-contact punten-
in dit geval heb je meestal 2 spoelen, 1 voor licht en 1 voor je bougie vonk...
en je hebt nog een contact punt dat geopent word door een nok aan de binnen zijde van je vliegwiel, als je hem een keer open maakt zie je het wel. maar door dat openen bepaal je dus wanneer er stroom door kan lopen. Doordat het ene moment er ewel door stroom kan en het andere niet krijg je dus een vonk (mbv de condensator)
-electrisch-
in dit geval heb je meestal 3 speolen weer 1voor licht en 1 voor de vonk. maar je hebt een 3e spoel (pick-up of signaalspoel) deze is vrij klein en leverd in de vorm van een stroom schokje een signaal wanneer er een vonk moet komen. dit signaal stuurt ie naar de cdi of boine...
voor beide geld: de stroom dat word opgewekt word terwijl er geen vonk, word op `geslagen` bij de de contactpunten onstekking is dat inde condensator en in electrische onstekking gebeurt dat in de bobine. Zou de stroom niet woden opgeslagen (dus weg lekt) krijg je alleen maar een zwak geel vonkje..
greetz yaakov
|