Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - raar gedoe met m'n licht

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1018 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #26108 - raar gedoe met m'n licht
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 823 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

xr600r 7-2-2005 22:50 Print topicpost
Posts: 82
Op me tsx heb ik een raar probleem:
Als de brommer loopt dan heb ik heel zwak licht, 't lijkt net zo'n kaarsje dat brand.
Maar nu knijp ik bijvoorbeeld de rem in, dan gaat 't remlicht branden en dan gaan het normale licht (de koplamp) en de lampjes in me cockpit, feller branden. Maar ze branden dan nog vrij zwak.

Zet ik m'n brommer nou uit, dan nét voordat de brommer stilvalt, brand 't licht ineens heel fel (zoals 't normaal hoort).

Nu denk ik dat er iets verkeerd is aangesloten en dat dat kortsluiting veroorzaakt ofzo en dat als k me remlicht gebruik dat het dan niet meer of minder kortsluit ofzo?

maar goed nu vraag ik me dus af wat er verkeerd zit. Misschien heeft iemand dit al eens meegemaakt en weet waar ik moet gaan zoeken?
 

bart de schakelgek 8-2-2005 0:36 Print reply

Posts: 5987
dat van je koplamp: nieuwe accu erin doen, zekering controleren je hebt goed licht
remlicht: geen idee, kortsluiting of zo
 
Limburger
Supernova 8-2-2005 0:40 Print reply

Posts: 7654
had mijn tsx ook last van, dat ie feller ging branden als ik remde
 
WP Car Customs
xr600r 8-2-2005 13:39 Print reply
Posts: 82
ik heb nog even wat zitten te klooien, en nu denk ik dat m'n spanningsregelaar kapot is. Want voor de regelaar heb ik heel veel volt (20 volt wisselspanning) en dr na heb ik maar 2 volt gelijkspanning.

Weet iemand een manier om deze door te meten? bij m'n motor was de weerstand gegeven van de spanningsregelaar en zo weet je dus of ie goed is. Weet iemand die waarde toevallig van een tsx? Of heeft iemand een boekje waarin staat uitgelegd hoe je 'm kan testen??
 
Cebess 9-2-2005 19:53 Print reply

Posts: 1203
Massaprobleem, check je massapunten op het frame en maak die goed schoon.
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
S1lv3r 9-2-2005 20:08 Print reply

Posts: 5213
zoiets had ik ook een keer, alleen dan wat vervelender, als ik de rem gebruikte dan viel me brommer uit :P
 
xr600r 9-2-2005 20:28 Print reply
Posts: 82
op welke plaatsen moet de originele kabelboom eigenlijk massa maken (ben nog niet zo bekend met een tsx, 't is pas mn eerste)
 
Cebess 10-2-2005 12:17 Print reply

Posts: 1203
Kzou niet weten waar de punt(en) zitten. Je kan er zelf ook gewoon 1 bijmaken door bijv een draad te leggen vanaf de - pool van de accu naar een blank stuk op het frame. Check ook even hoe de massa is van je achterlicht en je massa van de voorvork waar dus je voorlamp op zit.
 
>>>> http://www.apriliaforum.nl <<<<
xr600r 12-2-2005 14:02 Print reply
Posts: 82
zo k heb ff zitten klooien. Het blijkt nu dus dat m'n spanningregelaar kapot is. Nu had ik thuis nog een scooter staan van me opa. Daar heb ik ff de spanningregelaar uit gehaald, en aangesloten. Maar dat is nie helemaal goed gegaan (maar ik wist dat 't niet meteen zou gaan maarja). 't probleem is dat die van de scooter 4 aansluitingen heeft, en de originele van m'n tsx maar 3.

Bij de scooter is het dan op iedere aansluiting:
[6v voeding AC][massa (naar 't blok?][6v voeding AC][14v DC uit]

Bij de tsx zit 't wat raarder in elkaar en daarmee zit ik nu dus in de knoei, hier is 't namelijk zo:

[12V DC]
[6v voeding][massa blok]

't rare is dat als je meet vanaf de 6v naar 't frame (massa) krijg je (bijna) geen waarde. Maar meet je van de 6v naar die andere gele kabel (masas blok?) dan krijg je netjes 6v ofzo.

Nu heb ik 'm dus als volgt tijdelijk werkend gekregen: de 6v voeding van m'n brommer heb ik gesplitst, zodat ik twee kabeltjes heb die naar de 6v voeding gaan van de regelaar. Dan heb ik de massa van 't blok op de massa aansluiting van de regelaar gezet, en de 12v uit blijft 't zelfde.

Nu is 't rare.. dit werkte een tijdje perfect. Ik kreeg mooi +/- 14V gelijkspanning. Maar na ff rijden was ineens de spanning weg.

Vandaag ga ik nog even proberen of 't ook werkt, als ik die kabel niet splits en dus maar ??n 6v voeding aansluit. Dat had ik gister ook geprobeerd maar toen werkte het niet, maar even later kwam ik dr achter dat een kabeltje dat ik gebruikte om te testen een knikje had.

Maar goed mijn vraag is: wie weet waarom een scooter 2 voeding kabels heeft, en een tsx maar 1 voeding en 1 aparte massa. Als ik dat snap dan kan ik misschien die regelaar aansluiten. En wie weet waarom de spanning nu na een tijdje is weggevalleN?

Oh en voor de mensen die willen weten waarom ik pers? zo'n niet-originele regelaar wil aansluiten: de originele kost 77 euro oid, en ene van een aprilia maar 18 euro. En niet gaan zeiken van ja hij is kapot gegaan want het is rotzooi van een scooter. Want dat boeit me niet wil graag alleen serieuze antwoorden.
 
Blijhoofd 12-2-2005 14:55 Print reply

Posts: 7378
probleem wat heel vaak voor komt bij tsx

die spannignsregelaar zal het wel niet zijn, die zijn zelden kapot(ik heb er nog wel 3 als je het toch wil proberen inbox )

check eerst of je zekering nog heel is zo ja kijk dan of je accu meer als 12 Volt spanning geeft en ook nog belastbaar is ff een een lampje erop aan slutien (wel eerst opgeladen met een accu lader) is dit okej

dan haal je de stekker van de spanningsregelaar er af, en kijk je of er een wisselspanning van je spoelen af komt dit meot tussen de 2 gele graden staan is dit goed dan meot je ff meten of dat zwarte draad die op de behuzing van de spanningsregelaar zit verbroken is (je meot dus meten tussen de spannings regelaar en de min van de accu LETOP dit is heel belangrijk want anders heeft de spanningsregelaar geen gelijk potentieel met de accu en krijg je idd deze effecten,bij mij was het toen idd dit probleem,nieuw dradje getrokken en het was opgelost

is dit ook okej doe dan het zelfde bij de rode draad die meot naar de zekering lopen

is dit allemaal okej dan kan je spannings regelaar kapot zijn maar dat denk ik neit omdat deze dan helemaal niks meer door laat

aan dat gedoe met het licht kan je gewoon zien dat spanningsregelaar geen zefde potentieel heeft als de accu want hij ziet de accu eigenlijk als een hele grote condensator

hier nog een simpel schematje hoe de verlichting bij tsx in elkaar zit

Dit bericht is ge-edit door Blijhoofd op 12-2-2005 15:03
 
!!!!!Suzuki ride the winds of change!!!!!!!! http://www.brommerforum.nl/showtopic/33235

Dit topic is 823 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved