voor je lagers.
ook slijt het volgens mij veel harder door de hogere zuigersnelheid en de kleinere oppervlakte van de zuigerwand...

oja, bij een grotere boring (bijvoorbeeld overvierkante motor) kan het toerental dus opgeschroefd worden, waardoor weer meer kracht opgewekt kan worden (volgens mij mooie motorboek dan )
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
jca 12-1-02?23:54 Print reply
Posts: 55
hee hans, ik heb heus wel eens een cilinder van een honda eraf gesleuteld hoor.
Alleen weet ik zeker dat het wel zuigergestuurd is.
Als er inlaatpoorten in een cilinder zitten kun je er altijd van uitgaan dat het een zuigergestuurde inlaat is.
En als het niet zuigergestuurd zou zijn, waarom zit er dan een gat in het zuigerhemd? (ook bij jouw 70cc mallossi)



 
Sneks 13-1-02?00:21 Print reply
Posts: 2499
waarom zit er dan een membraan in?
En die inlaat staat bij mijn malossi toch bijna altijd open, omdat er toch een flink gat in een malossi zuiger zit. Daarnaast heb ik hier een zuigergestuurde zundapp cil liggen (dus zonder membraan, daarvan is de zuiger heel lang. De inlaat is klein (twee vakjes van rond de 1 bij 1 cm). Dat is een echt zuigergestuurde inlaat. Een honda heeft een soort combinatie van die twee. Maar de inlaat wordt nooit dichtgezet (er kan altijd nog mengsel onder het zuigerhemd +cilinderhemd doorstromen). De cilinders die zitten op honda blokken lijken erg veel op die op mina- verticaal blokken


 
Ik wil veeel harder op m\'n :) [IMG]http://24.132.20.228/mup/1772.jpg[/IMG] :)
SpeedYveS 13-1-02?05:44 Print reply
Posts: 1644
honda heb het allebij, kijk eens voor de zuiger, kan je zo door de inlaat naar het carter toe, net als de booster poorten, die gaan ook direct naar het carter, komt geen zuiger aan te pas hoor.
 
B3AST 13-1-02?13:48 Print reply
Posts: 2469
Klopt. Honda blokken zijn wel degelijk pijlsnel te maken de vraag is alleen hoe. Als je een scooter hard wil laten lopen hoef je alleen maar naar de winkel te lopen wat onderdelen te bestellen en monteren en klaar, daarom lopen veel scooters hard. Ik zeg niet dat scooterlui soms niet veel kennis van 2takt afhebben, maar die kennis heb je niet nodig om een scooter hard te laten lopen. Bij Honda zit dat aardig anders want als je ee Honda brommer hebt en je gaat gewoon allemaal snelle shit eronder gooien dan kom je wel een heel eind hoor, maar totop zekere hoogte... als je echt echt hard wil zul je toch echt zelf meer van je brommer moeten weten.

Enneh dat een Honda blok niet snel genoeg te maken is echt BULLSHIT, kijk bijvoorbeeld een cr80 crosser, die hebben slag en boring bijna hetzelfde als een MBX blok (die weer dezelfde slag heeft als alle honda brommer blokken behalve MB/MT-8)

nougoed het resultaat zie je wel bij brommerraces waarbij brommers en scooter opgevoerd worden met de kennis, en met het benodigde geld... Honda NSR (die overigens erg veel gebruikt wordt bij brommerraces omdat het gewoon een verschrikkelijk goed blok is, sommige race teams hebben zelfs aprilia RS met een NSR blok en daar kiezen ze niet voor niets voor!!!!)
Nouhjah Honda NSR blaast die scootertjes in iedergeval helemaal aan STRONT, dus welk blok was er nou sneller dan?
 
- insane in the brain -
Pertijn 13-1-02?23:14 Print reply
Posts: 846
Membraan @ cilinder is nadeel vandaar dat er nu een rs blok klaar ligt voor het komende seizoen.

Voor scooter zijn veel meer, en veel hoogwaardigere producten te krijgen.
Maar afstellen is VEEL moeilijker.

Verder ben ik van mening dat je met een nsr ook hele mooie grafieken kan maken.
Aangezien een scooter veel meer wrijvingsverliezen heeft..
Het scheelt ook een paar onderdelen.
Krukas, vario en koppeling hoef je iig al niet te kopen.
Waarom rijden er dan toch zo weinig echt snelle schakels rond??????
Rs'en houden het meestal ook bij een dikke cilinder, uitlaat en carb.

Als het echt moet komt mijn machine ook boven de 15pk uit hoor..
Laat ik een uitlaat lassen die gebruik maakt van max toerental waarop mijn cilinder getuned is, monteer een race onsteking en zet er een dikkere carb op, laat een kortspruitstuk en vulstuk maken..
Evt nog carter tuning en dan moet hij echt wel meer dan 15 scoren.
50cc en 16mm halen ze bijna 16pk uit (of was het 20mm?) is toch niet echt weinig.

Betreft die "booster" poorten, die van je inlaat naar carter noemen ze auxilaries(nutteloos).
Booster is als het goed is de poort of poorten tegenover je uitlaat poort.
Dan hebben ze ook nog "fluit" poorten uigevonden en dat zijn uitlaat poorten die naaste de uitlaat poort/ boven de spoelpoorten een kanaal vormgen richting uitlaat.
Winst dus zonder de hap kans te verhogen.
 
[url=http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/110050/1]Skitterende RF6 te koop!![/url]
jca 13-1-02?23:14 Print reply
Posts: 55
Hee hans, De honda blokken zijn dus een moderne zuigergestuurde inlaat, dat membraam zit erin om een veel brutere inlaatpoortentiming toe te kunnen passen, een timing die je inderdaad niet met zuigergestuurde blokjes zonder membraam (zoals zundapp of kreidler) kunt proberen.
Ook kun je als je een membraam hebt een boostport toepassen, iets wat je bij zuigergest.
membraamloos ook wel kunt shaken.
Maar toch blijf ik er bij dat je met een inlaat op het carter meer vermogen uit een tweetaktmotor kunt halen.
Check die van veen kreidlers
Of een gozer bij mij in de buurt, die rijd met een yamaha fs1 roterend inlaat+60cc alu+16mm+homoet dik 110. dat vind ik nogal knap voor een luchtgekoeld blokje.
Ik weet niet of je wel eens naar de brommersprint in jubbega bent geweest, maar daar moeten de meeste hondaatjes het in de 50cc versnellingklasse het afleggen tegen die 30 jaar oude roterend inlaat kreidlers.
 
Neonlampje 13-1-02?23:30 Print reply

Posts: 14825
membraam-gestuurde inlaat heeft veel voordelen, maar dat het via de cylinder loopt heb ik ngo niet helemaal uitgevogelt... ik wil altijd nog carter inlaat op m'n mt bouwen lijpt me echt vetjes...

En ik snap nog steeds niet hoe inlaat van een TSX werkt, die is half membraam, half cylinder gestuurt..
 
B3AST 13-1-02?23:31 Print reply
Posts: 2469
ja nouhjah die race NSRren zijn ook echt super getuned, bartjan vertelde dat die van hem zoo hoogtoerig was dat ie 7000 RPM stationair liep omdat ie daaronder gewoon uit viel en die trekken inderdaad iets van 16 PK uit 50cc+20mm met een opmaat gemaakte uitlaat....

maargoed, die scooters kunnen dus meer PK hebben omdat de onderdelen gewoon veel beter zijn, maar je moet bedenken dat een NSR met 16 PK aan de kruk harder gaat dan een scooter met 16 PK aan de kruk, want een schakelbrommer heeft een efficientere overbrenging...

nouhjah, MORAAL VAN HET HELE VERHAAL: het is allemaal leuk spul die 2takt motortjes, het kan allebei dodelijk hard en het heeft allebei zn eigen voordelen. Persoonlijk vinnik de schakels gewoon leuker
 
- insane in the brain -
wie het weet mag het zegg... 13-1-02?23:39 Print reply
Posts: 305
ok, komt ie weer :

Er werd een slinger aan het achterwiel gegeven en de Kreidler begon zachtjes te lopen. Nadat ie gestart was, zat de coureur van de racescooter, Orhan Turksever, een beetje te gniffelen. De Kreidler maakte stationair niet zoveel lawaai. Na een heel klein beetje beetje gas te hebben gegeven, was het gniffelen echter volledig verdwenen en vertoonde het
gezicht van Ohran allerlei vreemde kleuren, wat duidde op onregelmatige hartkloppingen. Het beeld van een lief klein schattig brommertje veranderde acuut in het imago van een bruut rosapparaat, dat flink kan beuken. Nog nooit hebben we een "brommer" zo'n racegeluid zien bouwen. Nadat de Kreidler warm geworden was, werd de Polini-racescooter gestart. Het geluid? Ja, wel grappig, maar peanuts vergeleken bij de Kreidler. Echt waar!
Dat de scooter de top van de Kreidler niet zou evenaren, dat wisten we al. Maar we waren meer benieuwd wie van beide krachtpatsers sneller zou acceleren. Wij van Scootin' verwachtten dat de Kreidler zou winnen, omdat schakelbrommers nou eenmaal sneller zijn dan automaten. Maar een schakelbrommer 1971.... tja, das niet nieuw.
Een van de redactieleden was zelfs zo zelfverzekerd van de Kreidler dat hij een weddenschap van 100 gulden met Orhan afsloot (meer durfde Orhan niet). Vandaar ook dat Orhan eerst gniffelde en wat later 800 kleuren scheet. De acceleratie van de scooter was al bekend:
TE SNEL
Maar van de Kreidler wisten we nog helemaal niks wat betreft acceleratie. Ook is het voor de Kreidler nog eens extra moeilijk om weg te komen omdat er simpelweg voor 10.000 toeren niemand thuis is. Ons enige houvast wat betreft acceleratie is dat de eigenaar, Wil de Jong, zweert dat zijn Saab 9000 Turbo het acceleratiegeweld absoluut niet bijhoudt. Nou is dat heel moeilijk te geloven als je rekening houdt met het feit dat er een hele zware vertanding op de Kreidler zit (16 tands voor, 29 tands achter). In ieder geval, beide brommers stonden naast elkaar wachtend op het startsein. Het sein werd gegeven en vele duizende toeren barstten los. De 27 mm van de Kreidler werd helemaal open geslingerd en het motorblok brulde 16000 toeren. Wat er zich daarna afspeelde was niet te geloven. Het scootertje werd volledig zoek gereden. Ook qua geluid was het racescootertje foetsie, de Kreidler overstemde het Polini-gepruttel volledig. Hoeveel sneller en hoe snel de Kreidler wel niet is, is niet met woorden te beschrijven. Maar een opgefokte Ducati 916 die met een invalidewagentje sport, geeft wel een redelijk re?el beeld van de situatie. Op een stuk van 200 meter wist de Kreidler een gat te slaan van 100 meter! Nee, vergeleken bij een Kreidler is het scootertje niet meer dan een zak stront op wielen. En het is echt niet zo dat het een 'slome' racescooter is, we hebben hier wel te maken met het raceteam van REP26, dat in de laatste race numero uno
is geworden in hun klasse. Maar ja, zelfs de Malossiscooter van Nederlands kampioen scooterraces Yrjo van Mil zou niet opgewassen zijn tegen dit Kreidler-geweld. Als je ziet hoe snel de Kreidler accelereert en als je weet met wat voor een zware vertanding er gereden wordt, dan vraag je je af of de Kreidler ingenieurs soms van een andere planeet komen. Net zoals in de vorige Scootin' wil ik je er even op wijzen dat de 15000 gulden die je voor de Kreidler moet neerleggen veel lijkt en ook veel is, maar je weet in ieder geval zeker dat geen enkele motoragent je bijhoudt. Het enige wat ze je kunnen maken is dat je 200 rijdt in plaats van 45, immers het is een
50 cc.....

bron: [URL[t]]www.kreidler.nl[/t]www.kreidler.nl[/URL]
 
ik kan helemaal niet zingen, ik kan alleen maar krassen
MB50TUNED 14-1-02?10:54 Print reply
Posts: 1054
Het lijkt leuk zo'n grafiek. Maar hij is helemaal nietszeggend. Sterker nog, al zou je die cilinder passend krijgen met alle overige zooi en al zou je een vermogen hebben van >18 pk, zou ik je er misschien nog uitrijden met gietijzeren pw, en dat is serieus. Ik denk dat die powerband heel erg smal is. Ik weet zeker dat je bijna de hele tijd buiten je powerband zit. Misschien als je een versnellingsbak met 18 versnellingen hebt dat het je lukt. Maar dit is niet handelbaar meer. Dat is ook een groot verschil, bij een scooter is zoon smalle powerband nog wel handelbaar en bij een schakel niet (tenzij zeer groot aantal versnellingen). En het komt uiteraard ook voor een gedeelte door de zelfemaakte uitlaat en vlinderpoort, andere onsteking enz.

power is nothing without control
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
MB50TUNED 14-1-02?11:04 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Originally posted by: Honda NSR-II?Bijl

Membraan @ cilinder is nadeel vandaar dat er nu een rs blok klaar ligt voor het komende seizoen.

Voor scooter zijn veel meer, en veel hoogwaardigere producten te krijgen.
Maar afstellen is VEEL moeilijker.

Verder ben ik van mening dat je met een nsr ook hele mooie grafieken kan maken.
Aangezien een scooter veel meer wrijvingsverliezen heeft..
Het scheelt ook een paar onderdelen.
Krukas, vario en koppeling hoef je iig al niet te kopen.
Waarom rijden er dan toch zo weinig echt snelle schakels rond??????
Rs'en houden het meestal ook bij een dikke cilinder, uitlaat en carb.

Als het echt moet komt mijn machine ook boven de 15pk uit hoor..
Laat ik een uitlaat lassen die gebruik maakt van max toerental waarop mijn cilinder getuned is, monteer een race onsteking en zet er een dikkere carb op, laat een kortspruitstuk en vulstuk maken..
Evt nog carter tuning en dan moet hij echt wel meer dan 15 scoren.
50cc en 16mm halen ze bijna 16pk uit (of was het 20mm?) is toch niet echt weinig.

Betreft die "booster" poorten, die van je inlaat naar carter noemen ze auxilaries(nutteloos).
Booster is als het goed is de poort of poorten tegenover je uitlaat poort.
Dan hebben ze ook nog "fluit" poorten uigevonden en dat zijn uitlaat poorten die naaste de uitlaat poort/ boven de spoelpoorten een kanaal vormgen richting uitlaat.
Winst dus zonder de hap kans te verhogen.


auxilary intakes zijn zeker niet nutteloos, da ligt helemaal aan je setup. Stel dat jij een zeer hoogtoerige 50 cc met een 28 mm, dan moet je je inlaat zeer breed gaan maken, wat hem verzwakt. Je kan dan ook auxilary intakes maken, je inlaat oppervlak is groot genoeg, en je houd voldoende stevigheid. Het is echt onzin dat ze zinloos zijn, bij sommige setups wel, maar zeker niet ALTIJD!
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).

Dit topic is 1997 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved