Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Buitenboordmotor Tuning

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1053 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #25561 - Buitenboordmotor Tuning
Pagina 6 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 55449 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

brutalmb70 27-4-2005 14:02 Print reply
Posts: 536
ik kan ook wel gaan opscheppe over mijn boten, maar dat heeft geen nut....

ONTOPIC:

het belangerijkste is wat voorn boot je hebt, anders kan je wel gaan tunen maar zal je boot misschien niet eens harder willen (mss dat ik er over heen hebt gelezen wat voorn boot je hebt..)

maar goed, als je nog geen motor hebt en je bent op zoek naar een bbm, dan moet je wel de motor zoeke die bij de boot past, dus als je een boot hebt waar een kort-staart goed voor is moet je natuurlijk geen langstaart gaan kope...dat werkt alleen maar veeeel meer weerstand op...

ook zou ik niet voor zo'n planeervleugel oid kiezen (volgens mij werd dat hier eerder al ergens over gesproken) lijkt mij ook alleen maar meer weerstand op te leveren....

VOORBEELD, steek je vingers maar eens in het water (tijdens het varen..duh) en daarna je hele hand....

nog iets...veel verstand van tunen heb ik neit, maar lijkt me verstandig dat je hem niet hoog toerig gaat maken, als je dat wel zou doen, heb je strax mss het probleem dattie niet eens genoeg vermogen heeft om in planee te komen (kga der vanuit dat je bootje kan planeren..)

mijn eerste idee was dus comp. verhogen... kijken waarin dat resulteerd en daarna pas cil tuning toepasse...

kdenk ook dat je je schroef niet hoeft aan te passe..dat zou ik natuurlijk pas als laatste doen...

voor sommige mense zal ik wel weer onzin hebbe uitgekraamt...maar dat kan wel kloppe !

iig, zorg eens voor paar meer gegevens van bijv wat voorn bootje...

zoals ik al zei, kweenie wat voorn boot je hebt of wilt nemen, maar als je dan toch de keuze hebt, moet je kieze tusse scherp sturend of snelplanerende boot...

nadeel van een scherpsturende boot is dat hij veel V heeft (meer weerstand) maar ook langzamer in planee komt...

voordeel vlakke bodem, lage planeer snelheid, minder vermoge nodig voor in planee te komen...


 
Almer 27-4-2005 14:04 Print reply

Posts: 3325
die bobbels op je zuiger, gewoon kamzuigers, zorgen er voor dat het gas beter in de cylinder loopt. Het lijkt mij dat die dingen sneller uit elkaar draaien als bij een brommer, omdat ze veel precieser zijn
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
RJ Tuning 27-4-2005 14:06 Print reply

Posts: 3242
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brutalmb70

ik kan ook wel gaan opscheppe over mijn boten, maar dat heeft geen nut....

ONTOPIC:

het belangerijkste is wat voorn boot je hebt, anders kan je wel gaan tunen maar zal je boot misschien niet eens harder willen (mss dat ik er over heen hebt gelezen wat voorn boot je hebt..)

maar goed, als je nog geen motor hebt en je bent op zoek naar een bbm, dan moet je wel de motor zoeke die bij de boot past, dus als je een boot hebt waar een kort-staart goed voor is moet je natuurlijk geen langstaart gaan kope...dat werkt alleen maar veeeel meer weerstand op...

ook zou ik niet voor zo'n planeervleugel oid kiezen (volgens mij werd dat hier eerder al ergens over gesproken) lijkt mij ook alleen maar meer weerstand op te leveren....

VOORBEELD, steek je vingers maar eens in het water (tijdens het varen..duh) en daarna je hele hand....

nog iets...veel verstand van tunen heb ik neit, maar lijkt me verstandig dat je hem niet hoog toerig gaat maken, als je dat wel zou doen, heb je strax mss het probleem dattie niet eens genoeg vermogen heeft om in planee te komen (kga der vanuit dat je bootje kan planeren..)

mijn eerste idee was dus comp. verhogen... kijken waarin dat resulteerd en daarna pas cil tuning toepasse...

kdenk ook dat je je schroef niet hoeft aan te passe..dat zou ik natuurlijk pas als laatste doen...

voor sommige mense zal ik wel weer onzin hebbe uitgekraamt...maar dat kan wel kloppe !

iig, zorg eens voor paar meer gegevens van bijv wat voorn bootje...

zoals ik al zei, kweenie wat voorn boot je hebt of wilt nemen, maar als je dan toch de keuze hebt, moet je kieze tusse scherp sturend of snelplanerende boot...

nadeel van een scherpsturende boot is dat hij veel V heeft (meer weerstand) maar ook langzamer in planee komt...

voordeel vlakke bodem, lage planeer snelheid, minder vermoge nodig voor in planee te komen...





met een kortstaart heb je meer kans dat hij niet gaat planeren.
dan krijg je dit ....


je kan beter een langstaart nemen.
je moet proberen zo weinig mogelijk je boot in het water te houden dan heb je het minste weerstand.






Dit bericht is ge-edit door RJ Tuning op 27-4-2005 14:10

Dit bericht is ge-edit door RJ Tuning op 27-4-2005 14:11
 
RJ Tuning 27-4-2005 14:08 Print reply

Posts: 3242
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: M.O.

zou k dan ook maar ff opgaan scheppen

16meter 2x V12 DIESEL 1100pk binnenboord (van de poolse marine geweest)

polyester boot 6meter 290pk binnenboord

Aluminium reddingsboot 9meter 440pk binnenboord

Eerst stond er een ford SABRE in.
Was een tractor motor en getunde naar 400pk (interkoeler leuk turbo'tje beetje op geboord enz...) maar de klepzitting was er uitgekomen (voor de 2 keer) beetje in elkaar gedraait drijfstang krom en zo je kent dat wel. Nu zit er een yanmar met 440pk gloed nieuw.




Dit bericht is ge-edit door M.O. op 27-4-2005 13:32



yanmar zuigt volvo penta saildrive rules :P
 
brutalmb70 27-4-2005 14:08 Print reply
Posts: 536
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RJ Tuning

[...]



met een kortstaart heb je meer kans dat hij niet gaat planeren.
je kan beter een langstaart nemen.
je moet proberen zo weinig mogelijk BOOR in het water te houden dan heb je het minste weerstand.

afbeelding


wat bedoel je met BOOR ??

btw...een kortstaart planeert net zo makkelijk als een langstaart, zolang het vermogen er maar is, en de boot geschikt is voor die bbm
 
brutalmb70 27-4-2005 14:09 Print reply
Posts: 536
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RJ Tuning

[...]



yanmar zuigt volvo penta saildrive rules :P


yanmar ownt gruwelijk hard :P

saildrives...
 
brutalmb70 27-4-2005 14:13 Print reply
Posts: 536
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RJ Tuning

met een kortstaart heb je meer kans dat hij niet gaat planeren.
dan krijg je dit ....
afbeelding



als je dat hebt, heb je je bbm niet op de juiste schuinte afgesteld...en wat dacht je van gewichtsverplaatsing...dus je zelf btje naar voren leunen, dan gaatie ook wel...

dat kan je ook trouwens voorkomen door trim-plateaus te bevestigen, dat heeft zelfs nog het voordeel dat je de boot kunt trimmen, maar ook dat je meer lengte krijgt....lengte loopt !
 
RJ Tuning 27-4-2005 14:13 Print reply

Posts: 3242
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brutalmb70

[...]


wat bedoel je met BOOR ??

btw...een kortstaart planeert net zo makkelijk als een langstaart, zolang het vermogen er maar is, en de boot geschikt is voor die bbm



een langstaart zal minder snel met de punt naar beneden gaan (planeren)
maar als je eenmaal in plane ligt kan je beter een langstaart hebben.
 
RJ Tuning 27-4-2005 14:15 Print reply

Posts: 3242
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brutalmb70

[...]


als je dat hebt, heb je je bbm niet op de juiste schuinte afgesteld...en wat dacht je van gewichtsverplaatsing...dus je zelf btje naar voren leunen, dan gaatie ook wel...

dat kan je ook trouwens voorkomen door trim-plateaus te bevestigen, dat heeft zelfs nog het voordeel dat je de boot kunt trimmen, maar ook dat je meer lengte krijgt....lengte loopt !



dat heet inderdaat trimmen
maar als je hem gaat trimmen zodat ie meteen in plane gaat gaat hij ook weel duiken darom hebben snelle schepen ook een electrische op hydrolyshe trimmer
 
brutalmb70 27-4-2005 14:16 Print reply
Posts: 536
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RJ Tuning

[...]



een langstaart zal minder snel met de punt naar beneden gaan (planeren)
maar als je eenmaal in plane ligt kan je beter een langstaart hebben.


dat maakt weinig tot niets uit...

mijn theorie is nog steeds, hoe minder je in het water hebt deste minder weerstand je hebt....
 
RJ Tuning 27-4-2005 14:17 Print reply

Posts: 3242
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brutalmb70

[...]


dat maakt weinig tot niets uit...

mijn theorie is nog steeds, hoe minder je in het water hebt deste minder weerstand je hebt....



darom moet je ook een langstaart nemen

 
brutalmb70 27-4-2005 14:18 Print reply
Posts: 536
snap je me nou niet ?

of ben je gewoon dom....?
 
RJ Tuning 27-4-2005 14:20 Print reply

Posts: 3242
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brutalmb70

snap je me nou niet ?

of ben je gewoon dom....?



ik snap je wel maar als je ene langstaart heb komt er meer boot uit et water als je helder nadenkt
 
brutalmb70 27-4-2005 14:22 Print reply
Posts: 536
als de kortstaart te kort is bij die hoge planeer snelheiden zal je idd een langstaart moeten... overgens kan je dan btr maar weer een opp. schroef nemen :P....(van opp. schroeven weet ik nix, kweet alleen maar dat ze nog harder gaan door 1 of andere gekke manier....)maar kdenk dat je met een 6 pktje oid...nooit aan dat soort dingen zou moeten gaan denke...

MAAR dan zal je die langstaart moeten verhogen op de spiegel, anders heb je toch echt te veel weerstand...(kdenk dat het dus alleen niet noodzakelijk is bij deze snelheden)

overgens nogmaals...dit gaat maar op een km/uur...

afstelling van de motor (schuinte) en trimvlakken zijn veel belangerijker....

Dit bericht is ge-edit door brutalmb70 op 27-4-2005 14:26
 
RJ Tuning 27-4-2005 14:25 Print reply

Posts: 3242
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brutalmb70

als de kortstaart te kort bij die hoge planeer snelheiden zal je idd een langstaart moeten...

MAAR dan zal je die langstaart moeten verhogen op de spiegel, anders heb je toch echt te veel weerstand...

overgens nogmaals...dit gaat maar op een km/uur...

afstelling van de motor (schuinte) en trimvlakken zijn veel belangerijker....




hij wou tog zo veel mogelijk snelhijd uit zijn bootje trimmen moet ie sowieso
 

Dit topic is 55449 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 6 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved