Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Contactpuntjes ---> Electrisch

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1120 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #25993 - Contactpuntjes ---> Electrisch
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2139 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Petur 4-2-2005 11:52 Print topicpost
Posts: 2
kan iemand mij zeggen wat nu het verschil is tussen deze 2 onstekingen ??

ik ben een n00b in die dingen maar kan iemand mij hier wat meer over vertellen?

ik heb nu een onsteking met contactpuntjes op mijn vespa ciao , en ik wil er een andere blok op zetten met electrische onsteking..

weet iemand of ik dan wat aan de bekabeling moet veranderen of past dat zo?

alvast bedankt !

grtz Peter
 

Killerbean 5-2-2005 14:00 Print reply

Posts: 3243
bij contactpuntjes heb je een spietje wat steeds langs een dingetje gaat waardoor de puntjes opengaan (of dichtgaan, weet ik even niet meer) en daarna gaan ze weer dicht (of open dus) het nadeel van puntjes is dat ze erg gevoelig zijn.

bij een "electrische" ontsteking word datgene geregeld/gegenereerd in de Bobine/cdi
dit hoef je minder vaak bij te stellen en dit is wat minder gevoelig.

correct me if im wrong
 
RX loos
Derbi-Vokay 7-2-2005 21:49 Print reply

Posts: 423
-contact punten-
in dit geval heb je meestal 2 spoelen, 1 voor licht en 1 voor je bougie vonk...
en je hebt nog een contact punt dat geopent word door een nok aan de binnen zijde van je vliegwiel, als je hem een keer open maakt zie je het wel. maar door dat openen bepaal je dus wanneer er stroom door kan lopen. Doordat het ene moment er ewel door stroom kan en het andere niet krijg je dus een vonk (mbv de condensator)

-electrisch-
in dit geval heb je meestal 3 speolen weer 1voor licht en 1 voor de vonk. maar je hebt een 3e spoel (pick-up of signaalspoel) deze is vrij klein en leverd in de vorm van een stroom schokje een signaal wanneer er een vonk moet komen. dit signaal stuurt ie naar de cdi of boine...

voor beide geld: de stroom dat word opgewekt word terwijl er geen vonk, word op `geslagen` bij de de contactpunten onstekking is dat inde condensator en in electrische onstekking gebeurt dat in de bobine. Zou de stroom niet woden opgeslagen (dus weg lekt) krijg je alleen maar een zwak geel vonkje..

greetz yaakov
 
snowboard is beter!!
Rik 7-2-2005 21:52 Print reply

Posts: 3464
als je op je vespa blok electrische ontsteking neemt zit er meestal gewoon een bobine bij.. die schroef je dus ook gewoon vast aan je achter/onderbrug en ben je klaar.
 
ironbird 7-2-2005 21:56 Print reply

Posts: 1096
Ik heb zo van die computertjes, die moet je gewoon op je zwart-witte ontstekingsdraad aansluiten en aan de massa hangen, en je kan je contactpuntjes wegkieperen...

het is op 5minuutjes geinstalleerd
 
Honda- mt 7-2-2005 22:01 Print reply
Posts: 523
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ironbird

Ik heb zo van die computertjes, die moet je gewoon op je zwart-witte ontstekingsdraad aansluiten en aan de massa hangen, en je kan je contactpuntjes wegkieperen...

het is op 5minuutjes geinstalleerd


Contactpuntvervanger van sparcon?

Of iets anders?
 
ironbird 7-2-2005 22:16 Print reply

Posts: 1096
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Honda- mt

[...]


Contactpuntvervanger van sparcon?

Of iets anders?


iets in die aard. maar het merk is "rotary"

als iemand er baat bij heeft maak ik wel een fotootje ofzo.
 
Honda- mt 7-2-2005 22:17 Print reply
Posts: 523
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ironbird

[...]


iets in die aard. maar het merk is "rotary"

als iemand er baat bij heeft maak ik wel een fotootje ofzo.


En je hebt dan ok geen condensator meer?


 
ironbird 7-2-2005 22:17 Print reply

Posts: 1096
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Honda- mt

[...]


En je hebt dan ok geen condensator meer?




jawel die zit er nog wel aan.
 
TomosRaging 8-2-2005 23:13 Print reply

Posts: 647
Werkt dat goed? die contactpunt vervanger? is dat ook voor vespa? Moet je dan de contact punten eruit halen? of blijven die er wel op zitten?

Dus dan heb je een soort ontsteking net als met een cdi'tje?
 
Paradijs, waar het gras groen is en geen rollerbanken :D
ironbird 8-2-2005 23:51 Print reply

Posts: 1096
bwa werkt wel, maar ik merk zeker geen verschil.

En ja het werkt ook op een vespa. je moet gewoon je platinen afkoppelen, en zorgen dat er
op die plek geen massacontact wordt gemaakt (aftapen dus)

hie1r enkele fotos, en het schemaatje dat erbijzit. (ja het is een dingetje uit 1986 )






 
Almer 10-2-2005 18:02 Print reply

Posts: 3325
hoeft niet open gemaakt te worden met een nok op t vliegwiel, meestal zit aan de konus een verdikking
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)

Dit topic is 2139 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved