Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Buitenboordmotor Tuning

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 957 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #25561 - Buitenboordmotor Tuning
Pagina 3 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 55253 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

DaVaRo 19-1-2005 14:40 Print reply

Posts: 1382
Ik heb er ook aangedacht om mijn 8pk 2 takt op te voeren, maar dat is door vrij wel iedereen afgeraden, ik zou er als ik jou was niet aan beginnen omdat je niet ver zal komen en t risico loopt dat je je hele bbm verneukt...
 
Neonlampje 19-1-2005 14:41 Print reply

Posts: 14825
waaarom zou je het verneuken?
zolang je maar geen brommer-theorie?n toepast komt het wel goed hoor
 
Pistonpen Paultje 19-1-2005 14:47 Print reply

Posts: 8678
Dan heb ik ook nog wel een leuke....

Zo'n saab....99 ofzo? Zo'n giga oude. Dat is ook 2takt.

Is dat niet gruwelijk te tunen?
 
NSRuud 19-1-2005 15:01 Print reply

Posts: 188
saab 96?, zo'n een heeft hier ook een lang gestaan om opgeknapt te worden, maar was uiteindelijk te duur. limited edition waren er maar 150 van gemaakt was nummertje 132.
 
Markos 19-1-2005 15:17 Print reply

Posts: 5048
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -Tom-

Meeste buitenboordmotoren zijn 4-takt
:S meest bbm 4-takt?

Je hebt zelf zeker geen boot?
 
SLET! plaatjes hosten doe je op www.imageshack.us
ingenting 19-1-2005 15:25 Print reply
Posts: 30
Een brommer heeft meestal omkeer spoeling en een buitenboordmotor heeft meestal spoeling waarbij een kamzuiger vereist is. Dor de vorm van je spoelpoorten van je brommer wordt als het ware het verse mengsel van de richt van je uitlaatpoort geblazen waardoor het verse mengsel de verbrande gassen richting je uitlaat drukt inplaats dat je verse mengsel direct de uitlaat poort in verdwijnt. De kamzuiger is nodig omdat de in- en uitlaatpoorten recht tegenover elkaar staan en anders de meeste verbrande gassen in de cilinder blijven en de verse gassen rechtreeks de uitlaatpoort in gaan. Dit type verbrandingskamer is niet echt efficient qua spoeling. Je zult er nooit een powerhouse van maken of hoge toeren mee kunnen draaien. Ook heeft de verbrandingskamer een hele onhandige vorm, voor een mooie verbranding of hoge compressie. Ook zijn deze motoren heel eenvoudig geconstrueerd. in plaats van mooie gladde poorten praat je over ruimtes en vormen die alles behalve vloeiend zijn. Ook niet goed voor veel toeren en goede cilindervulling. Als uitlaat wordt gewoon het staartstuk gebruikt. Niets ideale vorm ofzo. Als demping worden de gaatjes gewoon onder de waterspiegel gemaakt. Ook hebben deze motortjes meestal geen kogellagers maar glijlagers. Niet ideaal voor hoge toeren, wel lange levensduur. de krukas is niet rond, het vliegwiel is noodzakelijk om de motor over de dode punten heen te helpen. Geen ideale balanceer methode. De carb is een vlinderkleptype. Het toerental wordt in hoofdzaak geregeld door het tijdstip te verstellen. Al met al is dit een ontwerp dat staat voor eenvoudig en goedkoop produceren en weinig toeren draaien en lange levensduur. Het onwerp laat weinig mogelijkheden toe om echt effectief op te voeren. Wil je harder? koop een motor met meer PK. er zijn overigens enkele types die wel geconstrueerd zijn zoals een brommer 2-takt. Ik heb wel eens een Yamaha 9 PK opengehad die gewone zuigers en een normale ontsteking had, en ook een30PK suzuki die ook nog een electronische ontsteking had. Jou motor heeft dat niet aan de zuigers te oordelen. Ikzou geen moeite in deze motor stoppen. Gebruik 'm zoals die is of verkoop hem nu ie het nog doet.
 
Bij twijfel iets meer...
eduardtje 2-2-2005 17:10 Print reply
Posts: 1
heeft iemand ook een idee hoe dat ding wat de accu oplaad er uit zit ben a techinsch
 
DaVaRo 2-2-2005 17:27 Print reply

Posts: 1382
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ingenting

Een brommer heeft meestal omkeer spoeling en een buitenboordmotor heeft meestal spoeling waarbij een kamzuiger vereist is. Dor de vorm van je spoelpoorten van je brommer wordt als het ware het verse mengsel van de richt van je uitlaatpoort geblazen waardoor het verse mengsel de verbrande gassen richting je uitlaat drukt inplaats dat je verse mengsel direct de uitlaat poort in verdwijnt. De kamzuiger is nodig omdat de in- en uitlaatpoorten recht tegenover elkaar staan en anders de meeste verbrande gassen in de cilinder blijven en de verse gassen rechtreeks de uitlaatpoort in gaan. Dit type verbrandingskamer is niet echt efficient qua spoeling. Je zult er nooit een powerhouse van maken of hoge toeren mee kunnen draaien. Ook heeft de verbrandingskamer een hele onhandige vorm, voor een mooie verbranding of hoge compressie. Ook zijn deze motoren heel eenvoudig geconstrueerd. in plaats van mooie gladde poorten praat je over ruimtes en vormen die alles behalve vloeiend zijn. Ook niet goed voor veel toeren en goede cilindervulling. Als uitlaat wordt gewoon het staartstuk gebruikt. Niets ideale vorm ofzo. Als demping worden de gaatjes gewoon onder de waterspiegel gemaakt. Ook hebben deze motortjes meestal geen kogellagers maar glijlagers. Niet ideaal voor hoge toeren, wel lange levensduur. de krukas is niet rond, het vliegwiel is noodzakelijk om de motor over de dode punten heen te helpen. Geen ideale balanceer methode. De carb is een vlinderkleptype. Het toerental wordt in hoofdzaak geregeld door het tijdstip te verstellen. Al met al is dit een ontwerp dat staat voor eenvoudig en goedkoop produceren en weinig toeren draaien en lange levensduur. Het onwerp laat weinig mogelijkheden toe om echt effectief op te voeren. Wil je harder? koop een motor met meer PK. er zijn overigens enkele types die wel geconstrueerd zijn zoals een brommer 2-takt. Ik heb wel eens een Yamaha 9 PK opengehad die gewone zuigers en een normale ontsteking had, en ook een30PK suzuki die ook nog een electronische ontsteking had. Jou motor heeft dat niet aan de zuigers te oordelen. Ikzou geen moeite in deze motor stoppen. Gebruik 'm zoals die is of verkoop hem nu ie het nog doet.

dat is duidelijk... en als je t mij vraagt weet hij er genoeg vanaf, dus zo als ik al zei de meeste raden het af
 
honda-mbx 2-2-2005 17:49 Print reply

Posts: 1688
leuk idee het opvoeren van bbm's, alleen denk ik dat je er in de practijk weinig aan zal hebben...

maar toch als ik een bbm zou opvoeren zou ik in iedergeval geen evinrude nemen omdat het inverhouding tot andere merken altijd slome motoren zijn met weinig kracht..
k zou een yamaha of een selva nemen..
laatst heb ik bij een 15 selva 2t op de digitale toerenteller een toeren tal van 9100 gehaald..

mijn mening is dat je er weinig mee bereikt, als je zelf ervaring met boten hebt kun je nagaan.. (in jouw geval een 6 pk) als je achter een rubberboot een 6 hangt en daarna een 8 merk je daar opzich weinig verschil van.. wel iets natuurlijk, een klein beetje hogere top + iets acceleratie.

ook zit je er mee dat het uitlaatgedeelte aan de onderkant zit en vrij open is.. ook loopt de aandrijf as er langs, dusz je hebt weinig ruimte dus om een uitlaat te bouwen.. en je zou een grondplaat moeten bouwen..

ohja: schroeven met meer spoed kun je bij lichte bbm (tot 25pk) zeer beperkt krijgen of zelfs niet..
dus dan zou je zelf aan het buigen moeten gaan..

het is een heel project maar ja het houd je van de straat

 
ik vlam je..
Shaggy_Marv 2-2-2005 18:25 Print reply

Posts: 1891
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -Tom-

Meeste buitenboordmotoren zijn 4-takt


Ik heb een 60cc cilinder die op m'n puch past zelfde model.
Komt van een tomos buitenboord motor.
2,8 PK bij 4600-5800 tpm

Ook 2takt dus
 
Oldtimers Live Longer
Soepkip 2-2-2005 18:53 Print reply

Posts: 1339
En jij vind nog-geen-3pk veel?
 
wiebutt 2-2-2005 18:56 Print reply

Posts: 6264
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Shaggy_Marv

[...]


Ik heb een 60cc cilinder die op m'n puch past zelfde model.
Komt van een tomos buitenboord motor.
2,8 PK bij 4600-5800 tpm

Ook 2takt dus


Zet der een 65 polini op
 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
Joostvdw 2-2-2005 18:57 Print reply

Posts: 4789
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wiebutt

[...]


Zet der een 65 polini op


tuurlijk op een mv50....
 
Gentle adjustment tool AKA big f*ckin hammer
wiebutt 2-2-2005 18:57 Print reply

Posts: 6264

 
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C
Shaggy_Marv 2-2-2005 19:03 Print reply

Posts: 1891
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wiebutt

[...]


Zet der een 65 polini op

't is geen maxi, aap!
Maaruh.. 't kan wel hoor

Dit bericht is ge-edit door Shaggy_Marv op 2-2-2005 19:05
 
Oldtimers Live Longer

Dit topic is 55253 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 8
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved