Het grootste nadeel van een powerfilter is dat het filter vaak gewoon van ijzeren gaas is. Hierdoor laat het meer lucht door en kun je dus hogere prestaties uit je brommer halen. Maar aan de andere kant komt er wel veel meer rommel (zand, stof, klein beetje vocht) in je cilinder terecht. Verder is het over het algemeen moeilijker afstellen. Dit heb ik ook zelf bevonden. Zo wordt je cilinder iets hoogtoeriger en trekt deze op laag toerental juist iets minder.
Als je dan toch er een powerfilter op wilt gooien, pak dan sowieso een schuimfilter. Bijvoorbeeld van Twin-Air. Deze zul je ook even in de luchtfilter olie moeten soppen, of eventueel in dikke blok-olie. Het kan ook in gewone 2-takt-olie maar die verliest na een paar weken zijn werking.
Ik heb zelf ook vaak een Twin-Air op mijn MB gehad, vooral met een 110cc eronder krijg je hele leuke prestaties, maar oordoppen zijn ook niet verkeerd.
Over het benzineverbruik: Als je er een powerfilter op gooit, zullen je prestaties waarschijnlijk een klein beetje verhogen, en zal je benzineverbruik dus ook toenemen.
|