T=F.n(2-takt)
T=1/2.F.n(4-takt)
een 4-takt heeft 1/2 het aantal slagen van een 2-takt , dat houd in dat een 4-takt elke 720graden een arbeids slag heeft en een 2takt elke 360 graden. dat betekend dus dat een 4-takt of 2x zo hoog toerental moet draaien of 2x zo hoog koppel(T)moet hebben. het toerental 2x verhogen is practisch niet mogelijk, en daarom is in de meeste wedstrijdsporten optie 2 gekozen. het koppel vergroten kan op verschillende manieren tot stand gebracht worden bv:
-de ge?ndiceerde druk omhoog brengen(door een turbo bijvoorbeeld)
-het zuiger oppervlak 2x zo groot maken
kosten technische is het zuigeroppervlak vergroten(de cilinderinhoud vergroten) het meest intresante.
groot bij komend voordeel hierbij is dat het rendement van een 4-takt motor veel hoger is, en dat de vermogensafgifte veel soepeler tot stand komt.
met andere woorden een 4-takt met 2x de cilinder inhoud van een 2-takt, zal door dat het rendement vele malen hoger is, veel meer vermogen kunnen leveren!!
ik heb het hier om moto-GP motoren waar dus het dubbel aantal cc's van toepassing mag zijn!vergeleken met een 2-takt(de 500cc klasse is het hoogst) de 2-takten 500cc en de 4-takten mogen dus 1000cc hebben!!!
Dit bericht is ge-edit door twinshocker op 28-1-2005 20:01
|