Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - APK op brommer van af september dit jaar??

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1087 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #25785 - APK op brommer van af september dit...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1871 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

FsR 27-1-2005 11:53 Print topicpost

Posts: 964
hey ik zit hier op school en een klasgenoot van me zegt dat er vanaf september dit jaar een apk op je brommer moet zitten is dit zo of is het bullshit
 

honda_2takt_power 27-1-2005 11:58 Print reply

Posts: 6744
er komt aleen een schouwing


veel plezier met lezen

De RDW registreert gegevens van voertuigen, hun eigenaren / houders en de afgegeven documenten zoals kenteken- en rijbewijzen.
Het verstrekken van informatie over deze zaken aan derden hoort hierbij.

Daarnaast bewaakt de RDW de veiligheids- en milieuaspecten van het Nederlandse voertuigenpark en schept zij voorwaarden ter voorkoming van fraude en ciminaliteit.

Wat gaat er veranderen / gebeuren en wanneer?
Alle bromfietsen die in Nederland van de openbare weg gebruik maken, moeten voorzien worden van een eigen kentekenbewijs en kentekenplaat.
Die nieuwe kentekenplaat komt in de plaats van het verzekeringsplaatje dat elke bromfiets nu hoort te hebben.
Bij dat kentekenbewijs horen alle relevante technische en persoonsgegegevens.

Grofweg omvat de kentekenplicht 3 aspecten:

Bestaande bromfietsen moeten van een kentekenbewijs worden voorzien (van 1 september 2005 tot en met 31 oktober 2006)
Nieuwe bromfietsen worden bij verkoop van een kentekenbewijs voorzien (vanaf 1 september 2005);
Alle handelingen die met betrekking tot een kenteken van een personenauto verricht worden, moeten ook met een kentekenbewijs voor brom- en snorfietsen verricht kunnen worden.


Definitie Bromfiets
De kentekenplicht voor bromfietsen geldt voor alle bromfietsen in Nederland. Onder de definitie van bromfiets vallen ook alle snorfietsen, bromscooters, brommobielen en fietsen met hulpmotor van minder dan 50cc. In artikel 1 van de Wegeverkeerswet 1994 worden bromfietsen als volgt gedefinieerd:

"Motorrijtuigen op 2 of 3 wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km per uur en uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm? of met een elektromotor, met uitzondering van gehandicaptenvoertuigen."

Ook enkele 4-wielige motorrijtuigen (de brommobielen) worden als bromfiets aangemerkt en krijgen een eigen kenteken.

Het kenteken van het huidige bromfietspark
In grote lijnen bestaat de kentekening uit 4 aspecten:

Registratie technische gegevens (schouwing van de bromfiets)
Registratie persoonsgegevens (aanvraag kenteken)
Afgifte kentekenbewijs
Afgifte kentekenplaat
Het ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft besloten dat bromfietsen administratief gekentekend worden.
Administratief kentekenen betekent dat er geen technische keuring van te kentekenen bromfietsen komt.
Het is dus niet uitgesloten dat een motorisch opgevoerde bromfiets voorzien wordt van een kenteken.
Iedere bromfietseigenaar krijgt een kenteken voor zijn voertuig, tenzij eenduidig is vastgesteld dat de bromfiets gestolen is, dat er met het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) is geknoeid of dat geen typegoedkeuring te achterhalen is.
Voordeel van deze keuze is dat een kenteken relatief goedkoop aangeboden kan worden. De eigenaar van de bromfiets betaalt de kosten voor de kentekening zelf.

Het eerste onderdeel van de aanvraag is een schouwing van het voortuig.
Die wordt uitgevoerd door een bromfietshandelaar die daartoe door de RDW erkend wordt.
De eigenaar / houder (of een persoon namens hem) biedt zelf zijn voertuig aan voor de schouw.
De handelaar neemt zichtbare technische gegevens op.

Verplicht is het noteren van:
- het merk
- type
- Voertuig Identificatie Nummer (VIN)

Als het mogelijk is, dient de schouwer ook de volgende gegevens te noteren:
- motornummer
- typegoedkeuringsnummer
- tag-nummer
- bijzonderheden.

De handelaar voert deze gegevens online in bij de RDW, geeft de eigenaar een registratieforumulier en regelt de betaling van de schouwing met de eigenaar.
De handelaar bepaalt zelf de hoogte van dit tarief.
De gegevens uit de schouw kunnen gezien worden als een vorm van voorregistratie.

Het tweede onderdeel is de aanvraag van een kenteken. Met het registratieforumulier en geldige legitimatie vraagt de eigenaar op een RDW-postkantoor een kentekenbewijs aan.
De aanvraag wordt geautomatiseerd afgehandeld. Uitzonderingen ("uitval" worden door een apart team van RDW-medewerkers afgehandeld. Als fraude, misbruik of diefstal niet aannemelijk gemaakt kan worden, gaat de RDW over tot het afgeven van een kenteken.

Als derde stap in de kentekening krijgt de eigenaar het kentekenbewijs thuis toegestuurd. Het kentekenbewijs zal hetzelfde uiterlijk krijgen als dat van personenvoertuigen.

Met het kentekenbewijs kan de eigenaar een kentekenplaat aanschaffen bij een erkende kentekenplaatfabrikant. Daarbij moet hij een geldige legitimatie en zijn kentekenbewijs tonen.
De bromfietseigenaar moet hierna zelf zijn nieuwe kenteken aan zijn verzekering doorgeven.


Waarom wordt de kentekenplicht voor bromfietsen ingevoerd?
In de politieke besluitvorming om de kentekenplicht voor bromfietsen in te voeren, hebben de volgende zaken een belangrijke rol gespeeld:
Verhogen van de verkeersveiligheid;
Verminderen van het aantal diefstallen van bromfietsen;
Afname van de kleine criminaliteit;
Eenvoudigere handhavings- en opsporingsmogelijkheden;
Beter onderscheid tussen brom- en snorfietsen;
Een koppeling tussen eigenaar / houder en voertuig;
Betere handhaving van WA-verzekeringsplicht.


Erkenning bedrijfsvoorraad
Een belangrijke verandering is dat de erkenning bedrijfsvoorraad opengesteld wordt voor importeurs, fabrikanten, handelaren en dealers van bromfietsen.
Bedrijven met de erkenning bedrijsvorraad kunnen alle voertuigsoorten in hun bedrijfsvoorraad registreren.

Voor bedrijven die alleen op het gebied van bromfietsen actief zijn, is het aanvragen van een erkenning bedrijfsvoorraad nieuw.
Voor bedrijven op het gebied van motorvoertuigen, waaronder motorfietsen, was het al langer mogelijk een erkenning bedrijfsvoorraad te verkrijgen.
Bedrijven die al een erkenning bedrijfsvoorraad hebben, krijgen vanaf 1 september 2005 vanzelf de mogelijkheid om ook bromfietsen in hun bedrijfsvoorraad op te nemen.

Het begrip bedrijfsvoorraad is een juridische term. Het geeft een handelaar de mogelijkheid gekentekende bromfietsen in de administratieve voorraad op te nemen.
Dit heeft als gevolg dat die bromfietsen vrijgesteld zijn van voertuiggebonden verplichtingen, zoals de WA-verzekering. Bedrijven zonder een RDW erkenning bedrijfsvoorraad hebben deze mogelijkheid niet.
Tevens kan een bedrijf met een erkenning bedrijfsvoorraad de tenaanstelling van het voertuig namens zijn klanten uitvoeren en afhandelen op het postkantoor.

Bedrijven die handelen in bromfietsen kunne neen erkenning bedrijfsvoorraad aanvragen. Hiervoor is een eenmalig aanvraagtafief en een jaarlijks toezichtstarief verschuldigd.
Daarnaast dient de erkenninghouder te beschikken over een PC met modem, een abonnement bij een door de RDW aangewezen provider om digitale communicatie met de RDW-systemen mogelijk te maken.

Bevoegdheid schouwen
Alleen bedrijven met de erkenning bedrijfsvoorraad kunnen de bevoegdheid tot het schouwen aanvragen.
De RDW zal deze bedrijven controleren door middel van een bedrijfsondezoek.
Bij toekenning van de bevoegdheid schouwen, zal de RDW een applicatie verstrekken waarmee de schouwgegevens kunnen worden vastgelegd.
Het bedrijf dient te beschikken over een printer om de registratieformulieren voor de bromfietseigenaar uit te printen.
Door het verkrijgen van deze bevoegdheid verplicht de erkenningshouder zich aan de voorwaarden te houden die gesteld worden aan het juiste en betrouwbaar uitvoeren van de schouwing

Handelaarskentekenbewijs
Met de kentekenplicht voor bromfietsen wordt ook het handelaarskenteken voor bromfietsen ge?ntroduceerd.
Net als voor motorvoertuigen wordt het voor bromfietsen mogelijk een handelaarskenteken te voeren.
Door gebruikt te maken van een handelaarskenteken mag een bestuurder toch de openbare weg op met een bromfiets die behoort tot de bedrijfsvoorraad van het bedrijf.
Dit is alleen toegestaan in het kader van bedrijfsactiviteiten, zoals bijvoorbeeld het maken van een proefrit.



 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
brutus 27-1-2005 12:01 Print reply

Posts: 7934
gooi maar dicht en gebruik eerst de search is man


 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
honda_2takt_power 27-1-2005 12:02 Print reply

Posts: 6744
idd of lees dat boven maar es staat alles in
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
Bullet 27-1-2005 14:27 Print reply

Posts: 12150
UTFS is al tig keer voorbij gekomen
 
**My BungHole Will Speak Now**
schlang-stah 27-1-2005 14:28 Print reply

Posts: 1014
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Bullet

UTFS is al tig keer voorbij gekomen

wat zeg je dat toch mooi
 
hoi?
brutus 27-1-2005 14:31 Print reply

Posts: 7934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: schlang-stah

[...]

wat zeg je dat toch mooi


krijg je als van die irri ventje heletijd van die kut topics openen
 
nee maar goed ik bedoel, dat doen we nou al jaren zo..
Rio88 27-1-2005 15:16 Print reply

Posts: 841
ey, ik heb gelezen die tekst mare, ik kon er alleen niet op uitmaken of ze wel of niet op snelheid controleren, iemand die weet?
 
honda_2takt_power 27-1-2005 15:18 Print reply

Posts: 6744
Quote:
Het is dus niet uitgesloten dat een motorisch opgevoerde bromfiets voorzien wordt van een kenteken.


lijtk me niet he

 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
Rio88 27-1-2005 15:18 Print reply

Posts: 841
mooi, thx
 
FazuL NSR 27-1-2005 15:19 Print reply

Posts: 2046
hoop wel dat er nu wat minder rollerbanken komen
 
wiebutt 27-1-2005 15:20 Print reply

Posts: 6264
Maar nu kan je dus geflitst worde ?
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
FazuL NSR 27-1-2005 15:20 Print reply

Posts: 2046
jah, komen van die speciale flitspalen
 
wiebutt 27-1-2005 15:21 Print reply

Posts: 6264
Ow oke , dan valt er weer wat te slope
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
honda_2takt_power 27-1-2005 15:21 Print reply

Posts: 6744
ja als je hem schoonmaakt en niet onder de bagger laat zitten en dan nog dan kan je als nog 20 te hard rijden in de bebouwde kom of ze verzinnen flitspalen voor brommer
 
regels zijn er om grenzen aan te geven, en grenzen zijn er om verlegd te worden.
FazuL NSR 27-1-2005 15:22 Print reply

Posts: 2046
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wiebutt

Ow oke , dan valt er weer wat te slope

, psies, maar je zou maar geflitst worden met 90 ofzo, krijg je wel een knkrhoge boete denk ik......, veel hoger dan dat je bijv. met de auto te hard rijd. op een brommer rij je al heel snel 40 km te hard

Dit bericht is ge-edit door FazuL NSR op 27-1-2005 15:24
 

Dit topic is 1871 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved